Recenze: Plán

Recenze: Plán | Fandíme filmu
Před volbami do zastupitelstev obcí nás aktuální dokument zavedl do problematiky městské urbanistiky a korupce. Film můžete vidět i z pohodlí vašeho domova.

Za chvíli zase vyrazíme k volbám a zase (naivně?) budeme doufat, že nově zvolená zastupitelstva dostojí slibům, budou skutečně pracovat pro lidi a ne pro sebe a udělají ze svých obcí lepší místa k životu. Jedním z klíčových témat je pro život v obci práce se zástavbou. Co se staví, jak to potom vypadá, jak to lidem slouží, za jakých okolností stavba vyrostla a kdo z ní vlastně těžil.

Dokumentární Plán režiséra Benjamina Tučka shrnuje několik posledních let stavebního bujení v Praze, kde je čistě díky její velikosti urbanistický rozvoj nejmarkantnější, ale k jednotlivým fenoménům přistupuje poměrně obecně. Takže není třeba zastírat, že diváky, kteří jsou obeznámeni s konkrétními situacemi, osloví film zdaleka nejvíc, ale pokud se zajímáte o urbanistiku či prorůstání politiky s byznysem, přijdete si na svoje také.

Film se snaží osvětlit, proč developeři s takovou rychlostí staví megalomanské projekty, jejichž praktická i estetická hodnota je přinejmenším diskutabilní. Zkoumá, zda je tím velkým "padouchem" sám developer nebo je to lokální politik, který velkolepý projekt umožnil nebo dokonce sám postrkoval k životu. Velkou roli má samozřejmě i titulární (územní) plán, který existenci obtížně čitelných situací vlastně umožňuje.

Dost možná obecně platné pravdy film nachází ve zcela konkrétních kauzách, jako jsou výstavba tunelu Blanka, diskuse nad budoucností Nákladového nádraží Žižkov nebo snaha radnice Prahy 11 o prodej pozemků na Chodově. Právě tahle kauza je asi vůbec nejvýživnější, když ukazuje až neuvěřitelnou atmosféru na zasedáních zastupitelstva nebo děsivý příběh opozičního politika Jana Freye, který si dovolil radnici kritizovat za její postup a následně byl násilně napaden neznámým útočníkem.

I když se Plán nesnaží na nikoho vyloženě ukazovat prstem nebo někoho naopak glorifikovat, určitě je z filmu cítit, že režisér Tuček stojí na straně těch, kteří kšeftování s veřejným prostorem kritizují. Proto je fajn, že se tu a tam přeci jen objevují momenty, jako je ten, ve kterém zástupce Českých drah říká, že je sice hezké, že má Nákladové nádraží Žižkov své stoupence, nicméně pokud se z něj stane kulturní památka, budou mít dráhy jen minimum možností, jak s prostorem nadále operovat a ročně budou muset vynaložit miliony (de facto z veřejných peněz) na jeho údržbu. Škoda, že se o podobně různorodý pohled na zobrazované dění nepokoušel film častěji a intenzivněji.

Po technické stránce je Plán zpracovaný dobře. Mluvící hlavy střídají letecké pohledy na město a nápaditá ikonografika, takže má dokument slušné tempo, rychle utíká a rozhodně se mu nestane, že by ztratil vaši pozornost. Filmařům dokonce nechybí poťouchlý smysl pro humor, když na správné místo vrznou do podkresu uniklé odposlechy hovorů exprimátora Béma s lobbistou Janouškem nebo za vypovídajícím hostem zabírají náhodnou nahatou zadnici. Jen se mi nechce věřit, že opravdu nebylo možné vylepšit zvuk několika rozhovorů, kterým poněkud nešťastně není téměř rozumět. Minimálně šly ořezat šílené výšky, které se nepříjemně zabodávají do uší, a ty nejhorší pasáže by snesly titulky.

Obecně se domnívám, že ti, kteří se o problematiku zajímají, se mnoho nového nedozvědí a ti, kteří pražské dění nesledují vůbec, se budou v záplavě kauz a jmen ztrácet a odnesou si z filmu spíš takový obecný pocit, že je v hlavním městě celkem bordel, děje se v něm spousta levot, ti nahoře z toho mají leckdy prču, ale pořád je naštěstí dost lidí, kteří si tohle všechno nechtějí nechat líbit. Úplně ideální je podle mě film pro lidi, kteří se o vývoj Prahy zajímají povšedně, ale neznají detaily a rádi si je chytlavou formou doplní, získají určitý pojem o souvislostech a nechají si vykreslit poměrně plastický obrázek, protknutý řadou neuvěřitelných zákulisních historek.

Největší přínosem Plánu ale je, že jen málokoho může nechat klidným. Snaží se diváky vyburcovat z letargie a přesvědčit je o tom, že se o místě ve kterém žijí mají bavit a mají (alespoň třeba u těch voleb) trvat na tom, že je obec pro lidi a nikoliv pro pár kamarádů, kteří sem přišli akorát rýžovat. A podle mě se mu to daří.

Pokud film nepromítá žádné kino ve vašem dosahu, můžete si jej přehrát také online.

7/10