Recenze - Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic

Recenze - Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic | Fandíme filmu
Krvavá šílenost plná hlášek uprostřed sezóny oscarových dramat? To si necháme líbit!

Některých dětských traumat vás nezbaví ani léta terapie, ale dá se na nich postavit docela slušný byznys. Své o tom vědí osiřelí sourozenci Jeníček a Mařenka. Potom, co je vlastní otec zavedl uprostřed noci do lesa a zanechal na pospas divé zvěři, následovala další neveselá epizoda  s čarodějnicí, ze které vyšli vítězně. Upalování, dekapitace a čtvrcení čarodějnic je i po letech výnosné řemeslo a svému věhlasu duo lovců rozhodně nezůstává nic dlužno. Další vesnice ve které se ztrácejí děti, je pro ně zpočátku čistě rutinní záležitost...

Norský režisér Tommy Wirkola se do povědomí diváků dostal díky předloňské zombie rubačce Mrtvý sníh. V ní nahnal bandu vesměs nesympatických postav do chřtánu zombie náckům. Výsledek nebyl žádné veledílo (ani v rámci žánru), ale díky rozruchu se Wirkolovi podařilo oslovit ty správné lidi a nabídnout jim sympaticky šílený projekt. Producenti si dali dohromady, že po Van Helsingovi, Kletbě bratří Grimmů a Abrahamu Lincolnovi: Lovci upírů, je jisté, že si další parodicko-akční variace své diváky najde. A 3D formátem také nic nezkazíte. Na scénáři se podílel jak sám režisér, tak  Dante Harper (All you need is kill). Poté Wirkola prohlásil, že by do role Jeníčka chtěl obsadit Jeremyho Rennera (který byl v té době podruhé nominovaný na Oscara za Smrt čeká všude) a začalo být jasné, že půjde přinejmenším o velmi zajímavý projekt.

Výsledným produktem je svižné akční béčko s únosnou stopáží, videoherní logikou (lokace, bitka, lokace a pořád dokola) a sympatickým osazenstvem. Nechybí porce humoru, hlášek ani roztomilých detailů. Akční scény nepostrádají vynalézavost ani poctivou dávku tělních tekutin a ústřední sourozenecké duo hraje, dle očekávání, dobře. Gemmě Arterton (Souboj titánů, Quantum of Solace) to v akční roli (korzetu) sluší a bez problémů jí uvěříte všechny ty krkolomné likvidační výpady vůči nepřátelům. Jeremy Renner (Avengers, Bourneův odkaz) je pak sázka na jistotu. Kdo navíc viděl policejní seriál Unusuals, nebude ani překvapený, že má Jeremy komediální talent.. Úplně všichni pak hrají s dostatečným nadhledem, s výjimkou Famke Janssen (Jean Grey z X-Men), která hrát neumí, ale aspoň je jako čarodějnice naprosto uvěřitelná.

Oproti krvavým orgiím v Mrtvém sněhu se Tommy Wirkola musel evidentně držet malinko zpátky a 83 minutová stopáž napovídá, že spousta materiálu skončila na podlaze střižny. Ale to nic nemění na tom, že na výsledek může být režisér hrdý. Od svého posledního filmu udělal Nor výrazný pokrok a slušné tržby mu dávají šanci na pokračování, ke kterému si nechal otevřená vrátka.

Někomu by mohlo vadit, že soundtrack Atliho Örvarssona chvílemi připomíná Van Helsinga od Alana Silvestriho, nicméně největším neduhem je asi třetí rozměr. 3D nevybočuje z průměru a opět se bohužel dostaví známý problém, kdy je tmavý film s tmavými brýlemi ještě tmavší. Zajímavé bude také sledovat, jak na sebe budou dabéři na DVD volat „Jeníčku“ a „Mařenko".

Ujetý námět, videoherní scénář, který vám nepoleze na nervy, sympatické postavy a vynalézavě krkolomné akční scény, v tom nejlepším slova smyslu. Co víc si od pohádkových postav se sekerami a kulometem přát. Jeníček a Mařenka jsou v zásadě pitomé béčko, ale už název napovídá, že si na nic jiného ani hrát nemíní. Tommy Wirkola je minimálně dobrý řemeslník, který svou drzostí dokáže oslovit nejen producenty a herce, ale i diváky. Takhle nějak má zkrátka vypadat poctivá rubačka. Nevím jak vy, ale přesně podobný typ filmu jsem v té záplavě oskarových dramat potřebovala.

7/10