Článek může obsahovat spoilery ke všem dosavadním filmům s Predátorem!
V těchto dnech v kinech stále můžete vidět akční sci-fi Predátor: Nebezpečné území (Predator: Badlands). Dočkáme se dalšího Predátora? Na to je jednoduchá, tradiční odpověď: Záleží na divácích. V rozhovoru pro The Direct režisér Dan Trachtenberg uvedl, že má spoustu nápadů a upřímně rád by je realizoval. Na značce ho baví, že je dost tvárná na to, aby v jejím rámci mohl realizovat velkou škálu rozmanitých příběhů a idejí. Navíc má možnost se vyřádit z hlediska akce. Víc Predátorů by natočil upřímně rád a záleží čistě na tom, jak si Badlands povedou u publika.
V tom ohledu to vůbec nevypadá zle. Nový Predátor už utržil 180 milionů a je dolarově nejúspěšnějším filmem celé značky. Není vyloučeno, že se mu nakonec podaří utržit 200 milionů. To není málo, ale zhruba polovina z té částky připadne provozovatelům kin a jen natáčení stálo 105 milionů (bez nákladů na propagaci v řádu dalších vyšších desítek milionů). Nicméně, tři roky starý Predátor: Kořist od stejného tvůrčího týmu stál 65 milionů dolarů, nevydělal ani cent v kinech (byl uvedený pouze na Disney+ a spřátelené služby) a přesto byl Disney s diváckým přijetím natolik spokojený, že objednal další film. Jestli Badlands půjdou před Disney+ ještě na placené domácí video (online zápůjčky a prodeje, disky DVD a Blu-ray...), tak by neměl být projekt ztrátový a značka může pokračovat.
Velká predátorská máma
Novinka by mohla navazovat přímo na Badlands. V závěru filmu čeká predátor Dek se svými společníky na přílet matky. Sám režisér pro Variety řekl, že závěr jde chápat čistě jako jeden poslední zvrat (celou dobu řešíme hrozivého otce, jen abychom se dozvěděli, že matka je ještě nebezpečnější), anebo jako předzvěst něčeho stylového. Zařadit do nějakého budoucího příběhu predátorské „samičky“ by dle Trachtenbergova názoru rozhodně stálo za prozkoumání. V hraných filmech se dosud žádná neukázala, pouze v komiksech.
Vesmír à la Marvel
Trachtenberg zároveň připomíná, že po Kořisti také nenavázal dalším příběhem válečnice Naru, ale vydal se úplně jiným směrem. Možností je v tuto chvíli celá řada. Dan nevylučuje, že se jednou příběhy spojí, že dostaneme „Avengers ve světě Predátora“. Nic se ale do budoucna definitivně neplánuje, jednotlivé filmy nemají být stavební bloky k něčemu v budoucnosti, ale primárně zcela samostatné divácké zážitky, kde případné pozdější dodatečné spojování je jen bonus navíc. Podobně, jako když Marvel nabídl několik prakticky samostatných filmů, než jednotlivé hrdiny teprve následně spojil v Avengers.
Jak se případně v budoucnu filmy propojí, to teprve uvidíme. Zatím se zdá, že určitý návod dává letošní animovaný film Predátor: Zabiják zabijáků (Predator: Killer of Killers), na jehož přípravě se Trachtenberg také podílel. Predátoři ty nejlepší oponenty nezabíjejí, ale „mrazí“ si je pro pozdější použití. Ze závěru Zabijáka zabijáků je patrné, že mají u ledu připravené minimálně Naru (Amber Midthunder) z Kořisti, Dutche (Arnold Schwarzenegger) z původního Predátora a Harrigana (Danny Glover) z Predátora 2. V libovolně vzdálené budoucnosti mohou být všechny doposud přeživší postavy probuzeny z kryospánku ke společnému dobrodružství.
Alien vs. Predator
Novináři se také Trachtenberga opakovaně ptají na to, jestli dojde k setkání Predátora s Vetřelcem. K otázce vede skutečnost, že v Nebezpečném území figurovala společnost Weyland-Yutani, jež je známa primárně z vetřeleckých filmů. V tomhle případě ale opět nejde o nějaký pozvolna odvíjený dlouhodobý plán, ale jednoduše o to, co potřeboval aktuální příběh.
Predátor: Nebezpečné území se rodil postupně. Prvopočátkem všeho je představa příběhu, kde predátor vyhraje. Ale nemělo jít o horor, kde zabiják zkrátka všechny povraždí. Válečník z rodu Yautja měl být protagonista, diváci mu měli fandit. Nejprve tvůrci zvažovali, že by děj zasadili do období druhé světové války. Predátor by prostě zabíjel nácky, s čímž je většina diváků v pohodě. Idea protagonisty predátora zůstala, ale okolnosti příběhu se vyvinuly. Tvůrci se rozhodli vyslat predátora na dobrodružnou výpravu.
Druhou důležitou myšlenkou bylo, že zatímco v Kořisti se osamělá hrdinka snažila přežít, v Nebezpečném území chtěl naopak režisér rozvíjet interpersonální vztahy a nechat nás trochu nahlédnout do predátorovy hlavy. Potřeboval tedy, aby s někým interagoval. Jakmile by ale použil člověka, byl by člověk automaticky středobodem všeho. Proto Trachtenberg k Dekovi doplnil robota – konkrétně tedy androidku Thiu. A protože Predátor patří stejně jako Vetřelec pod společnost 20th Century Studios (dceřiná firma Disneyho) a v minulosti už se oba svět protnuly, nebylo třeba vymýšlet úplně nového robota. Stačilo sáhnout po těch, jaké známe z Vetřelců.
To skutečně do budoucna dává příležitost vetřelce s predátorem znovu uvést v jednom filmu, nicméně pokud se to má opravdu stát, musí to podle Trachtenberga přijít pozvolna a přirozeně. Čím déle se případné setkání bude odkládat, tím lépe. Rozhodně by ale Danovy filmy neměly být nijak přímo propojeny se současnými ani minulými celovečerními Vetřelci, ani se seriálem Vetřelec: Země. Pradátor: Nebezpečná území byl zcela schválně zasazen do extrémně vzdálené budoucnosti, aby bylo naprosto vyloučeno, že by Danův příběh jakkoliv kolidoval s příběhy někoho jiného. Tak uvidíme, co si pro nás Trachtenberg s kolegy napříště připraví.
Foto: Predátor: Nebezpečné území
Zdroje: Josh Horowitz, Cinemablend, Variety, The Direct I, II