Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela

Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 5 obrázků
I ve spin-offovém filmu drží rychlá a zběsilá série svoji laťku zábavně bláznivých kousků a chlapáckého dělání ramen. Stačí to ale?

Série Rychle a zběsile je zvláštní v tom, že se našla teprve spolu s pátým dílem. Tehdy se podařilo konečně zapojit dostatek nadsázky, humoru a šílených kousků, které z jinak celkem tuctové akční série udělaly skutečnou blockusterovou zábavu. Právě v pětce se mimochodem poprvé objevil Dwayne „The Rock“ Johnson, který vydržel v celkem ve čtyřech pokračováních hlavní řady. Už od začátku se ale mluvilo o tom, že by jednou mohl dostat vlastní spin-off, a když jeho hvězdný status a spory s hlavní hvězdou série Vinem Dieselem narostly do patřičných výšin, tak na spin-off definitivně došlo. Johnson si vzal z předchozích filmů k ruce ještě Jasona Stathama a společně přinesli odbočku nazvanou Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw.

Dopředu se nabízela otázka, jestli má po osmi regulérních dílech spin-off smysl (kromě finančního). Odpověď zní, že tak napůl. Se smysluplností se přitom série potýká už nějaký ten pátek. Po tom, co pětka značku revitalizovala, bylo největším problémem následujících dílů, že už nepřinesly nic nového. Ano, někdy nabídly víc postav nebo ještě šílenější akční kousky, pořád se ale jelo podle stejného mustru a nikdy se nepodařilo eliminovat dosavadní slabiny. Vždycky se našla nějaká postava, která měla jen málo prostoru a působila nadbytečně. Na patetické žvásty o rodině naštěstí série začala koukat trochu s nadhledem, ale na trapnosti a přílišné četnosti jim to příliš neubralo. A spolu s narůstajícím nadhledem a postupně přibývalo množství vtipů, z nichž řada působí poněkud nuceně.

Spin-off některé z problémů řeší, jiné si ponechává, nebo je naopak zvýrazňuje. Postav je podstatně méně a jsou daleko lépe obsazené. Ústřední dvojka Johnson-Statham si po většinu času vystačí s podporou Vanessy Kirby a Idrise Elby - obešli jsme se bez různých přicmrndávačů, jako jsou Scott Eastwood či Tyrese Gibson. Vůbec to přitom nevadí, alespoň je víc prostoru pro hlavní hráče. Spolu s větším důrazem na Dwayna Johnsona se pak ještě víc přitlačilo na nadsázce. To prospívá zápletce a akčním scénám. Když se nic nebere vážně, nemáte potřebu kroutit hlavou nad fyzikálními nesmysly a telenovitým vývojem děje. Na druhou stranu se z plátna občas úplně ztrácejí postavy a místo nich jsou tam najednou jen akční hvězdy, na kterých je hrozně vidět, jak se nás za každou cenu snaží pobavit. A někdy je to už zkrátka moc.

Ústřední dvojka se pořád nemá příliš v lásce a neustále se snaží jeden druhého trumfnout. To je často zábavné, ale občas je toho chlapáckého honění trika a snahy o kreativní urážky až moc. Podstatná část ze vzájemného špičkování tak vůbec nemáš šanci působit přirozeně, a když zrovna některý z vtipů nesedne, tak to docela vytrhává z kouzla okamžiku. Trochu mi to připomínalo styl Deadpoola – prostě tam nasypme za každou cenu co nejvíc vtipů a nějaké se snad chytnou. Ve filmu jsou také dvě poměrně výrazné cameo role, které potěší tím, že se je podařilo ututlat, a tak mají na svojí straně moment překvapení. Avšak když na ně dojde, je na humor kladený ještě větší důraz a film se v ten moment prakticky zastaví – je strašně cítit, že se koukáte na něco, co bylo přidáno navíc, čistě proto, že filmaři měli zrovna na jeden natáčecí den půjčeného kámoše, který je aktuálně v kurzu a chtěl si zablbnout.

Dobrou protiváhou k ústřední dvojce macho bavičů je záporák Brixton, kterého Idris Elba pojal jako poměrně málomluvného a prudce agesivního terminátora, který se nezastaví před ničím a před nikým. Z postavy čiší odhodlání a neomylnost a protagonistům je důstojným protivníkem. Celý snímek se točí kolem toho, že se kyberneticky vylepšený Brixton a jeho nohsledi pokoušejí získat virus, kterým by mohli velice jednoduše vymazat z povrchu zemského slabší kusy lidské populace. A virus ve svém těle přenáší Shawova sestra Hattie (Kirby). Ta je agentkou britské tajné služby, a tam kde pánští hrdinové nabízejí hrubou sílu či chladnokrevnost, postupuje ona s temperamentní elegancí. Vanessa Kirby by se svým přirozeným britským charismatem bez potíží utáhla vlastní sérii, takže je vítaným přírůstkem, jen jakákoliv chemie s Dwaynem Johnsonem, se kterým se jí scénář snaží napárovat, absolutně nefunguje. Proč by sofistikovaná třicátnice měla toužit po buldozerovitém padesátníkovi se sklony k dětinskosti a horkokrevnosti, to se filmu ani se všemi těmi drahými triky přesvědčivě vysvětlil nepovedlo.

7/10

Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw si poradili i bez Vina Diesela | Fandíme filmu