Blu-ray recenze: Wolverine - prodloužená verze

Blu-ray recenze: Wolverine - prodloužená verze | Fandíme filmu
Rozebíráme necenzurovanou verzi filmu i všechno další, co najdete na trojdiskovém Blu-ray vydání.

The Wolverine v létě v kinech ostudu neudělal, ale určitě se nedá mluvit o nějakém masivním fenoménu letošní blockbusterové sezony. Jde o malý, osobní film, který ocení hlavně fanoušci. Nedávno našel „Rosomák“ druhý život na Blu-ray, kde byla konečně zveřejněna také dlouho diskutovaná necenzurovaná verze filmu. Vyplatí se pořídit si disk do sbírky?

Balení a obsah disků

Necenzurovanou verzi filmu najdete v tuto chvíli na trojdiskovém Blu-ray vydání filmu nebo v X-Men kolekci s Wolverinovými drápy. Necenzurovaná verze nevyšla na DVD. Trojdiskový Blu-ray jde u nás pořídit ve třech variantách, a to buď v klasické amaray (plastové) krabičce, ve steelbooku anebo v limitované edici, kde navíc dostanete sběratelské karty a lakovanou skříňku na uložení krabičky s filmem. Tři disky obsahují:

• 3D verzi filmu v sestřihu pro kina
  • 2D verzi filmu v sestřihu pro kina
  • 2D verzi filmu v rozšířeném sestřihu
  • České titulky, slovenské titulky
  • Původní zvuk DTS-HD Master 7.1, český dabing Dolby Digital 5.1
  • Komentář režiséra Mangolda
  • Trailer
  • Alternativní konec
  • Návštěvu na place X-Men: Budoucí minulost
  • Téměř hodinový film o filmu

Bonusy

Z bonusů stojí za pozornost především komentář Jamese Mangolda, který k filmu přidává celou škálu doplňujících informací, ať už se jedná o technické detaily nebo podrobnosti o vyprávění příběhu. Režisér odhalí, kde se která scéna natáčela, zda u ní byl osobně nebo ji připravila 2nd unit, popřípadě jaké výzvy čekaly na trikaře. Nechybí ani tradiční rozbor toho, co která scéna snaží divákovi sdělit, co během ní postavy prožívají a kam obecně posouvá příběh.

O něco slabší je to s filmem o filmu, který bere natáčení poněkud z rychlíku. Probere prakticky všechno od filmařské inspirace, přes casting až po digitální triky, nicméně každé téma nakousne jen povrchně, jako byste se na skutečný film o filmu dívali rychloposuvem. Svátečním fandům dokument udělá radost, ale pokud jste o Wolverinovi pravidelně četli články, koukali se na nejrůznější online featuretty a u předchozích X-Men filmů máte bonusy také probádané, žádné velké překvapení na vás nečeká.

Trailer v dnešní době asi vůbec nemá smysl na Blu-ray dávat, daleko hezčí tečkou jsou alternativní závěr a návštěva na place Budoucí minulosti. Alternativní závěr odhalí filmovou podobu Wolverinova tradičního žlutého kostýmu, návštěva placu příštích X-Menů odhalí především několik dekorací, které si nechal Bryan Singer pro potřeby natáčení postavit. Suma sumárum jsou bonusy k Wolverinovi opravdu jenom bonusy a hlavním důvodem ke koupi Blu-ray je vlastní film. Určitě se nejedná o případ, jakým je třeba Hobit, kde je bonusová výbava tak rozsáhlá a zajímavá, že se vyplatí mít disky doma, ať už si o samotném filmu myslíte cokoliv.

Technická stránka je naprosto bezproblémová. Obraz i zvuk jsou vynikající a rozhodně na discích nenajdete nic, co by formátu Blu-ray dělalo ostudu.

Film

Sestřih pro kina jsme recenzovali v létě, takže doplníme jenom tolik, že po druhém shlédnutí se potvrzuje, že Wolverine opravdu je dobře odvedený film, který navzdory určitým nedostatkům stojí za zhlédnutí, nicméně žádná trvalka, kterou by si člověk musel pouštět každou chvíli, se z něj nestane. Pokud jste jej doposud neviděli, rozhodně neváhejte a rovnou si pusťte rozšířenou, necenzurovanou verzi, která kinosestřih znatelně vylepšuje. Ten ve chvíli vydání Blu-ray pozbyl svého smyslu a definitivní verzí se stává ta rozšířená. Ta obohacuje příběh o řadu dokreslujících momentů, výrazně prodlužuje jednu akční scénu a především dovoluje Wolverinovi klít a pořádně ukázat krev, což příběhu s drsným hrdinou, který zápolí se svojí smrtelností jedině prospívá. (Následující řádky jsou určeny těm, kteří film viděli, ostatní ještě jednou odkáži na naši recenzi kinosestřihu.)

Bavíme se ale pořád jenom o kosmetických vylepšeních, přičemž podstata filmů zůstává nezměněná. Pořád platí, že tvůrci vymysleli nosné téma a dokázali jej zajímavým způsobem rozehrát, avšak s postupujícím časem film malinko ztratí dech. Sympatické je už to, že se svět neřítí do záhuby ani není potřeba osvobodit zotročený národ. Rezignovaný Logan pouze hledá způsob, jak jít dál, osamocený ve své prokleté nesmrtelnosti, když vše co je mu drahé kolem něj umírá. Zasazení příběhu do Japonska navíc příběhu propůjčuje poměrně unikátní okolnosti, atmosféru i vizuální kulisu.

Ještě než se hrdina vzpamatuje z kulturního šoku, přichází ještě větší šok, když se zvláštní nabídka dávného přítele Yashidy mění v realitu a Wolverine zakouší smrtelnost, nebo alespoň určitý odstín smrtelnosti. Následuje divoká eskalace událostí, kdy sledujeme zákulisní pletichy, osobní tragédii Yashidova syna a vnučky a konečně také divokou honičku Tokiem, která se po bourneovském úprku ulicemi přesouvá na střechu rozjetého Šinkanzenu. Akce střídá akci, při které Logan poprvé po dlouhé době vážně pochybuje o tom, jestli se mu podaří vyváznout životem, avšak z nějakého důvodu má potřebu udržet na živu pronásledovanou Mariko a tudíž i sebe. Z interakce rozdílného páru navíc plyne přirozený humor.

Potud je Wolverine vynikající. Bohužel, ve chvíli, kdy se ale dvojice dostane do bezpečí a film přestane pohánět zběsilé tempo, vyprávění dojde dech. Celá prostřední část na jihu Japonska je utahaná, románek je uspěchaný a tempo film znovu nabere teprve ve chvíli, kdy se blíží akční finále. Právě to zdaleka nejvíc těží z rozšířeného sestřihu, když se rychlé skolení Wolverina v zasněžené vesnici protáhne v plnokrevnou bitvu. I přes řetězec pestrých akčních scén je ale ve finále patrné, že si tvůrci s Logan vnitřním zápasem nevěděli tak docela rady, a tak zamrzí, že závěrem všeho je vlastně návrat statusu quo, kdy Wolverine zkrátka přijme, že je Wolverine. Akorát díky prožitému dobrodružství máme věřit, že je teď schopný být smířený sám se sebou bez fixace na nejrůznější milenky a mentory. Ne, že by James Mangold a spol. film vyloženě pohřbili, ale je zkrátka škoda, že na vynikající rozjezd nedokáže závěr zcela uspokojivě navázat. I tak se pořád jedná o poctivou záležitost, která je dokonalým protikladem k prvnímu Wolverinovi (X-Men Origins: Wolverine), který spoléhal výhradně na okázalou akci a Wolverinovo nitro zkoumal jen minimálně.

Sečteno podtrženo se nám do rukou dostává ultimátní verze solidního filmu, která Wolveirnovy odpůrce o jeho kvalitách nepřesvědčí, ale fanouškům udělá velkou radost. Bonusy nejsou odbyté, ale ani nijak nadstandardní, takže hlavním tahákem Blu-ray vydání, je samotná rozšířená verze filmu.