Recenze: Love

Recenze: Love | Fandíme filmu
Jeden z nejúspěšnějších slovenských filmů dorazil do Česka. Ukázali nám hoši z Bratislavy, jak se to má správně dělat?

Slovenských filmů se k nám příliš mnoho nedostane. Schválně, vzpomínejte se mnou, co jsme za posledních pár let viděli: Předloni se k nám se zpožděním podívala Muzika, ještě o rok dřív jsme mohli vidět Nedodržený slib. Jinak už mě nic dalšího nenapadá. Slovenských filmů se zkrátka moc netočí. Podobně slabé je to v česko-slovenském prostoru s žánrovkami. To je samé drama, samá komedie a do úzkoprofilovějších filmů se čeští producenti často bojí investovat. A hle, kriminální romance Love patří nejúspěšnějším titulům ve slovenských kinech vůbec!

Love napsal a natočil teprve čtyřiadvacetiletý Jakub Kroner, který o sobě už před třemi lety dal vědět Bratislavafilmem a teď se do slovenského hlavního města vrací, aby v něm vyprávěl příběh o mladých a pro mladé. Hrdinou filmu je bezprizorní delikvent Maťo (Michal Nemtuda), který táhne životem se svým nejlepším kamarádem Tomášem (Jakub Gogál). Přes den spí, v noci paří a ještě později v noci kradou auta, aby si s co nejmenší námahou zajistili prostředky na nikdy nekončící párty. Když se ale Maťo zamiluje do nevinné vysokoškolačky Veroniky (Kristína Svarinská), přátelství s Tomášem začne dostávat trhliny a Maťo stojí před rozhodnutím, jestli by jeho riskantní životní styl nezasloužil přehodnotit.

Moderní mladá filmařina

Dokud se film drží téhle základní rozehrávky, nestačíte valit oči. Kroner je velice schopný řemeslník a dokáže skládat jednotlivé scény způsobem, za který se nemusí stydět ani v mezinárodním měřítku. Perfektně drží tempo, používá agresivní střih a občas má dokonce i docela svěží nápad, jako třeba ve scéně s vykrádáním nočního parkoviště, která je laděná jako videohra na body. Scény z podsvětí (domlouvání kšeftíků, zátah policie) nepůsobí trapně - jsou dostatečně intenzivní, takže vás dokážou zaujmout, ale pořád se drží dost při zemi na to, abyste uvěřili, že něco takového by se opravdu v Bratislavě mohlo stát. Ve filmu je dokonce krátká, ale opravdu poctivě natočená automobilová honička!

A zezačátku Jakub Kroner nezvládá pouze technickou stránku režie, ale i děj a práci s postavami. Před očima se vám otevírá svět mladých sobečků, kteří si neváží nikoho a ničeho a jedinou hodnotu pro ně má povrchní zábava a vlastní potěšení. To znamená bezbolestně vydělané prachy, drahé cetky, chlast, lehké drogy, mejdany a známosti na jednu noc. Pokud se jen trochu blížíte věku hrdinů, určitě ve svém okolí pár takových zoufalců znáte.

Nedopečené drama

Problém nastane ve chvíli, kdy film přestává pouze nezúčastněně popisovat, ale snaží se nějak pohnout děj a ústy svých hrdinů se k podobnému stylu života vyjádřit. V tu ráno se slušně natočené základy začínají bortit, film nudí a posléze vyloženě otravuje: Jedno klišé se vrší na druhé, za každým rohem číhá předvídatelný zvrat, postavy ze sebe chrlí vysloveně trapné dialogy, které nepříjemně tahají za uši. Dialogy v popisné části jsou evidentně odposlouchané ze života. Ty, které mají dramaticky posouvat děj, šustí papírem a odposlouchané jsou tak maximálně z laciných hollywoodských bijáků toho nejprůměrnějšího zrna. Postavám z jejich rádoby osudových proslovů nevěříte ani slovo. Přerod hlavního hrdiny Maťa z povrchního hajzlíka v polepšeného Romea není úplně plynulý a úplný konec, to už je vyloženě špatný vtip.

Jednotliví herci zvládají zkrátka především situace, se kterými mohou mít nějakou opravdovou životní zkušenost, v těch jsou poměrně věrní. Obzvlášť Jakub Gogál vystihl velice dobře typ kamaráda, co je dobrý tak akorát na party a jinak vás jenom táhne ke dnu. Jakmile ale mladí herci dostanou do ruky "osudové" dialogy, které jim očividně nejdou přes pusu, je konec a iluze se bortí. Vvedlejší postavy jsou toliko jednorozměrné figurky, které slouží buď k posunutí děje nebo jako zdroj humoru, ale svůj úkol vesmě plní naprosto bez potíží.

Nenechte se veškerou kritikou zmást. Love není špatný film. Svůj potenciál ale také naplnit nedokázala. Dokud se Love nepouští do hloubky, tak je to příjemně odsýpající sonda do života bezstarostných zlodějíčků. Má plně funkční romantickou linkou, spoustou humoru a je vyprávěna s takovou řemeslnou zručností, až vás to příjemně překvapí. Na rovině svižné jednohubky od mladých tvůrců pro mladé diváky Love zkráka funguje poměrně dobře. Bohužel, jakékoliv pokusy jít víc do hloubky podtrhávají filmu nohy a zbytečně mu kazí reputaci. Love tak zůstává nedotaženou ukázkou toho, že i v našich poměrech lze za rozumný peníz (rozpočet 12 milionů kč) natočit aktuálně vypadající podívanou. O plnokrevný filmový zážitek se bohužel nejedná.

6/10