Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu

Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu
Warner Bros.
Zobrazit dalších 10 obrázků
Nepřekvapivě se máme těšit na velkolepý vizuál a akční scény, avšak proti snímku se množí i dost konkrétní výtky.

Do Česka Tenet dorazí ve středu, nicméně v noci na dnešek směli své recenze zveřejnit zámořští novináři. Nutno podotknout, že na první pohled bylo tentokrát procházení recenzí předních světových filmových magazínů poněkud zvláštní činností. Absentovala totiž známá jména. Některé servery chyběly zcela, jiné k recenzování angažovaly externisty. Většina předních filmových novinářů totiž žije v Los Angeles nebo New Yorku a tam jsou zrovna kina kvůli COVIDu zavřená. Bylo tedy nutné improvizovat a angažovat externisty z jiných oblastí.

Ať už hostující nebo tradiční, kritici byli docela přísní. Tedy, na první pohled by to tak vypadat nemuselo. V momentě přípravy článku je na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes 38 záznamů, ze kterých je 82% kladných, s průměrnou známou 7 z 10. Když si ale začnete pročítat, co recenze říkají vedle bodování, nechybějí slova zklamání.

Většina recenzentů se shoduje na tom, že snímek je vizuálně opulentní, a že akce je fantastická. V momentech, kdy se Tenet rozjede, jde o prvotřídní špionážní akci, která podle některých předčí i nejlepší bondovky. Rozcházet se recenze začínají v otázce příběhu a jeho vyprávění. Někteří kritici hovoří o komplexní skládačce, kterou plně doceníme až po opakovaném shlédnutí, jiní o narativním guláši, který možná ani nedává příliš velký smysl. Dle některých se máme připravit na dějové linky, které vlastně nikam nevedou, dle jiných na to, že se Nolan vlastně před našima očima snaží provést kouzelnický trik, který lze poměrně brzy prohlédnout. Značné části recenzentů vadí, že snímek neustále něco vysvětluje, za což vděčíme především skutečnosti, že se Nolan velice podrobně zaměřuje na časovou inverzi, což je reálně postulovaná vědecká teorie, které se snímek snaží využít v praxi.

S pro Nolana typickým zaměřením na technické aspekty, složité konstrukty a budování překvapivě strukturovaného vyprávění, dle méně pozitivních recenzí trpí postavy a obecně „duše“ snímku. Nolan vždycky byl dost chladný a cerebrální vypravěč a ani tentokrát by to nemělo být jinak. Větší emoce nebo hlubší vykreslení postav údajně chybí. A podle některých chybí i nějaké hlubší tematické sdělení. Jde se prý po povrchu a hlubší zpracování motivů chybí.

To byly ty konkrétní výtky, které Nolanův snímek schytává, nicméně kdo ví, až se Tenet dostane do Česka a na Slovensko, tak třeba vy nebo já budeme daleko spokojenější. Je pravdou, že vzhledem k pandemii, zavíraným kinům a neustálým odkladům snímku se vytvořila kolem Christopherovy novinky aura něčeho výjimečného, kterou by snad vůbec žádný film nedokázal naplnit. Tak brzděme očekávání a třeba už ve středu budeme příjemně překvapeni.

Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu Tenet: První recenze na novinku Christophera Nolana jsou tu | Fandíme filmu