Recenze: Rychle a zběsile 6

Recenze: Rychle a zběsile 6 | Fandíme filmu
Justin Lin se loučí ve velkém stylu, když fanouškům servíruje nařachaný akční výplach. Tohle musíte vidět v kině!

Neskutečný nátřesk! Asi tak by se dal pro začátek charakterizovat poslední počin režiséra Justina Lina, který opětovně dokázal, že akci točit bezesporu umí. Vysokooktanová série je momentálně na vrcholu popularity a šestka rozhodně nedělá svým rychlým a zběsilým příbuzným ostudu, ač předchozí dobrodružství Torettova gangu bylo přeci jenom trošku konzistentnější a vyváženější. Pravdou však zůstává, že takto opulentní akční sekvence, jakou je například ta závěrečná na letišti, pravděpodobně nikde jinde neuvidíte. Tuhle Linovu odvahu doceníte jedině v kině, protože pouze tam materiál nabývá dechberoucích rozměrů.

Jak bylo řečeno, chválená pětka rozvázala tvůrčímu týmu ruce. Lin si mohl další eskapády Vina Diesela, Paula Walkera a Dwayna Johnsona nalinkovat přesně podle svého gusta a na filmu je to vidět. Sny šikovného režiséra se začínají zhmotňovat hned od začátku, když si to ústřední dvojka štráduje v našlehaných vozech po úzkých přímořských silničkách. Hned se projeví Linův talent pro snímání automobilových honiček, kterých je tentokrát opravdu požehnaně. Návrat k závodnickým kořenům je zde cítit, ač pouliční bitvy v cheesy kárách nečekejte, neboť sága už je prostě jinde. Fanoušci jedničky tak musí dát zavděk jenom krátké vzpomínce, kdy si to uprostřed města a v plném provozu rozdává Dom s Letty. A odkazů zpět je více, tudíž hned od úvodních retrospektivních titulků je znát důraz na kontinuitu. Všechno pěkně zapadá do rozjetého schématu a třešničkou na dortu je již nějakou dobu provalená závěrečná scéna, díky níž do benzínem nasáklé skládačky zapadne i Tokijská jízda.

Není žádným tajemstvím, že v tomto případě se podíváme do Evropy, kde řádí skupina zlodějů a vrahů vedená bývalým členem elitní jednotky Owenem Shawem (Luke Evans). Ten má v plánu vydělat si na důchod skrze prodej nebezpečné technologie, jež by mohla zavařit jakékoliv zemi na světě. K tomu ovšem potřebuje několik komponentů, které se nacházejí na různých místech po světě – například v Rusku, Velké Británii či Španělsku. Nekompromisního zloducha není schopen polapit ani zvláštní agent Hobbs alias Dwayne "The Rock" Johnson, jemuž je k ruce mlátička Gina Carano. Nezbývá než oslovit staré známé ex-kriminálníky. Ti si momentálně užívají poctivě ukradené miliony z brazilské akce a snaží se žít malinko bezpečnější životy. Leč fyzicky nadmíru vyvinutý polda má v rukávu eso v podobě oživlé Letty (Michelle Rodriguez), což Toretta a spol. donutí jednat. Koloběh bitek, přestřelek, honiček a demolic může začít!

Hned první představovačka Evansova záporáka je hodně efektivní záležitostí, jež v jasných barvách ukazuje nezměrný potenciál Rychle a zběsile 6. Současně musí být každému jasné, že zřejmě půjde do tuhého, jelikož protivník je výjimečně vyspělý. Postupně dojde k několika konfrontacím, přičemž tvůrci se snažili o rozmanitou akci. Ta rozhodně nenudí, je výborně řemeslně zpracovaná a skoro bezchybně natočená. Problémy se však dostaví ve scénách, při jejichž psaní byl scenárista Chris Morgan očividně hodně naměkko. Dialogy mnohdy hrozně tahají za uši, jsou prostoduché, dětinské a plné teatrálních až patetických gest. Někdy si řeknete, že to asi jinak nešlo, ale v několika případech se možná od srdce zasmějete či si poklepete na čelo. Naštěstí tahle neobratnost nijak zvlášť nenarušuje funkční chemii v týmu, v němž z hlediska humoru a hlášek totálně dominuje Roman Pearce (Tyrese Gibson).

Protrpět si tyhle okamžiky se zcela určitě vyplatí. Odměnou vám budou brzy legendární scény typu Johnsonova výslechu, Dieselova "Supermana" nebo tankodromu na dálnici. Kdyby Lin trošičku prostříhal ony srdceryvné průpovídky hlavních hrdinů a místo toho do filmu šoupnul více peprných výrazů, asi bychom se nezlobili. Nicméně jak už jsem uvedl, zábavná a efektní akce vám vše dozajista vynahradí. Je tu ovšem jedna nutná podmínka, kterou musíte před vstupem do kina splnit. Chce to snížit mozkovou aktivitu zhruba na polovinu, jelikož fyzikální a jiné přírodní zákony režisér absolutně nerespektuje. Celé je to úmyslně přepálené a dovedené do extrému, tudíž má-li někdo problém kupříkladu s tím, že ranvej na letišti má asi 30 kilometrů, ten si Rychle a zběsile 6 moc neužije. Proto doporučuju nechat kritické myšlení doma, výjimečně si za ty nekřesťanské peníze koupit velký popcorn a užít si tenhle čirý prototyp letního blockbusteru. Moc takových v kinech asi letos nebude.

Verdikt:

Rychle a zběsile 6 je nenáročnou letní zábavou, u které se můžete báječně odreagovat. Lin očividně s každým dalším filmem nabírá větší a větší sebevědomí, což se projevuje v místy přepálených akčních pasážích, jež jsou však neokoukané a nesmírně zábavné. Ano, dramatické a obecně dialogové sekvence drhnou, neboť hlavním hrdinům jsou do úst vkládány místy až trapné a dětinské repliky, leč ani to není důvodem, proč nad Linovou peckou ohrnovat nos. Jádro celé série vždy tkvělo v akci a ta je v tomto případě prostě monstrózní. Nemalý podíl na úspěchu má přirozeně dvojice Vin Diesel a Dwayne Johnson, ale zdůraznit je třeba Evansova padoucha, jenž je kvalitní protiváhou našim hrdinům. Už abychom tu měli sedmičku! A Wane, nepokaž to!

P.S.: Sice hodnotím kvalitativně lépe Rychle a zběsile 5, ale ještě jednou bych rád zdůraznil, že šestka je prostě a jednoduše filmem pro kina. Kdo nezajde, ten prohloupí.

8/10