Recenze: Captain America - První Avenger

Recenze: Captain America - První Avenger | Fandíme filmu
Kapitán Amerika dlouho platil za jednu z nejpochybnějších komiksových adaptací. Jakým způsobem se mu podařilo diváky naklonit na svou stranu?

Když se do kin chystal Thor, báli jsme se, jestli na nás obří metalista s kladívkem bude fungovat. Větší strach jsme měli snad už jen z vojáka s v elasťácích z vlajky a slovem „Amerika“ místo příjmení. Jak si můžete přečíst v naší recenzi, Thor nakonec celkem mile překvapil a vytasil se s poměrně příjemným lehkým nadprůměrem, do kterého ho dotáhnul charismatický Chris Hemsworth v hlavní roli. Ale světe div se, právě ve světle tolik obávaného Captaina Ameriky se z Thora stává superhrdinský origin veskrze průměrný, který se toho má od Kapitána hodně co učit.

Další nudný origin?

Captain Amerika je dalším filmem v řadě, který má za úkol představit původ slavné komiksové postavy a nemá to vůbec jednoduché, protože Kapitán je hmatatelným ztělesněním dobroty. Není to žádný namistrovaný rebel jako Thor, nebo sarkastický playboy Starkova formátu. Takže reálně hrozilo, že hrdina bude všem jen pro smích, nebo ho bude zesměšňovat už přímo film. Ani jedno neplatí. A to přesto, že si Captain moc dobře uvědomuje, jaký se z něj stal kašpar, když ho armáda nutí tajtrlíkovat na propagandistických přehlídkách. Možná za to může tahle právě tahle sebereflexe, možná výtečný výkon Chrise Evanse, ale faktem je, že Captain Amerika je po dlouhé době postavou, která dokáže diváky přesvědčit, že být dobrák od kosti má svoje kouzlo!

Steven Rogers vždycky považoval za samozřejmé hájit spravedlnost a zastat se slabších. Proto v době druhé světové války touží narukovat. Jeho rachitická postavička (digitální trik působí naprosto věrohodně) ale dostane šanci teprve ve chvíli, kdy armáda vyvine sérum supervojáka. To dokáže znásobit schopnosti člověka nad rámec obyčejného smrtelníka, ale jak říkával už strejda Spider-Man, s velkou silou přichází i velká odpovědnost, a proto se tým armádních vědátorů rozhodne mocnou zbraň vložit do rukou právě morálně bezúhonnému Rogersovi. A protože v boji rychle prokáže své schopnosti, je pověřen elitním úkolem: Musí zastavit Rudou lebku – Obávaného nacistického šílence se zmutovanou tváří, kterému koluje v žilách stejné sérum jako Rogersovi. Navíc se mu podařilo získat tajemnou energetickou kostku, která dokáže pohánět jeho futuristické vynálezy zkázy, proti kterým Hitlerovy pluky působí jako pouhý dotěrný hmyz.

Skvělí herci, skvělá atmosféra

Jak sami vidíte, Captain Amerika nevypráví kdovíjak nápaditý nebo převratný příběh, ale podstatné je, že naprosto přesně ví, co se snaží sdělit a jak toho dosáhnout. Bez zbytečných odboček tak sledujeme pozvolnou přeměnu neduživého Stevena v ostříleného bojovníka se zlem a respektovaného vůdce. Na vztahu s nejlepším přítelem Buckym (Sebastian Stan) pozorujeme přerod z ochraňovaného v ochranitele, v kontrastu s Rudou Lebkou (solidní Hugo Weaving, který ale nepředvádí nic, co by neukázal už agent Smith) je krásně patrné jak je důležité KOMU do rukou vkládáte moc. A romance s Peggy (hubatá Hayley Atwell) pak především umocňuje Kapitánovu nevyhnutelnou životní tragédii a zvyšuje emocionální dopad celého filmu.

Celkově se herecké obsazení sešlo na výbornou, z dalších postav zmiňme alespoň ještě dvojici Phillips, Stark. Plukovník Phillips je především nezastavitelná mašina na hlášky, hraje ho nestárnoucí Tommy Lee Jones. Howard Stark (Dominic Cooper) je zase skvělým předobrazem svého syna Tonyho: Geniální vědec, sukničkář a rebel opilý vlastním úspěchem. Zároveň má na svědomí všechna Kapitánova udělátka, včetně štítu a kostýmu.

Ten, stejně jako sám Captain, vůbec nepůsobí směšně, za což vděčíme především jeho umírněnosti, postupnému vývoji během filmu a srovnání se směšným pyžamem, které nosí Kapitán během zmiňovaných přehlídek (což je mimochodem Capův původní kostým z nejstarších čísel komiksu). Štít je potom stylová vychytávka, kterou Kapitán nápaditým způsobem používá během soubojů. Akční scény jako takové sice nepatří k nějaké špičce, ale svůj účel bez problému splní a rozhodně jich je daleko víc, než dávají tušit všechny trailery dohromady. To vše v povedených dobových kulisách a za zvuků skvělé Silvestriho hudby, které pomáhají dotvářet hutnou dobrodružnou atmoféru

Navzdory všem obavám se Joe Johnstonovi podařilo naservírovat svěží dobrodružný snímek, který má hlavu a patu, nebere se zbytečně vážně a je na něm vidět, že všichni zúčastnění na filmu pracovali s chutí a nasazením. Akce by sice mohla být o chloupek nápaditější, ale koukat se na ni dá a plně vám ji vynahradí dostatek humoru a sympatické postavy, které rychle přirostou k srdci. Pokud vám vadilo, že Iron Man 2 či Thor působí tak trochu jako reklama na Avengers, ucelený příběh Kapitána je pro vás to pravé. Možná nejedná o nijak převratný film, ale jako do posledního šroubku doladěná letní zábava Captain America funguje znamenitě!

PS: Jak už tak u filmů od Marvelu bývá zvykem, v žádném případě neodchájte z kina před koncem titulků!

3D versus Dabing

Tentokrát je to skoro nerozhodně. U Pottera dabing vyloženě bolel, tady se přežít dá, a to i přes to, že nějaký chytrák vymyslel, že veškeré německé postavy se budou dabovat s až karikaturním přízvukem, někde na úrovni seriálu Haló, haló. 3D naproti tomu vypadá moc hezky. Jedná se doposud o nejlepší konverzi (= film původně natočený ve 2D, dodatečně převedený do třetího rozměru), ve které je vše pečlivě rozplánované, obraz není příliš tmavý, má hloubku a celý zážitek tak díky rozměru navíc mírně získává. Pokud ale vezmete v potaz příplatek na vstupném a dabing, tak se asi pořád vyplatí jít spíš na dvourozměrný originál.

8/10