Oscar 2023: Jakou šanci mají Češi, Top Gun vs. párkové prsty, aneb předvídáme vítěze

Oscar 2023: Jakou šanci mají Češi, Top Gun vs. párkové prsty, aneb předvídáme vítěze | Fandíme filmu
A24
Na západní frontě klid, Elvis či Avatar. Známe horké favority i nepravděpodobné černé koně oscarového klání.

Kašlete na olympiádu, Ligu mistrů, Wimbledon nebo Dakar. Tím jediným a pravým kláním pro všechny filmové nadšence jsou Oscary. Zlatý hřeb každého roku, při kterém se obrovské množství talentu koncentruje na jednom místě planety a všichni zúčastnění se tam propůjčují něčemu zcela pošetilému: Snaze kvantifikovat kvalitu umění. A to všechno jen proto, aby filmoví milovníci u televizorů mohli křičet, že se všechny zlaté sošky rozdaly úplně blbě a sváteční diváci u půlky vítězných filmů vůbec netušili, že vůbec existují.

Ačkoliv letos je pravdou, že do souboje o ceny vstoupila celá řada filmů, které reálně mají silnou fanouškovskou základnu a rozhodně nejde o nějaké intelektuální onanie pro artové snoby. Když si vezmete jen hlavní kategorii, tak v ní najdeme: Dva největší hity posledních let – Avatara 2 a Top Gun 2. Převyprávění románové klasiky Na západní frontě klid, díky Netflixu dostupné celému světu. Nebo životopisný velkofilm o Elvisovi, jedné z nejznámějších celebrit historie.

Spousta diváků tak bude mít své favority, svou jasnou představu o tom, jak to celé má dopadnout a chuť podívat se přinejmenším na výsledky, když už ne na samotný slavnostní ceremoniál. U nás na FandimeFilmu.cz jej samozřejmě sledovat budeme a stejně jako každoročně vám přineseme přehled oceněných i podrobnější zpětný rozbor. Ještě než se však výsledků dočkáme, tak se je jako každoročně pokusíme předpovědět. Jakékoliv predikce jsou často pošetilé, ale je to zábava a alespoň se mi pak zpětně můžete vysmát, jak mizerné moje „naprosto jednoznačné“ tipy byly.

Kompletní seznam nominací je v předchozím článku, tady jdeme rovnou na tipování favoritů:

Krátké filmy

Tři kategorie krátkých filmů se předpovídat pokoušet nebudu. Chybí jasní favorité (například nějaký kraťas od Pixaru, jaké často vyhrávají v animované kategorii) a ani hollywoodští prognostici nemají v těchto třech závodech velký přehled. Cenu za nejlepší krátký dokument by teoreticky mohli vyhrát Zaříkávači slonů (The Elephant Whisperers), jednoduše proto, že jsou na Netflixu a pro všechny porotce Akademie filmového umění a věd tak bude extrémně jednoduché snímek vidět...což v krátkých kategoriích občas může stačit.

Nejlepší původní píseň

Nejlepší píseň dlouhodobě patří mezi kategorie, které by si zasloužily zrušit. Občas pomáhají ozvláštnit večer díky uměleckým vystoupením, ale v zásadě spolu rok co rok soupeří několik interpretů pop music s „muzikálovými“ písničkami, které si v žádném případě nezaslouží stát bok po boku lidí, kteří kupříkladu navrhli několik desítek různých kostýmů nebo složili hodiny orchestrální hudby. Letos se zdá, že by mohla vyhrát píseň Naatu Naatu z bolllywoodského hitu RRR, kterému se podařilo díky Netflixu uspět i mimo Indii.

Nejlepší dokument

V kategorii celovečerních dokumentů v tuhle chvíli jako favorit působí snímek Navalny. Z diváckého hlediska jde o docela napínavou podívanou a v době, kdy velká část severoatlantického světa odsuzuje agresi Ruska na Ukrajině, působí dokument o ruském opozičníkovi jako přesně ten typ projektu, který by mohl uspět už jen skrze aureolu vlastní důležitosti. Kdyby velká část poroty měla chuť hlasovat pro něco „feel good“, pak by mohly mít šanci na výhru Erupce lásky, vyloženě líbezný dokument o zamilovaných vulkanolozích, kteří milovali sebe a sopky a pořídili z nich fantastické záběry. Tahle kategorie nicméně často bývá docela bláznivá a dává nečekané výsledky.

Nejlepší cizojazyčný film

V kategorii cizojazyčných filmů není co řešit. Tady zvítězí Na západní frontě klid. Je to staromilské válečné drama, natočené na motivy světoznámé předlohy. Snímek je slušně hodnocený. Každý jej mohl vidět na Netflixu. A streamovací gigant vrazil do oscarové propagace obří peníze. Jakýkoliv jiný výsledek by byl kolosálním překvapením.

Nejlepší animovaný film

Skoro to samé platí v kategorii celovečerních animovaných filmů. Sošku si odnese Pinocchio Guillerma del Tora. Snímek je dlouhodobě favorizovaný, posbíral řadu předcházejících cen, Guillermo je u Akademie oblíbený a marketing neustále zdůrazňuje, kolik práce stálo loutkový snímek vytvořit. Plus opět platí argument Netflixu – firma dala pdo propagace hodně peněz a film mohli všichni snadno vidět.

Nejlepší zvuk

Jdeme na technické sošky a začít můžeme třeba od zvuku. Ten bude zajímat české fanoušky, protože v téhle kategorii by mohl zvítězit Viktor Prášil, jenž se podílel na snímku Na západní frontě klid. V téhle kategorii je však horkým favoritem burácivý zvuk Top Gunu: Mavericka. Pokud má být jeden z největších loňských hitů oceněný alespoň v nějaké kategorii, tak Zvuk se vyloženě nabízí.

Nejlepší masky

Další českou kandidátkou je Linda Eisenhamerová v kategorii masek. Opět se domnívám, že je Na západní frontě klid prakticky bez šance. Vyhraje buď Elvis nebo Velryba. A to dost pravděpodobně na základě toho, zda cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli získá Brendan Fraser za Velrybu nebo Austin Butler za Elvise. Oba pány maska změnila k nepoznání. To se sice stalo i Colinu Farellovi v The Batmanovi, ten však za roli Penguina nebyl nominovaný na hereckou cenu.

Nejlepší triky

Pánové Viktor Müller a Kamil Jafar byli nominovaní za triky pro Na západní frontě klid, ale jestli se vypravili na slavnostní předávání, tak také poletí domů s prázdnou. Efektovou kategorii jednoznačně ovládne Avatar: The Way of Water. Je to třetí nejúspěšnější film historie, který je téměř kompletně vytvořený v počítači, vypadá naprosto famózně a James Cameron asi deset let vyvíjel nové technologie, aby snímek vůbec bylo možné natočit. Neocenit Avatara alespoň v téhle kategorii by byl ohromný bizár.

Nejlepší výprava

Snímek Babylon se nakonec nestal ani zdaleka takovým hitem, jak by si asi investor a tvůrci přáli, avšak jestli se produkci daří něco zdůrazňovat, tak ohromné množství práce, které bylo vloženo do oživení Hollywoodu 20. let minulého století. Vizuální stránka filmu je vskutku velkolepá a bude po zásluze odměněna.

Nejlepší kostýmy

U kostýmů možná existuje malá naděje, že by ještě nakonec mohl zvítězit Black Panther: Wakanda nechť žije. Na první pohled by se mohlo zdát, že při množství rozmanitých kostýmů pro několik různých kultur které tvůrci museli ve svojí fantazii objevit, by to bylo na místě. Ruth E. Carter už dostala Oscara z svoji práci na prvním dílu série, takže jistý precedent by tu byl. Jenže podle prognostiků je favoritem Elvis. Akademie má z nějakého důvodu hrozně ráda, když se věrně replikuje historické oblečení a v tomhle případě se replikují rovnou ikonické jevištní kostýmy krále rock and rollu, takže se Catherine Martin měla na čem vyřádit. Díky spolupráci s režisérem Bazem Luhrmanem už vyhrála Oscary za kostýmy pro Moulin Rouge a Velkého Gatsbyho, takže tohle spojení zjevně funguje.

Nejlepší původní hudba

V kategorii nejlepší původní hudby je to momentálně tak padesát na padesát. Buď si Akademie vybere výrazný doprovod, který Justin Hurwitz složil pro Babylon. Šlo by už o druhého Oscara, jehož by v dané kategorii získal za spolupráci s režisérem Damienem Chazellem. Protiváhou je uměřenější hudba k Na západní frontě klid, složená Volkerem Bertelmannem.

Nejlepší kamera

Cena za nejlepší kameru působí v tento moment jako jednoznačná záležitost. Několik dosavadních kameramanských ocenění získalo Na západní frontě klid a obecně bývá platné, že Akademie dokáže obrazy války patřičně ocenit. Sugestivní záznam špinavého utrpení v zákopech vyloženě vybízí k tomu, aby divák jen hypnotizovaně zíral.

Nejlepší střih

Kategorie střihu v minulosti bývala velkou předpovědí toho, který snímek bude bojovat o cenu za režii a o nejlepší film roku. V posledních letech Akademie mívá tendenci sošky mezi nominovanými daleko víc rozprostřít, takže nutně nemusí platit, že si horký kandidát na celkové vítězství odnese také jaksi automaticky střihačskou cenu. Jakmile se střihačský Oscar neváže k opěvovanému vítězi, pak většinou porota sahá po filmech, kde je střih hodně vidět. A v tomhle ohledu máme dva žhavé kandidáty. Všechno, všude, najednou přeskakuje napříč různými paraleleními realitami, které se protínají a mísí, stylisticky odlišují a divák se stále musí zorientovat. Top Gun: Maverick v propagační kampani neustále připomíná, jaké neskutečné kvantum materiálu bylo natočeno, jak složité bylo v tom množství najít ty nejlepší záběry a pak z toho všeho jako skládačku poslepovat ucelený divácký zážitek. Tahle kategorie bude souboj dvou titánů.

Nejlepší adaptovaný scénář

Duální souboj zažijeme taktéž v kategorii adaptovaných scénářů. Tady to vypadá, že se rozhoduje mezi dvěma snímky. Na jedné straně je dobové konverzační drama Women Talking. Adaptace knižní předlohy už si nejednu scenáristickou cenu odnesla a působí jako favorit. Vyzyvatelem je Na západní frontě klid. Taktéž románová adaptace, která možná neměla tak silnou podporu při předávání předchozích ocenění, ale stále nelze zcela vyloučit variantu, že se z „Fronty“ stane horký favorit hlavní ceny, který rázem díky tomu posbírá další ceny i ve vedlejších kategoriích, kde by jinak nebodoval.

Nejlepší původní scénář

Pokud by byl snímek Všechno, všude, najednou nominovaný v jakémkoliv roce, zřejmě by kategorii původních scénářů vyhrál jako takovou „cenu útěchy pro nastupující generaci“, jak se to v předchozích letech poštěstilo třeba Nadějné mladé ženě či Uteč. Letos ale panuje zvláštní situace, kdy je Všechno, všude, najednou zcela překvapivě favoritem. Možná scenáristickou cenu schramstne také, v rámci svého velkého vítězného tažení, anebo naopak Akademici budou chtít sošky rozdělit, pro Everything Everywhere All at Once si nechají jiné ceny a scenáristickou poctu udělí jako cenu útěchy někomu jinému. V tom případě by horkým favoritem byly Víly z Inisherinu.

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

V hereckých kategoriích největší drama očekáváme mezi herečkami ve vedlejší roli. Jeden čas se zdálo, že Angela Bassett má vítězství jisté, za svůj srdceryvný výkon v Black Pantherovi 2. Herečka je v Hollywoodu dlouhodobě oblíbená a celá řada kolegů jí jistě cenu dát chce. Jenže v posledních týdnech zcela nečekaně začala na ostatních cenách vítězit v téhle kategorii Jamie Lee Curtis za Všechno, všude, najednou. Zrovna její výkon (jakkoliv je vydařený), nepatří k nezbytným pilířům celého snímku a dokonce i přímo v té samé kategorii s Jamie soutěží Stephanie Hsu, jejíž výkon je pro celkové vyznění snímku daleko důležitější. Ale Curtis má momentálně silné momentum a to je před Oscary cennější. Stejně jako dobrý příběh. A ten Jamie má: Je jí 64 let, na Oscara byla nominována vůbec poprvé a často hraje v žánrovkách, takže k nejrůznějším nominacím nemá tolik příležitostí. Mezi hollywoodskými kolegy je oblíbená, je tedy dost dobře představitelné, že zlatého plešouna nakonec urve.

Nejlepší herec ve vedlejší roli

V kategorii herců ve vedlejší roli je naopak na 99% rozhodnuto. Vyhraje Ke Huy Quan za Všechno, všude, najednou. V roli podal emotivní výkon, vyhrál naprostou většinu předcházejících cen a pokaždé svou neskutečnou radostí a dojemnými projevy naprosto zbourá sál. A tohle na Akademiky působí – podobně nadšeného vítěze chtějí ukázat i na samotných Oscarech. Navíc jde o prakticky pohádkový příběh, kdy byl Quan nominovaný okamžitě po návratu k řemeslu, od něhož si dal na třicet let pauzu, protože na přelomu 80. a 90. let Hollywood asijským hercům prakticky nenabízel normální role.

Nejlepší herec v hlavní roli

V kategorii nejlepšího herce v hlavní roli očekáváme lítý dvojboj až do absolutního konce. Dva muži nominovaní za roli, k níž patří výrazná maska. Brendan Fraser jako extrémně obézní učitel ve Velrybě, Austin Butler jako král rock and rollu v Elvisovi. Velrybě je vyčítáno, že jde pouze o melodramatické citové vydírání. Jenže sympaťák Fraser je v Hollywoodu oblíbený a má na své straně silný příběh, kdy se po řadě plonkových let vrací na vrchol. Butler má zdánlivě v tuhle chvíli větší momentum a působí jako lehký favorit, nicméně některým porotcům přijde téměř směšné, že Austin z role Elvise nevystupuje ani během rozhovorů a navíc mladý herec má celou kariéru ještě před sebou, může mít další příležitosti.

Nejlepší herečka v hlavní roli

A možná ten nejzuřivější boj probíhá v kategorii nejlepší herečky v hlavní roli. Proti sobě stojí dvě titánky. Cate Blanchett, která v dramatu Tár prakticky nesleze z plátna, chrlí kvanta textu, aniž by působila, že vůbec hraje a povyšuje charakterní portrét na ještě vyšší level. Michelle Yeoh ve Všechno, všude, najednou hraje různé verze téže postavy, nabízí emoce, drama, komedii i bojová umění. Dokonce si nechá narůst párkové prsty ;-). Za dosavadní bohatou kariéru se jí oscarové nominace dosud zcela vyhýbaly a naopak vyhrává velkou většinu dosavadních hereckých cen letošní oscarové sezony. Zdá se, že momentum a příběh jsou na její straně a mohla by vítězné tažení dotáhnout ke zdárnému konci.

Nejlepší režie

Blížíme se do finále a Všechno, všude, najednou je žhavým favoritem i v kategorii režie. Duo The Daniels (Daniel Kwan a Daniel Scheinert) vyhrává kde může a ačkoliv snímek možná není zcela dotažený po strukturální stránce (najdou se tací, kteří by jej zkrátili, zhutnili), je v něm patrná ohromná osobní investice, srdíčko, svěží švuňk nastupující generace, láska ke kinematografii a silná kontrola nad tím, co chtěl snímek divákům předávat. The Daniels jsou navíc v téhle kategorii zřejmě jedinými režiséry, jejichž film má šanci na celkové vítězství, bylo by tak asi zvláštní, kdyby tu vyhrál někdo, kdo si o hlavní ceně mohl jen nechat zdát. Tedy...až na jednu výjimku. Tou je legendární Steven Spielberg. Jeho Fabelmanovi sice měli slušné recenze, ale jako by se vypařili z povrchu zemského, což jejich šancím rozhodně nepomáhá. Pořád je ale Spielberg hollywoodskou ikonou, která má mezi kolegy mnoho příznivců.

Nejlepší film roku

V hlavní kategorii se letos budou dít věci. Všechno, všude, najednou je horký favorit, který dosud vyhrál, co se dalo: Žánrové Saturn Awards. Nezávislé Gotham Awards a Independent Spirit Awards. Cenu velké řady recenzentských spolků, včetně zastřešujících Critics' Choice Movie Awards. Snímek vítězil také u jednotlivých řemeslných cechů: U dekoratérů, výtvarníků, kostymérů, střihačů, producentů, scenáristů, režisérů a herců. Členové jednotlivých cechovních porot zároveň bývají současné také členy Akademie a v minulosti bývalo pravidlem, že pokud nějaký film takhle výrazně zaválel na cenách jednotlivých cechů, neminul ho ani Oscar.

Určitou komplikací je, že o Oscarech rozhodují i další lidé (Akademie má tisíce členů) a o hlavní ceně se rozhoduje v preferenčním hlasování. Tady se zřejmě ukáže, jak moc Akademie v posledních letech omladila. Může se ukázat, že mladší hlasující už začínají mít převahu a vítězství pro Everything Everywhere All at Once bude dovršeno. Stejně tak ale může vyjít najevo, že staromódních, konzervativních voličů je stále silná masa. A Všechno, všude, najednou je přesně ten typ filmu, který může výrazně rozdělovat. Hromada lidí jej dá při hlasování na první místo, ale spousta hlasujících jej nepochybně zařadí až na desátou příčku. Ačkoliv je v jádru citlivý příběh rodiny, manželů a emigrantů, na povrchu je hodně divoký kabátek, který vychází z Matrixu, asijské kinematografie, Youtube a internetových memů. A to prostě pro konzervativnější Akademiky bude příliš velká divočina (aniž bych je chtěl házet úplně všechny do jednoho pytle).

Kdyby to nevyšlo a příliš velké množství negativních hlasů srazilo „Everything“ z čelní pozice, poperou se o vítězství zřejmě dvě daleko tradičnější oscarová dramata. Víly z Inisherinu v tomhle směru dlouho působily jako favorit, jako jasná „druhá volba“. V posledních týdnech ale začalo momentum nabírat válečné drama Na západní frontě klid, které vyhrálo například britskou BAFTu. Proti snímku může hovořit, že je z Netflixu (část Akademie touží oslavovat tvorbu pro kina) a v cizí řeči, ale rozhodně jde o klasický oscarový materiál.

A úplně vyloučeno pořád asi není ani to, že se nakonec stane zázrak a pro hlavní sošku si doletí Top Gun: Maverick. Tom Cruise velice poctivě objíždí všechny klíčové akce a kampaň pomáhá šířit mesaage, že „Top Gun po COVIDu zachránil kina a s nimi celý filmový průmysl“. Na to někteří hlasující mohou slyšet, navíc jde o precizně vybroušený hollywoodský velkofilm plný sentimentu, kde je všechno na milimetr přesně seřízené tak, aby snímek v masovém publiku dokázal vyvolávat přesně takové nadšení, jaké vyvolává. Tak že by si Cruise došel z pozice producenta pro hlavní cenu? Nechme se překvapit. Odpověď budeme znát už zhruba za 24 hodin.

Titulní foto: Všechno, všude, najednou

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest