Recenze: Elysium

Recenze: Elysium | Fandíme filmu
Talentovaný nováček Neill Blomkamp před lety překvapil svou sci-fi prvotinou District 9. Dokázal udělat dojem i s několikanásobně větším rozpočtem?

Když se před čtyřmi lety Neill Blomkamp skvěle uvedl levným blockbusterem District 9, předpovídali jsme mu v Hollywoodu velkou budoucnost. Na svou lásku ke sci-fi navazuje Blomkamp ve větším, dražším a rozmáchlejším Elysiu. Dobrou zprávou na úvod je, že Neillovi nestoupla sláva do hlavy a jeho novinka bezpečně plní všechny propriety kvalitního akčního sci-fi. Problém ale je, že po vynikajícím Districtu 9, který disponoval jak fantastickou akcí, tak silným příběhem s přesahem, je možná Elysium až moc velkou sázkou na jistotu.

Max De Costa (Matt Damon) se jednoho dne roku 2154 probudí v zatuchlém bytě v Los Angeles a zasní si o cestě na Elysium, elitní lidskou kolonii na oběžné dráze Země, kterou netrápí nemoci ani politické rozbroje. Žijí tam totiž výhradně ti „privilegovaní“, zatímco střední a nižší třída přežívají na špinavé Zemi. To vše by se ale mělo změnit, když se Maxovi v práci přihodí nebezpečný pracovní úraz a Max je nucen učinit drastická opatření, aby se na Elysium dostal. Opatření skládající se z přestřelek a honiček v zavšivených slumech Los Angeles (tematicky i vizuálně velmi podobné Distriktu 9) a v druhé polovině na uměle prosluněném, lehce kyberpunkovém Elysiu.

Blomkamp je špičkový řemeslník a veškeré epičtější momenty umí prodat do poslední sekundy. V akčních scénách si mnohdy pomáhá výborně použitými slow-motiony a chytrým využitím technických udělátek z téhle nepříjemné verze budoucnosti. Na maximum vytěží i veškeré lokace, od těch nejzapadlejších koutů LA až po luxusní vilovou čtvrť na Elysiu. A i když tentokrát operuje s daleko větším rozpočtem než minule (110 mil. oproti 30 mil.), stále používá CGI s mírou a i díky nekompromisnímu násilí působí veškeré dění ve filmu proklatě živým dojmem. Nechybí stejně příjemně špinavý look, který jsme si zamilovali v Distriktu a který ho zároveň dělal tak jedinečným. Onen „wow efekt“ z realistické sci-fi mezi odpadky už je sice pryč, ale Blomkamp ho vizuálně bohatě vynahrazuje po přistání na Elysiu.

Kde však drží brilantní technické zpracování, často strádá příběh. Už z traileru měli sice mnozí dojem, že levicový námět se v půlce filmu zvrhne na čistě propagandistický manifest proti bohatým a privilegovaným, a že Max De Costa bude letošním největším bojovníkem za práva chudiny, ale není tomu tak. Levicové smýšlení Elysia stojí a padá na jeho námětu a Blomkamp svou (?) ideologii nikdy nepošle dál než „na Zemi žijí chudí, na Elysiu bohatí, něco s tím musíme udělat“. Jedno pěkné anglické přísloví ale tvrdí, že lidé vidí to, co chtějí vidět. Kdo měl tedy problém už s trailerem, bude mít asi problém i s celým filmem. Blomkamp se ale v druhé půlce vehementně snaží fixovat spíš na Maxův osobní příběh a pomocí několika vychytralých scenaristických kliček nechá kontroverznost celého příběhu vyšumět. To jsme ale odbočili.

Esenciální problém Elysia bych viděl v absolutní předvídatelnosti příběhu. Ani kdyby ukázky neprozradily tolik, kolik prozradily, stejně by divákovi docházela většina věcí s velkým předstihem před filmem. Jeden nebo dva lehce překvapivé zvraty se sice najdou, ale ani jeden z nich nijak zásadně neovlivní vývoj a ukončení příběhu. Elysium zkrátka jede podle nalinkované blockbusterové šablony od začátku do konce. Je to strhující sci-fi jízda plná fantastické akce a skvělých postav, ale z příběhového hlediska vás ze sedačky nevytrhne. Blomkamp je naštěstí zručný vypravěč a umí do děje zasadit několik zajímavých postav, kromě samotného Maxe například jízlivou politickou figuru z Elysia, ministrini Delacourt (Jodie Foster) anebo grázla Spidera (brazilská hvězda Wagner Moura).

Samotný odstavec si ale zaslouží pozemský žoldák a zároveň pravděpodobně nejlepší záporná postava roku, Kruger, v mistrovském podání režisérova oblíbence Sharlta Copleyho. Blomkamp rozpoznal potenciál této postavy a dodal jí dostatečné množství prostoru, aby se natrvalo vpálila divákům do hlavy. Kruger totiž celou dobu vypadá jako ninja zkřížený s houmlesákem a několikrát solidně zatopí hlavnímu hrdinovi. Souboj mezi Krugerem a Maxem, ať už dialogový nebo pěstní, je nepochybným vrcholem Elysia. Copley i Damon disponují obrovským charismatem a bez problému uhrají a prodají své jednoduše načrtnuté postavy.

Během závěrečných titulků si možná uvědomíte, že vás Elysium nezasáhlo takovým způsobem jako Distrikt 9. Obecně je ale trochu nefér oba filmy srovnávat. Od Elysia jsme vysokou kvalitu už očekávali, a když je nám ve výborných dvouhodinách potvrzena, tak to zkrátka není žádný blesk z čistého nebe. Elysium je skvělé akční sci-fi vedené Blomkampovým režijním mistrovstvím a paletou zajímavých postav, které zachraňují i jinak nepřekvapivý vývoj příběhu.

8/10