Recenze: Pařba na třetí

Recenze: Pařba na třetí | Fandíme filmu
Vlčí smečka zakalila naposled. Povedlo se trilogii uzavřít důstojně?

Existují filmy, jež nejlépe fungují samostatně. Další díly zpravidla nedosahují takových kvalit a často se pouze přiživují na značce či chytlavém schématu. To byl koneckonců případ i Pařby v Bangkoku, neboť druhé dobrodružství Stua (Ed Helms), Alana (Zach Galifianakis) a Phila (Bradley Cooper) bylo o mnoho slabší než originální a nesmírně zábavné křepčení v Las Vegas. Bohužel, režisér a scenárista Todd Phillips se příliš nepoučil, ač koncept přece jenom doznal určitých změn. Nikdo se nám tentokrát neztratil, místo toho je Doug (Justin Bartha) unesen. Důvod? Tvůrci se rozhodli pojmout Pařbu na třetí jako dohru událostí, které byly nastartovány v jedničce a dvojce. Nicméně se potvrdilo, že potenciál tu už zkrátka chybí.

Přitom hned úvodní scéna ponechává naději na solidní komediální podívanou, když poněkud nekompromisní Alanův výstup zaručeně překvapí a pobaví. Jenže v tom možná tkví problém obou sequelů. Postavy jsou sice sympatické, ale současně vcelku ploché, příliš jasně vyprofilované a jejich osudy lze docela dobře předpovídat. Prostě víte, komu se stane něco špatného a kdo je naopak za vodou. Tato jednoznačnost nebyla přítěží v Las Vegas, protože jsme se s partičkou kámošů teprve seznamovali. Jenže třetí dostaveníčko již nelze pojmout jako charakterový origin, ale naopak si žádá pořádnou dávku invence a kreativity. A ani jednoho se ve třetí Pařbě nedočkáme, poněvadž okoukané charaktery se nijak nevyvíjejí, nedokážou zaujmout a nemají čím překvapit. Možná vyjma Alana, jehož životní cesta je zřejmě malinko klikatější a vede k určitému cíli, k proměně.

Je evidentní, že Phillips se chtěl vyhnout hodnocení typu "zbytečný recyklát", tudíž se raději odklonil od bolestivé kocoviny a zmizelého Douga a příběh nasměroval trošku jinam. Sice tím zabránil nařčení z otevřeného (sebe)plagiátorství, ale také přišel o moment překvapení. V tomto případě je vyprávění průhledné, jelikož víme, kde se čtvrtý kamarád nachází. Do parády si ho vzali gangsteři vedení Johnem Goodmanem, kteří mají zlost na Ken Jeonga alias filmového Leslieho Chowa. Ten jim ukradl nějaké ty drobné, což mafiáni nemají příliš v lásce. A jelikož je neurvalý a stále sjetý Chow ve spojení s Alanem, jenž po excesu s žirafou směřuje do léčebny na převýchovu, nabízí se možnost obchodu. Vlčí smečka najde chamtivého Asiata a výměnou za to jim bude vrácen kámoš.

Následuje řada někdy úsměvných, jindy trapných a občas zcela absurdních situací, kdy divák nemá prostor k tomu, aby se nudil, ale současně nemá příliš možnost se pořádně bavit. Tempo je poměrně solidní, protože se pořád něco děje. Fajnové jsou momenty, kdy se odkazuje na minulé výstřelky. Kladem rovněž je, že se často mění lokace, což působí svěžím dojmem. V neposlední řadě tu máme několik nesmírně vtipných replik a momentů, u kterých se prostě nelze nezasmát. Nebojím se však tvrdit, že opravdu od srdce se zasmějete tak jednou či dvakrát. Většinu trefných hlášek má na svědomí Zach Galifianakis a tu a tam se zadaří i Edu Helmsovi. Zbytek jsou trapnosti a samoúčelné prasečinky. Z uvedeného jasně vyplývá, že spánek v kině nehrozí, ovšem pocity uspokojení nebo nadšení se taktéž asi nedostaví. Největší radost budou mít bezpochyby ctitelé Chowovy linie, protože s trochou nadsázky můžeme říci, že je to jeho příběh. A to dle mého vážně nebyla ta nejlepší volba.

Verdikt:

Pařba na třetí uzavírá komediální trilogii, která postupně ztrácela dech. Kalba v Las Vegas byla jedinečná a bylo strašně těžké se jí vůbec přiblížit. Todd Phillips to zkusil dvakrát a ani jednou neuspěl. V Bangkoku statečně kopíroval, seč mu síly stačily, leč diváky podruhé neokouzlil. Tentokrát zvolil malinko odlišný koncept, ale narazil na slaboučký scénář, vyprázdněné postavy a nedostatek odvahy. Nemastný a neslaný hybrid komedie, parodie a gangsterky nezachrání ani Galifianakisův Alan, jenž byl v předchozích dílech základním stavebním kamenem. Jinak řečeno, co se stalo ve Vegas, mělo zůstat ve Vegas.

P.S.: Nejste-li ultraortodoxní fanoušci předchozích dvou "Pařeb", pak těžce vydělané peníze raději investujte do projekce Rychle a zběsile 6 nebo druhého Star Treku (nejlépe zajděte na obojí). To jsou pecky, jež stojí za vidění v kině.

4/10