Recenze: Kamarád taky rád

Recenze: Kamarád taky rád | Fandíme filmu
Mila Kunis a Justin Timberlake mají chuť na trochu sexu. Nebo snad lásky?

Studna nápadů v kopcích za Los Angeles asi byla letos hodně suchá, protože jinak si neumím vysvětlit, proč jsme letos dostali hned tři romantické komedie s prakticky totožným námětem. Hlavně nezávazně, Láska a jiné závislosti i Kamarád taky rád vyprávějí o dvojicích, které si užívají nezávazného sexu. Tedy přinejmenším do té doby, dokud se jim něco nepřiplete do cesty. Pokud hádáte, že to „něco“ je láska, hádáte správně. Jak se amor dostal na kobylku Mile Kunis a Justinu Timberlakeovi?

Jamie (Kunis) pracuje jako lovec talentů a jednoho dne se jí pro velký New Yorský magazín podaří zlanařit nadaného grafika Dylana (Timberlake). Částečně proto, že Dylan v New Yorku nikoho nezná, se z dvojice rychle stanou přátelé. Mladí, v rozpuku sil a nezadaní. A s chutí na sex. Samozřejmě je nenapadne nic rozumnějšího, než si deficit kompenzovat navzájem, hezky nezávazně, „kamarádsky“. Je samozřejmě jen otázkou času, než dvojici dojde, že pod povrchem bublá něco víc. Následují rady od kolegů i rodiny, nezamýšlená škaredá slova a závěrečná snaha o pozitivní rozuzlení.

Bourá film klišé?

Samozřejmě to zní jako největší hollywoodské klišé, nicméně je docela sympatické, že zhruba do dvou třetin si Kamarád taky rád z těchhle klišé především nepokrytě utahuje. Z ucajdaných písniček, ulepené romantiky i nerealistického sexu. Konkrétně v posteli nečekejte žádné svíčky ani okvětní lístky růží, všechno funguje přesně tak, jako v reálu, takže se dozvíte jak se vyčurat s erekcí, či jak nebít za idiota při cunnilingu. Jenom je škoda, že přes přístupnost R (do 17 let přístupno pouze s doprovodem dospělé osoby) a množství sexuálních scén ve filmu není vidět žádná frontální nahota. Mužští příznivci Mily Kunis by to jistě ocenili.

Pěkně eRkový naštěstí zůstal alespoň slovník. Postavy mluví jak jim zobák narost, žádné zjemňování se nekoná. Dialogy tak působí přirozeně, mají říz, pointu i vtip. Většinou oscilují někde mezi čirým přisprostlým humorem, shazováním romantických klišé a aktuálními popkulturními narážkami. Mila s Justinem navíc mají mezi sebou slušnou chemii, takže film zpočátku šlape jako hodinky. Ve vedlejších rolích jim zdatně sekundují Woody Harrelson, Patricia Clarkson a na chvíli také vždy skvělá Emma Stone.

...vlastně moc nebourá

To všechno ale opravdu platí jen o první části filmu. Závěrečná třetina se totiž začne sama bořit do klišé, kterým se doposud zdárně vysmívala. A není to takovým roztomilým způsobem, jako se to dělo třeba v Bláznivé, zatracené lásce. Chápu, že tvůrci potřebovali vytvořit nějaký konflikt, aby z něj v závěru mohli vytěžit patřičný happy end, ale bylo nutné to dělat až takhle uměle a neobratně? Sprostá mladá komedie se najednou mění v televizní drama o umírajících rodičích a moudrých radách a z Timberlakovy postavy se ve jménu dramatu musí stát naprostý idiot.

Nejsem si ale úplně jistý, jestli je na vině pouze líný scénárista, anebo se navíc Justinovi nepodařilo úplně zahrát všechny emocionální nuance, protože Mila Kunis je i v závěru pořád, v rámci žánrových klišé, velmi snesitelná. Jinak se ale opět potvrdilo, že Timberlake vůbec není špatný herec. Dokud se Dylan nezačne chovat divně, budete zpěvákovi polohu lehce naivního slušňáčka zobat z ruky. Mile role lehce klučičí Jamie s prořízlou pusou a skrytou láskou pro romantické filmy taky sedí výborně, ale u ní snad nikdo o solidním výkonu nepochyboval.

Takže si zrekapitulujeme to podstatné: První polovina funguje skvěle. Je skvěle napsaná, dobrých vtipů a narážek je spousta, Timberlake a Kunis je umí náležitě prodat a ještě u toho skvěle vypadají. Až by jeden nevěřil, že tuhle dravou záležitost natočil Will Gluck, režisér pohříchu nemastného Easy A. Ke konci to bohužel film s těmi klišé opravdu přežene a doposud sympatické postavy (především pak Dylan) se začnou chovat strašlivě idiotsky, ale to nijak nezmenšuje zásluhy první hodinky (hodinky a čtvrt) kdy je Kamarád taky rád proudem skvěle napsaných a zahraných dialogů, které fandům peprných komedií udělají upřímnou radost. Na rande jako dělané (Pokud se tedy zrovna nesnažíte kamarádku přesvědčit, že nezávazný sex je v pohodě).

7/10