Recenze: Don Jon

Recenze: Don Jon | Fandíme filmu
Věčný klučina Joseph Gordon-Levitt začal vedle hraní také režírovat a nedopadlo to vůbec zle.

Joseph Gordon-Levitt platí za jednoho z největších hereckých sympaťáků mladého Hollywoodu a hlavní role se chopil i ve snímku Don Jon. Co je však daleko důležitější, Gordon-Levitt film také napsal a zrežíroval. Doposud své autorské ambice realizoval pouze skrze krátké filmy, letos však konečně uzrál čas a do kin vstoupil jeho první celovečerák. Dopadlo to více než slušně.

Hrdinou snímku je Jon (řečený Don), mladý muž žijící prázdným životem, který naplňuje jeho vycíděný byteček, naleštěné auto, ještě naleštěnější svaly, povrchní návštěvy u rodičů, ještě povrchnější návštěvy kostela, divoké tahy s přáteli, svádění nekonečného zástupu holek na jednu noc a porno. Ohromná spousta porna. Protože jak Jon vysvětluje, holky z porna jsou dokonalé. Dělají věci, které si ty skutečné nenechají líbit, vypadají skvěle a jsou kdykoliv po ruce. Léty zažité zvyky se mají změnit v okamžiku, kdy Jon naváže vážnou známost s překrásnou Barbarou, která je rozhodnutá, že si svého mazlíka předělá k obrazu svému.

Don Jon se svým způsobem dost podobá rok a půl starému dramatu Stud. Oba dva filmy můžeme vnímat jako určitý odraz dnešního života z prášku, kdy každý touží po krásných prázdných věcech, které navíc potřebuje mít okamžitě a s co nejmenší námahou. Přetvářka vládne světem a za falešnými úsměvy se ukrývají vlastní sobecké cíle. I téma erotické fixace oba filmy spojuje. Pojetím se ale oba diametrálně liší. Zatímco Stud šel až na dřeň a neváhal s divákem pořádně zamávat, Don Jon zprostředkuje výlet do života jednoho povrchního primitiva s notnou dávkou nadhledu.

A to je moc dobře, protože jinak by hodina a půl ve společnosti slaboduchých hrdinů byla dost nesnesitelná. Don Jon je šovinistický boreček, který má sám sebe raději než cokoliv na světě a trumfnout ho dokáže snad jedině umělohmotná barbína Barbara (výborně zahraná Scarlett Johansson). Ta by mohla sebestřednost vyučovat, a když si z Jona udělá poslušného hafíka, nevíte, jestli se mu smát nebo ho litovat.

Levitt má naštěstí takové charisma, že jej a jeho hrdinu ani přes přesvědčivý výkon zcela zavrhnout nejde a asi není potřeba zastírat, že Jon projde určitým vývojem. Zásadní vliv na něj má Eshter (Julianne Moore), postarší spolužačka z večerní školy, která je příjemným kontrastem k veškerým dosavadním vlivům Jonova života. Nabídnuté pomocné ruky se samozřejmě musí každý chopit sám, avšak když si uvědomíte, v jak jedovatém prostředí se hrdina celý život pohyboval, nejde s ním tak trochu nesoucítit.

Rodiče jsou taliáni ze staré školy. Taťka se považuje za velkého kápa rodiny a je synkovým dokonalým předobrazem, matinka se zajímá jenom o to, kdy se bude synátor konečně ženit, místní kostel je pokrytecká fabrika na odpuštění a Jonovi kamarádi jsou parta podobně krátkozrakých nýmandů.

Režisér Gordon-Levitt vyprázdněný život na předměstí vykresluje v ohromném tempu (film má jenom 90 minut), nebojí se vyprávění doplňovat o stylové vizuální koláže (zvlášť, když dojde na scény sledování porna), ze svých postav a jejich zbytečných životů si dělá legraci a celkově drží svůj dravý komentář pevně v rukou. Kdyby točili takhle sebevědomě všichni debutanti, bylo by v kině hned veseleji. Zamrzí snad jedině určitá doslovnost, která se hlásí o slovo především v úplném závěru, a skutečnost, že jsem se po celou dobu trvání filmu nemohl dostat z hlavy tematicky podobný Stud, který je ve všech ohledech jednoduše intenzivnějším a trvalejším zážitkem. Don Jon je natočený s chutí, ale tak nějak mimochodem, jako by vlastně o nic nešlo.

Don Jonovi se debutující Joseph Gordon-Levitt předvedl v tom nejlepším možném světle. Natočil svižný zážitek, který je vizuálně osobitý daří se mu říct, co si předsevzal a ani na okamžik nenudí. Nikdy by mě navíc nenapadlo, že zažiju film, ve kterém by Scarlett Johansson zasloužila profackovat. Vedle sondy do života maloměšťáckých sobců jsme se dočkali i poměrně slušného příběhu o hledání sebe sama a aktuální je i varovný prstík, vztyčený nad sebestřednými sklony člověka. Škoda jen, že film tak rychle profrčí, takže si na něj za pár týdnů sotva vzpomenete. Jako příslib do budoucna Don Jon každopádně funguje naprosto báječně, Joseph Gordon-Levitt nám jako autor má šanci předvést velké věci.

7/10