Recenze: Vampire Academy

Recenze: Vampire Academy | Fandíme filmu
Nejrůznějších upírů jsme za poslední roky viděli snad padesát. Překvapivě jsou ti padesátí první zdaleka nejkoukatelnější.

V diskusi se na mě určitě sesype horda věrných příznivců předlohy, ale nedá se nic dělat - Když se řekne Vampire Academy (jak se Vampýrská akademie nakonec v českých kinech oficiálně jmenuje), je třeba říct také Twilight. Akademie je jednou z mnoha nadpřirozených romancí pro teenagery, které se po úspěchu Stmívání vyrojily jako houby po dešti, a ať už se autorka vezla s trendem nebo měla román v hlavě dávno, u širší veřejnosti dostala šanci pouze díky svému slavnějšímu předchůdci. To na druhou stranu nemění nic na skutečnosti, že je Vampýrská akademie oproti Stmívání podstatně zábavnější!

Přitom z dálky může působit hodně podobně. Opět máme co do činění s upíry, kteří jsou strašně sexy a cool a žijí v současnosti. Hrdiny jsou opět školou povinní teenageři, kteří vedle boje proti zlým upírům řeší především nejrůznější milostné mnohoúhelníky. Nechybí vlkodlaci, i když to vlastně nejsou vlkodlaci a říká se jim psychopsi. A nebyla by to správná upíří romance, aby se obešla bez ustavičného voice-overu hlavní hrdinky. Největší rozdíl oproti Twilightu? Upíři bydlí v „Bradavicích“, kde navštěvují hodiny boje se zlými upíry, hodiny magie a tu a tam slíznou kázání od svých učitelů.

I naše hlavní hrdinky (tentokrát jsou vlastně dvě, i když příběh prožíváme z pohledu Rose, v podání Zoey Deutch) musí chodit do školy pro vampýry, ale protože je Lissa (Lucy Fry) dědičkou vampýrského trůnu, neustále jí někdo usiluje o život. Proto ji její nejlepší kamarádka a osobní strážkyně Rose ze školy odvedla a několik let se společně schovávaly v lidských městech. V úvodu filmu jsou ale zběhlice polapeny školními „sekuriťáky“ a potupně se musejí vrátit na akademickou půdu. Usilování o Lissyn život ale neustává, a tak hrdinkám nezbývá nic jiného, než se v džungli středoškolského života pokusit vypátrat, kdo za smrtícími hrozbami stojí.

Velkou devizou filmu je režisér Mark Waters, který sice natočil svůj díl zbytečností (Bejvalek se nezbavíš, Pan Popper a jeho tučňáci), ale také má na kontě dvě vydařené teenagerské komedie - Mezi námi děvčaty a Protivný sprostý holky. A Vampýrské akademie do značné míry staví právě na středoškolských třenicích mezi studenty, pubertálních láskách, malérech, plesech a muchlování. Humor vychází většinou z toho, že snímek klasická náctiletá klišé prohání skrze optiku nadpřirozené upíří mytologie. A tak budete zírat, až zjistíte, že ve filmu „pro holčičky“ děcka mohou souložit, ale nesmějí si navzájem sát krev, protože to už by bylo příliš velké intimčo.

Obecně se celý film snaží být hodně „sexy“, a tak nechybí přiléhavé oblečení, party muzika a hromady přisprostlých narážek. Husté kámošky zhusta používají slůvka jako „bitch“, sypou ze sebe popkulturní narážky a zkrátka dělají všechno proto, aby byly straaašlivě cool. Dostáváme tak jakousi kombinaci TwilightuHarrym Potterem, namíchanou na míru divákům MTV, kteří potřebují spoustu pozlátka a nevydrží příliš dlouho soustředit pozornost. Občas je to dobře, občas špatně.

Daný styl je pozitivní v tom, že se na plátně pořád něco děje. Vtipů je tolik, že se tu a tam některý prostě musí povést. Sebevědomé sexy dračice jsou stokrát zábavnější a zajímavější než ukňouraná Bella z Twilightu, ze kterého si dokonce hrdinky dělají otevřeně legraci. Naopak potíž je v tom, že toho pozlátka je zkrátka moc a tlačení na „cool“ pilu je tak silné, až to cool není. Vampýrská akademie se snaží tvářit, že má nadhled a nebojí se teenagerské komedie a upíří romance parodovat a zesměšňovat. Když má ale Lissyn milý účes jak Edward ze Stmívání a některé dialogy a situace jsou jak z Beverly Hills 90210, zesměšňuje film spíš sám sebe. Jen těžko soudit, zda se jedná o příliš průhledný pozérský kalkul, nebo zkrátka filmaři nebo autorka předlohy přecenili svoje síly. Nejspíš od obojího trochu.

Mytologie světa není nikterak objevná, ale neurazí a pro cílovou skupinu zřejmě může být i poměrně divoká. Příběhem se proplétá vampýrská honorace (Lissa), její napůl smrtelní strážci zvaní dhampýři (Rose) a smrtící Strigojové - krvelačné bestie, které už nedovedou ovládat svou žízeň a vedle školních intrik představují pro hrdinky to největší nebezpečí. Akce i vizuální efekty jsou vzhledem k zaměření filmu a rozpočtu na docela sympatické úrovni a dál pomáhají tomu, aby měla Vampýrská akademie tah na branku. Dvouhodinové brečení v lese v téhle upírské romanci opravdu nečekejte.

Co se herců týče, většina omladiny je poměrně otravná, úměrně povrchnímu teenagerskému příběhu, ale několik pozitivních výjimek se přece najde. Zoey Deutch v hlavní roli nedostane možnost ukázat, jestli umí skutečně hrát, ale je docela sympatická a bude zajímavé sledovat, kam se její kariéra vyvine dál. Sarah Hyland si svůj komediální talent přinesla přímo ze seriálu Modern Family, kde hraje Haley a překvapivě odvázaná je i jindy smrtelně vážná Olga Kurylenko, která si zahrála správně afektovanou ředitelku školy. Cameron Monaghan válí v seriálu Shameless, ale ve Vampýrské akademii dostává jen málo prostoru, na úkor méně talentovaných, ale zřejmě „hezčích“ mládenců.

Vampýrská akademie rozhodně není vyloženě vydařený film a většina diváků ji bude nenávidět už z principu. Slabé dialogy se mísí s klišé teenagerských a upířích romancí a snaha o oslnivost za každou cenu je občas úmorná. Na druhou stranu má film dravou energii a určitou zvrácenou hravost, pořád se v něm něco děje a hrdinky na rozdíl od již zmiňované Belly nejsou panenky bez osobnosti. Tvůrci se bohužel nikdy neodvážou natolik, aby se dal snímek označit vyloženě za parodii žánru, nicméně jako nenáročná teenagerská komedie s prvky nadpřirozena, si mě Vampýrská akademie nějakým podivným způsobem získala. Jako svižné guilty pleasure ji rád doporučím všem, kteří někdy ujížděli na Dawsonově světě, Čarodějkách nebo mladší Lindsay Lohan.

6/10