Recenze: Žáby bez jazyka

Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Máte chuť na nefalšovaný česko-slovenský bizár? Přinášíme exkluzivní recenzi na nový snímek Miry Fornay s Jaroslavem Pleslem v hlavní roli.

Talentovaná slovenská režisérka Mira Fornay vešla ve známost tvorbou nekonvenčních, leč kritikou oceňovaných nezávislých filmů (Můj pes Killer, Lištičky). Jejím nejnovějším počinem je bizarní nízkorozpočtové drama Žáby bez jazyka, které uvidíme v českých a slovenských kinech 9. 4. 2020. Já měl možnost snímek vidět na předpremiéře na filmovém festivalu v Glasgow a díky tomu vám přinášíme recenzi již teď. Takže má smysl se těšit na domácí projekt?

Žáby bez jazyka jsou opravdový umělecký úlet v pozitivním i negativním slova smyslu. V Británii se promítaly pod anglickým názvem Cook F**k Kill, jenž podle mého názoru daleko lépe vystihuje obsah filmu, ale popořadě. Snímek zachycuje jeden den v životě nefunkční česko-slovenské rodiny. Nesmělý čtyřicátník Jaroslav (Jaroslav Plesl) se snaží od své odloučené ženy Blanky (Jazmína Cigáneková) získat přístup k jejich společným dětem. Blanka však trvá na tom, že Jaroslav musí nejprve přesvědčit svoji nenáviděnou matku Dorotu (Regina Rázlová), aby jí přenechala svůj panelákový byt. Temperamentní tchýně má ovšem pro splnění synova požadavku zase vlastní podmínky. Tím začíná Jaroslavova nekonečná mise, která připomíná klasickou pohádku O kohoutkovi a slepičce a jež v žádném případě nemůže dopadnout dobře…

Především je nutné upozornit, že se nejedná o klasické sociální drama o mezilidských vztazích, ale vysoce stylizovaný filmový experiment. Žáby nemají v podstatě žádný děj. Podobně jako ve známém německém thrilleru z konce 90. let Lola běží o život sledujeme tu samou situaci v různých variacích pořád dokola. Většina záběrů je pořízena na ruční kameru z první osoby, a tak místy máte pocit, jako když sledujete spíše počítačovou hru. I hlavní postavy se chovají (mírně řečeno) velmi podivně a teatrálně odříkávají absurdní dialogy. Všechno má nicméně svůj smysl a během sledování ve mne snímek dokázal utvrdit pocit, že hluboko pod bláznivým povrchem se skrývá dobře promyšlené autorské sdělení. Snímek lze vnímat jako tragikomickou výpověď o tom, jak směšné, malicherné a stereotypní jsou manželské neshody a v jaké zvěrstvo se může zvrhnout žárlivost a domácí neshody.

Mira Fornay zároveň jako obvykle úmyslně provokuje a snaží se otestovat, co všechno je publikum ochotné unést. Ke své škodě bych řekl, že to tentokrát vážně trochu přehání. Některé násilné a sexuální scény jsou i pro otrlejšího diváka hodně za hranou a zcela určitě vyvolají kontroverze (také si nejsem jistý, zda je skutečně nutné nám explicitně ukazovat obnažené tělo dvaasedmdesátileté seniorky či nezletilou holčičku, jak se nechává pohlavně uspokojovat od žáby). Jinak je mi ovšem tenhle nevšední pokus o originální tvorbu rozhodně bližší než všechna ta šablonovitá hořkosladká rodinná dramata, jimiž nás česká kinematografie vydatně zásobuje posledních dvacet let. Na druhou stranu je mi jasné, že řada lidí, co si potrpí na srozumitelnější snímky, bude mít problém tohle dílo vůbec dokoukat.

Hercům i nehercům v ústředních rolích není moc co vytknout. Ze známějších jmen se objeví pouze zmiňovaní Jaroslav Plesl a Regina Rázlová, zbytek obsazení tvoří samé neokoukané tváře, což je rovněž vítaná změna. Na závěr ještě musím zmínit, že Fornay film nejen zrežírovala, ale i vymyslela, napsala a sestříhala, což jen dokládá, o jak osobní projekt se jedná.

Hodnocení berte s velikou rezervou. Žáby bez jazyka jsou velice netradiční a opravdu hodně ujetý film, který se bezpochyby dočká rozporuplných ohlasů. Část publika může šokovat nebo dokonce znechutit. Pro jiné se bude jednat o neotřelý pohled na problematiku rodinných vztahů a domácího násilí. Ať tak či onak, je to snímek, jenž se zcela vymyká běžné česko-slovenské tvorbě, donutí diváka přemýšlet a pokud vážně vydržíte až do konce, jen tak ho z mysli nevypudíte.

7/10

Lola běží o život

18.06.1999 | Německo
Akční, Drama, Thriller

Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu Recenze: Žáby bez jazyka | Fandíme filmu