Recenze: Bourneův odkaz

Recenze: Bourneův odkaz | Fandíme filmu
Dokázali Jeremy Renner a Tony Gilroy uspokojivě nahradit skvělé výkony Matta Damona a Paula Greengrasse?

Příběh nového „Bournea“ začíná přesně tak, jak to v Hollywoodu bývá. Matt Damon se ve čtvrtém díle odmítl bez účasti režiséra Paula Greengrasse do bourneovské série vrátit, nicméně agent bez minulosti do té doby studiu Universal vydělal tolik peněz, že přestat točit zkrátka nebylo možné. Zvlášť v situaci, kdy studio točí jeden propadák za druhým a úspěšnou sérii by v jejich kalendářích jeden pohledal. „Odkaz“ mohl dopadnout všelijak, nicméně se ho chopil scenárista předchozích dílů (a příležitostný režisér) Tony Gilroy a zvolil asi nejschůdnější způsob, jakým se bez Damona dalo pokračovat.

Scénárista měl naštěstí k Bourneově příběhu tolik úcty, že se nás nesnažil krmit ani prequelem s mladším hercem, ani báchorkami o operaci obličeje, ani se nepřeobsazovalo ani nerestartovalo. Gilroy zkrátka ve stejném universu odvyprávěl příběh jiného agenta s podobně pohnutými osudy, který s Jasonovými dobrodružstvími nijak nekoliduje, ba naopak, ještě blíže dokresluje jejich pozadí. Do budoucna pak zůstávají vrátka otevřená dokořán, kdy je možné pokračovat v příběhu nového agenta Crosse (Jeremy Renner), nebo se pohodlně vrátit k Damonovi, kdyby o sérii ještě někdy v budoucnu projevil zájem. Vytknul bych snad jedině to, že konec je otevřený možná až moc. Závěrečné titulky mě vyloženě zaskočily.

Bourne vs. Cross

Jaký je hlavní rozdíl mezi Aaronem Crossem a Jasonem Bournem? Aaron neutrpěl žádnou ztrátu paměti, za svou minulost se nestydí. Kariéru agenta si dobrovolně vybral a doposud věřil, že tak může světu nějakým způsobem prospět. Nicméně jako Bourne musí být zlikvidován. Proč? Protože když Bourne vypustl do médií informace o programu Threadstone, ohrozil tím celou řadu nejrůznějších tajných programů, které připravují špičkové agenty pro ty nejnáročnější operace. Pokud chtějí zodpovědná místa (v „Odkazu“ je zastupuje postava Edwarda Nortona) dál pokračovat v práci, které věří, musí se na nějakou dobu stáhnout do pozadí, což v tomhle případě znamená zlikvidovat všechny důkazy o fungování dalšího programu – programu Outcome, jehož je Aaron Cross součástí. Tomu se jako jedinému účastníkovi programu podaří čistku přežít, zachrání doktorku Martu Shearing (Rachel Weisz), od které potřebuje získat klíčové informace o svém zdraví, a společně se dávají na útěk a následnou proaktivní misi.

Důležité je také dodat, že Matt Damon má sice postavu po třech filmech propracovanější, ale Jeremy Renner s poněkud hrubě vykresleným Aaronem Crossem dělá, co může a rozhodně v nelehkém převzetí otěží obstál se ctí. V pohybu je Aaron Cross neméně přesvědčivý nástroj na zabíjení, než Jason Bourne, jeho motivace je pochopitelná a rozhodně není problém mu fandit. Postava Rachel Weisz je také prozatím načrtnutá jenom v obrysech, ale napínavý úprk svým charismatem utáhne, podobně jako je Edward Norton při plánování pátracích operací po uprchlé dvojici doposud asi nejvýraznějším protivníkem celé série.

Gilroy v sobě scenáristu nezapře

Dokud se Bourneův odkaz drží nastíněného schématu, jedná se o velice dobrý zážitek. Gilroy už v Michaelu Claytonovi potvrdil, že konverzační dramata umí ždímat na maximum, a tak z tajuplných rozhovorů vysoce postavených úředníků a Crossova paranoidního tréninku v aljašské divočině dokáže vytěžit obrovské množství napětí a dál provokuje divákovu zvědavost. Stejně dobře jako úderné dialogy a hektické úprky působí i situace, kdy Rennerova postava musí improvizovat v klasickém bourneovském stylu – když se na zasněžené Aljašce ukrývá před bezpilotním letounem, nebo když se nenápadně dokáže vetřít do továrny plné zaměstnanců s bezpečnostní prověrkou. Občas sice film působí, že se ve Gilroy ve vypravěčských postupech (rychlé střihy, „dokumentární“ kamera, studená barevná paleta) pouze snaží kopírovat Greengrasse, ale v rámci zajeté série to nijak neuráží. Hlavní je, že atmosféra hezky šlape.

Dokonce i myšlenkové podhoubí filmu má hlavu a patu. Nortonův plukovník Byer agentu Crossovi jasně říká, že jeho povolání nedává prostor pro pohnutky svědomí. Voják musí umět bez váhání plnit potenciálně amorální úkoly, pokud je to pro úspěch vyšších cílů nezbytné. Všeobecně se pak Bourneův Odkaz předkládá zajímavé téma k přemýšlení, když říká, že z určitého úhlu pohledu nejsou Bourneovi a Crossovi pronásledovatelé žádní „záporáci“. Někteří z nich možná naše hrdiny chtějí zlikvidovat jen proto, aby uchránili své teplé místo, jistě. Ale jsou mezi nimi tací, kteří věří, že jejich nelidská rozhodnutí zachrání tajné vládní programy, které v konečném důsledku mají moc zachránit stovky a tisíce lidských životů.

Akce je slaboučká

Je ale škoda, že se o danou myšlenku film pouze otře a celkově mu lze vyčíst, že nedokáže pořádně dokončit nic z toho, co začal. Veškerá spiknutí a tajemství, která jsou zezačátku tak napínavá, ke konci bohužel buď ustupují do pozadí, nebo se najednou zdají být malinko banální. A co hůř, je sice hezké, že má film slušný scénář, herce i atmosféru, ale na Bournea všichni budou vždycky chodit především kvůli akci. Napětí je jedna věc, ale pořádné honičky a souboje, ty bohužel Gilroyovi těžce nejdou!

Akčních scén je ve dvouhodinovém filmu s přivřenýma očima pět a popravdě řečeno spíš tak tři. Opakuji v dvouhodinovém filmu! Dohromady to nedá víc, jak dvacet minut a to je ještě většina akce k vidění v trailerech a málokdy se zmůže na originální nápad. Často dokáže pouze vykrádat původní trilogii. A co je zdaleka nejhorší, akce je mizerně natočená! Choreograf a pomocný režisér Dan Bradley sice u série zůstal, nicméně Gilroy si přivedl nového střihače a kameramana a v případě akce se Greengrassovi nepřiblížili ani v nejmenším. Kamera je až příliš roztřesená a přiblížená, střih je až příliš rychlý a po většinu času (bez přehánění) vůbec netušíte, co se vlastně na plátně děje. A vzhledem k tomu, že velké procento diváků čeká od bourneovek primárně dobrou akci, může to být pro ně nepřekonatelný problém, který Odkazu přes veškeré jeho kvality nebudou ochotní odpustit.

Z příběhového hlediska je Gilroyovi povedlo navázat na trilogii velice dobře. Pocit nastavované kaše jsem necítil a další zákulisní machinace i seznamováním s novým agentem mě bavilo. Stejně tak si Renner poradil velice dobře s úlohou Damonova nástupce. Snímek prakticky nikdy nenudí, je dobře natočený, poutavý a napínavý, nicméně mu zbytečně podráží nohy, že Gilroy prakticky vůbec neumí pracovat s akcí a většinou se jí buď vyhýbá, nebo ji točí dost příšerným způsobem. Pokud ale půjdete na film s vědomím, že vás čeká solidní napínavé drama a nikoliv akční jízda, určitě neprohloupíte.

7/10

Bourneův odkaz

10.08.2012 | USA