Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení

Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 14 obrázků
Podzim návratů akčních ikon minulosti pokračuje. Po Rambovi hlásí comeback i Terminátor. A co do kvality boduje!

Arnold Schwarzenegger nám kdysi vyhrožoval, že se coby Terminátor vrátí. A jelikož je to chlap na správném místě, svůj slib dodržel dokonce několikrát. První dva díly sci-fi Terminátor patří do zlatého fondu akčních filmů, přičemž o nich lze hovořit jako o naprostých klasikách v rámci žánru. James Cameron natočil dva nezapomenutelné snímky, k nimž se řada filmových fanoušků pravidelně vrací.

Trojka už status "klasiky" postrádá, avšak pořád jde o malinko odlehčený akční sci-fi spektákl, u kterého se člověk jednou za čas fajnově pobaví. Čtyřka z dystopické budoucnosti, kdy zbytky lidstva vedou nerovný souboj s armádou strojů, nesplnila nemalá očekávání, ačkoliv si nemyslím, že by koncept byl natolik špatný, aby se mělo hovořit o tvůrčím výbuchu. To Genysis selhává prakticky ve všech myslitelných aspektech, neboť se jedná o chaotický a hloupý guláš, jemuž je lepší se velkým obloukem vyhnout.

Když jsme se tedy před časem dozvěděli, že se k Terminátorovi vrací jeho duchovní otec a Avatary na pěknou řádku let vytížený Cameron a vskutku se hodlá reálně angažovat, svitla nám jiskřička naděje, že pod jeho dohledem by mohl zručný režisér Tim Miller natočit důstojné pokračování, jež vleje vyčichlé a zaprášené frančíze novou krev do žil. Nezvládnutá propagační kampaň, včetně mizerných trailerů, nejdříve sice zchladila většinu nadějí, ale naštěstí je vše jinak. Terminátor: Temný osud (Dark Fate) totiž představuje velice příjemné překvapení a rozhodně se vyplatí vyrazit na něj do kina.

Na začátku všeho stálo zřejmě rozumné (a dnes módní) rozhodnutí, že Temný osud naváže na Den zúčtování a zbytek vesele odignoruje. Miller se tím vyhnul nutnosti řešit kdejaké časoprostorové paradoxy a rozvázalo mu to ruce i z hlediska vývoje postav a směřování samotného příběhu. Současně se tvůrci vrátili k osvědčenému přímočarému "naháněcímu" pojetí, ve kterém nekompromisní vražedný stroj pronásleduje lidské hrdin(k)y.

Tentokrát se v úloze lovné zvěře ocitá mladá dívka jménem Dani (Natalia Reyes), které z budoucnosti bez Skynetu, ale s jinou nepřátelskou umělou inteligencí, přispěchá na pomoc vylepšená supervojanda Grace (Mackenzie Davis). Proti nim se postaví Rev-9 (Gabriel Luna), jenž má hodně blízko k T-1000, umí se rozdělit na dvě části a už na první pohled působí jako nezastavitelná a nadmíru efektivní mašina na zabíjení. Ihned je jasné, že tyhle dvě dámy mohou jen utíkat, poněvadž jakákoliv forma bezprostřední konfrontace zavání jistojistou smrtí. Tenhle pocit převládá až do chvíle, kdy se na scéně objeví prošedivělá Sarah Connor (Linda Hamilton), jež poměr sil alespoň malinko zkoriguje. I přesto bude tohle sympatické ženské trio potřebovat pomoc a není asi zrovna těžké domyslet si, kdo se spasitelské role ujme.

Na vstup Schwarzeneggera na scénu si přitom docela počkáte, což překvapivě není na škodu. Zejména Linda Hamilton a Mackenzie Davis totiž zvládají své party výborně, a to jak z hlediska fyzické akce, tak i v dialogových pasážích. Obecně můžeme říci, že akční sekvence se povedly, když samotná akce působí až na výjimky adekvátně špinavě, věrohodně a fyzicky. Žádný digibordel se chvála bohu nekoná, čehož jsme se po vlažných trailerech tak trošku obávali. Automobilové honičky, přestřelky, výbuchy či souboje jsou natočeny zručně a vynalézavě a dokonce máte tu a tam pocit, že Cameron dýchal Millerovi na záda z poměrně velké blízkosti.

A co potěší možná ještě víc? Dialogy a veškerá výplň mezi akčními scénami baví zrovna tak. Ačkoliv moc nechápu, proč byla do role Dani obsazena Natalia Reyes, která 1) nemá moc co hrát a za 2) i tak odvádí nepřesvědčivý výkon, tak tuhle relativní slabinu dostatečně vyvažuje duo Sarah a Grace. Jejich kočkování má grády, dialogové přestřelky baví a obě dokážou, i díky solidně napsaným charakterům, herecky dominovat, když to situace vyžaduje. A teď honem k Arnoldovi...

8/10
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen

Terminátor: Temný osud

01.11.2019 | USA
Akční, Sci-Fi

Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu Recenze: Terminátor: Temný osud aneb jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení | Fandíme filmu