Recenze: Borat 2

Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu
Amazon Prime
Zobrazit dalších 9 obrázků
Čerstvě si ve vašem obýváku můžete pustit Borat Subsequent Moviefilm, ve kterém se Sacha Baron Cohen rozhodl rozčeřit vody pře americkou prezidentskou volbou.

Sacha Baron Cohen na komediální scéně figuruje od druhé poloviny 90. let minulého století a nejvíc se proslavil stylizováním do rolí stereotypních, urážlivých charakterů, které jsou buď zábavné samy o sobě, nebo skrz to, jakým způsobem na někdy až pobuřující chování Cohenových postav reaguje okolí. Urážlivé chování jednotlivých figur bývá kritizováno, Baron Cohen nicméně vždy trval na tom, že jeho cílem je nastavovat zrcadlo a skrze své role přinášet společenskou satiru a komentář.

Velký úspěch Cohen zaznamenal už s postavou sídlištního rappera Aliho G, avšak ke hvězdám jej vystřelil Borat a především jeho celovečerní film Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu z roku 2006. Borat je kazašský reportér, který se za všech okolností chová nevzdělaně, křupansky, zaostale a rasisticky. Velká část celovečerního filmu byla natáčena pseudodokumentárním stylem, kdy se Cohenovi v přestrojení podařilo z nic netušících Američanů vytáhnout často až neuvěřitelné reakce na jeho neurvalé chování. Bylo to tehdy před čtrnácti lety zatraceně osvěžující, silně nekorektní a především neskonale vtipné.

Amazon Prime

Léta plynula, Cohen se dál pokoušel šokovat, kritizovat skrz své postavy humpoláctví a předsudky, popřípadě rovnou odhalovat nemorální charakter výrazných (často politických) figur, především ve Spojených státech. Tahle část Sachovy kariéry pak zdánlivě vyvrcholila spolu s dva roky starým seriálem Who Is America?, po kterém se zdálo, že technika provokace skrz kostýmní postavy už se příliš nedá dál posouvat. Pak jsme se z nenadání před několika týdny dozvěděli, že že bez velkých fanfár vznikl Borat 2.

Během letošního roku tu a tam na veřejnost pronikl náznak toho, že Cohen něco chystá, nicméně z pochopitelných důvodů přípravy nového filmu nijak předem neoznamoval, aby měl co největší moment překvapení ve chvílích, kdy se v převleku vydal dráždit nic netušící spoluobčany. Borat Subsequent Moviefilm (jak se nakonec snímek zřejmě oficiálně jmenuje) vyšel na službě Amazon Prime 23.10. (takže si jej okamžitě můžete pustit). Do hlavy Cohenovi nevidíme, nicméně z termínu lze usuzovat, že se rozhodl premiéru spojit s americkými prezidentskými volbami, ve kterých v současnosti obyvatelé USA už pomalu začínají hlasovat. Možná se komik rozhodl využít termín jednoduše k tomu, aby na silně politizovaný snímek přitáhl pozornost. Anebo se můžeme domnívat, že chtěl Cohen ve svém aktivismu (jeho nespokojenost se současnou vládnoucí garniturou Spojených států není tajemstvím) pokusil nějak zasáhnout do předvolebního boje.

Amazon Prime

Už tohle rozhodnutí musí nutně barvit divákův přístup ke snímku. V extrémně polarizované americké společnosti je to nevyhnutelné a v Česku a na Slovensku také většina diváků nejspíš bude mít minimálně nějak vyhraněný názor na Donalda Trumpa, pokud dění ve Státech nesleduje blíž. Část publika bude tedy opovrhovat už jen skutečností, že si film dělá legraci především z obyčejných konzervativně smýšlejících Američanů a jejich republikánských politických představitelů. Druhé části diváků naopak snímek dává příležitost ventilovat svou frustraci, kterou v nich éra vlády Donalda Trumpa vyvolává.

Při snaze o střízlivý nadhled se musíte především ptát, čeho vlastně měl snímek docílit, pokud měl být aktivisticky motivovaný. Měl by snad nějak před volbami "otevírat oči"? Jasně, je tu jedna pasáž, která opět ukazuje, že Trumpův blízký poradce a bývalý starosta New Yorku Rudy Giuliani je v lepším případě neprofesionální trouba, který dobrovolně ohrožuje svoji kredibilitu a vystavuje se zdiskreditování či dokonce vydírání. Nicméně už teď je patrné, že Trumpovi stoupenci si Giulianiho chování nějak omluví, zpochybní co viděli, anebo je jim prostě jedno, kým se prezident obklopuje. Většina liberálů naopak nejspíš byla o Giulianiho pochybném morálním charakteru či nekompetenci přesvědčená už dávno. Takže i takhle kontroverzní záběry jaké Borat 2 přináší, vlastně jen přilévají olej do ohně a prohlubují zákopy na obou stranách. Že by snímek měl sílu nějak měřitelně vychýlit předvolební diskurz, je opravdu jen těžko představitelné.

7/10

Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu Recenze: Borat 2 | Fandíme filmu