Recenze: Jack Reacher - Poslední výstřel

Recenze: Jack Reacher - Poslední výstřel | Fandíme filmu
Paramount Pictures
Jak dopadla filmová adaptace populární knižní série o Jacku Reacherovi s Tomem Cruisem v hlavní roli?

Americký herec Tom Cruise prožívá velmi plodné a úspěšné období. V Mission: Impossible – Ghost Protocol ukázal coby tajný agent Ethan Hunt, že ještě nepatří do starého železa. Sice si následně neodpustil drobný přehmat s muzikálem Rock of Ages, ale to byla jen drobná šmouha, jež nemohla nějakým zásadním způsobem ovlivnit pohled na nedávnou kariéru usměvavého hitmakera. V budoucnu se nás navíc člen kontroverzní scientologické církve pokusí uchvátit v opulentní sci-fi Nevědomí (Oblivion) a futuristickém akčním spektáklu All You Need Is Kill. Momentálně však brázdí plátna kin s krimi thrillerem Jack Reacher: Poslední výstřel, v němž si střihnul roli bývalého armádního vyšetřovatele.

Snímek vypráví o osudech Jacka Reachera, což je původně literární hrdina několika bestsellerů z pera Lee Childa (Výstřel, A přece nezemřeš). Režisér Christopher McQuarrie pojal Reacherův přerod do filmové podoby s velkou dávkou nadhledu. Opřel se při tom především o charismatického Cruise, jenž však typologicky příliš neodpovídá svému knižnímu vzoru. Ačkoliv fanoušci předlohy nebudou nadšeni, zbytek diváků přirozeně nemá s čím porovnávat, tudíž castingovou volbu a scenáristickou proměnu ústřední postavy netřeba z těchto pozic dále zpochybňovat. Příběh začíná skutečně mrazivou a sugestivně natočenou scénou útoku snipera na několik nevinných lidí v centru Pittsburghu. Člověka v tu chvíli rozhodně nenapadne, že se jedná o poslední takto syrovou scénu ve filmu. Pravděpodobně si však uvědomíte, proč v pensylvánské metropoli odložili slavnostní premiéru. Spojitost s masakrem v Connecticutu je jasná.

Nicméně, údajný filmový střelec je rychle dopaden, leč vlivem tradiční policejní "nedůslednosti" brzy skončí v komatu v nemocničním zařízení. Ještě před tím si však vyžádá přítomnost Jacka Reachera, dříve vynikajícího vojenského vyšetřovatele, který je nesmírně inteligentní, kreativní, nekompromisní a v neposlední řadě též nepolapitelný. Poslední zmíněná vlastnost je klíčová, jelikož Reacher je jako duch. K dispozici je jen tehdy, pokud on sám chce. Naštěstí pro všechny zainteresované, několikanásobná vražda vzbudila jeho zájem, neboť s podezřelým číslo jedna se už jednou setkal při svém působením v armádě. Následně se rozběhne koloběh událostí vedoucí k rozšifrování rozsáhlého komplotu. V nebezpečí se ocitne nejen Jack, ale taktéž i půvabná obhájkyně Helen v podání místy křečovité Rosamund Pike.

Celé se to rozjíždí velmi pohodově a stylově, avšak McQuarrie nezvládne udržet konzistentní tempo. Atmosférický úvod vystřídá občasné prostoduché žvatlání, které nejednou vede k naprosto nepochopitelné extrémní mýtizaci a glorifikaci hlavní postavy. Jistě, Reacher má být zručný a chytrý mazák, jenž prošel nejedním válečným konfliktem, leč vzhledem ke snaze tvůrců o uvěřitelnost a realističnost působí kýžené superhrdinství poněkud rušivě. Výsledkem je, že párkrát dění ve filmu působí směšně (či jako sebeparodie), nikoliv humorně. Na druhou stranu režisér stylového thrilleru Únosci vždy včas šlápne na plyn a povedenou akční nebo dialogovou sekvencí opětovně vzbudí zájem. Současně se podařilo, i díky kvalitní předloze, vytvořit funkční a zábavnou kriminálku. Určitě by ovšem bylo záhodno omezit počet ultrageniálních dedukcí titulního hrdiny, jenž občas působí spíš jako dítě vzešlé ze vztahu kalkulačky, výkladového slovníku a fyzikálních tabulek, než jako zkušený veterán.

Neoddiskutovatelným kladem rovněž je, vyjma sebevědomého výkonu Toma Cruise, i trpělivé a uvědomělé budování napětí. Režisérovi se povedlo vygradovat druhou polovinu poměrně dlouhého snímku na výbornou a závěrečná třetina, v níž mimo jiné exceluje hláškami překypující Robert Duvall, je společně s drsným úvodem nejpovedenější části Posledního výstřelu. V těchto momentech je skoro hmatatelný příjemný devadesátkový feeling, nechávající mimo jiné vzpomenout žánrové pecky z konce minulého století. Nejsem si jist, jak se k šedesátimilionové ($) produkci postaví širší divácká obec, ale bezpochyby by byla škoda, kdyby se mělo jednat o poslední dobrodružství Cruisova Reachera.

Verdikt:

Jack Reacher: Poslední výstřel je zábavnou a odlehčenou žánrovkou, kterou malinko sráží místy haprující tempo a někdy komická snaha o heroizaci titulní postavy. V základní rovině však kriminálka funguje obstojně, akční sekvence jsou zachycené poutavě, napětí by se dalo mnohdy krájet a charismatický Cruise postavě dodává dostatek nadhledu. Klady jasně převažují a my se snad můžeme těšit na další, doufejme trošku konzistentnější, pokračování slibně rozjeté série.

7/10