Recenze: Bláznivá, zatracená láska

Recenze: Bláznivá, zatracená láska | Fandíme filmu
Představujeme vám romanci roku s nabitým hereckým obsazením.

Nejlepší letošní komiksovka? X-Men: První třída. Nejlepší sci-fi? Zrození planety opic. Nejlepší romantická komedie? Bez debat Bláznivá, zatracená láska. Vlastně jde o nejlepší „romkom“ za hodně dlouhou dobu. Srovnání snese až dva roky starých 500 dní se Summer. Od té doby sucho pusto, sem tam lehčí nadprůměr, ale vyložený klenot jsme dostali až teď. Co je na Crazy, Stupid, Love tak zvláštního?

Příběhová struktura by se vzdáleně dala přirovnat ke klasice žánru, Lásce nebeské. I tentokrát totiž souběžně sledujeme příběhy několika hrdinů, kteří tím či oním způsobem touží po lásce. Asi nejzásadnější postavou je Cal Weaver (Steve Carell), se kterým se právě rozešla žena a on si není jistý, jestli se má pustit do bezduchých sexuálních eskapád nebo se ji pokusit získat zpátky. Calova žena Emily (Julianne Moore) prochází krizí středního věku, vlastně ani neví, proč chce manželství ukončit a při snaze hnout se z místa, na svého bývalého nějak nemůže zapomenout. Jejich třináctiletý syn Robbie miluje svou sedmnáctiletou chůvu, která je pro změnu pohroužena do zakázané lásky k dospělému muži. Cal tráví osamělé večery v baru, kde se ho sukničkář Jacob (Ryan Gosling) snaží naučit, jak si užívat lásky přelétavé, ale přitom sám nemůže z hlavy dostat jednu jedinou ženu, která ho kdy odmítla – lehce upjatou Hannah (Emma Stone), která se nevědomky dusí v naivním vztahu z rozumu.

Chytrý scénář, inteligentní herci

Tolik základní rozehrávka, ze které by Hollywood jistě bez problémů dokázal vystavět další z řady sterilních jednorázovek, jakých každoročně dostaneme tucty (letos třeba Tvůj snoubenec, tvůj milenec). Jenže scénárista Dan Fogelman se otřepal z ostudy, kterou si ustřihl sepsáním Aut 2 a připravil překvapivě inteligentní materiál, se kterým mohl zbytek štábu velmi dobře pracovat. Jednotlivé postavy dokážou bavit, ale přitom zůstávají ukotvené v realitě a nikdy se z nich nestanou jednorozměrné karikatury. Za což patří dík i výborným hercům – takhle civilního Steva Carrella asi zase hned tak neuvidíme a Emma Stone dokonale rozzáří celé plátno, kdykoliv se usměje, natož promluví. Ryana Goslinga už jsme tento týden dostatečně vychválili v recenzi na Drive, takže snad ani nemá cenu opakovat, že ten chlap je prostě třída.

Dialogy nešustí papírem a vyhýbají se klišé, ale zároveň se nemusíte bát žádného miloučkého indie tlachání odnikud nikam. Fogelmanův scénář je ve všech ohledech pečlivě vypointovaný a projevuje se to i v nečekaném vývoji děje. Jeden by až nevěřil, kolik neotřelých překvapení vám dokáže přichystat hollywoodská komedie. Na skvělém výsledku má zásluhu samozřejmě i režisérské duo Glenn Ficarra, John Requa, které dokázalo výtečně rytmizovat humorné a dramatické pasáže. Z nenucené zábavy dokážou k tíživým tématům přejít jako lusknutím prsty a naopak sebedojemnější scénu se nebojí shodit podvratným vtípkem. To ale neznamená, že by film nedokázal brát osudy svých hrdinů ani na moment vážně. Když je postavám těžko, vám bude taky - drama i romantika jsou pro humor rovnocennými partnery.

To jediné, co by se filmu snad dalo reálně vytknout, je určitá naivita a pohádkovost v závěru. Všem klaďasům alespoň svítá jiskřička naděje, rozporuplné postavy jsou napraveny a záporáci tiše opouští scénu se sklopenýma ušima. Možná se na mě teď zlobíte, že spoileruji, ale věřte mi, že na vašem postoji k optimistickým filmům do značné míry závisí, zda je Bláznivá, zatracená láska určená právě vám. Jistě, i cesta může být cíl a Crazy, Stupid, Love je tak dobře napsaná, zahraná a zrežírovaná, že i cynici si ji mohou do značné míry užít. Ale vyložený požitek z filmu budou mít pouze ti, kteří dokážou přijmout
za své jeho optimistické poselství.

Takže pokud občas potřebujete, aby vám někdo řekl, že když se budete opravdu snažit, všechno dobře dopadne, je tenhle snímek určený právě vám. Bláznivá zatracená láska je přesně ten typ filmu, který pobaví i rozpláče, a z kina vás vypustí s nablblým úsměvem na tváři. Všechny postavy bez rozdílu si okamžitě zamilujete, budete jim fandit a až padnou závěrečné titulky, budete stejně jako ony věřit na pravou lásku. A poběžíte si domů pustit výtečný písničkový soundtrack, který vám dá na životabudič jménem Crazy, Stupid, Love vzpomenout znovu a znovu.

9/10