Recenze: X-Men: Dark Phoenix - Nejstarší komiksová sága končí tichým pšoukem

Recenze: X-Men: Dark Phoenix - Nejstarší komiksová sága končí tichým pšoukem | Fandíme filmu
Svou mnohaletou pouť završili Fassbender, Lawrence a spol. veskrze průměrným filmem, který nedokáže vzbudit emoce.
  3. Kapitola č.3

Sáze X-Men nelze upřít naprosto zásadní vliv na to, jak v současnosti vypadá velkofilmový Hollywood. X-Men z roku 2000 od Bryana Singera pomáhali s tím, aby komiksovky byly brané vážně a postupně se z nich stal dominantní subžánr. Hlavní série dala vzniknout dalším hollywoodským fenoménům, jako jsou Logan nebo Deadpool, nicméně sama se po excelentním startu v letech 2000 a 2003 vzedmula už jen dvakrát. Když se jí spolu s První třídou nakrátko chopil Mathew Vaughn, a když v Budoucí minulosti došlo k velkému shledání starých a nových postav. Jinak hlavní série prezentovala už jen více či méně unavená pokračování pásové výroby.

Tři roky staří X-Men: Apocalypse patří k tomu vůbec nejhoršímu, co značka X-Men nabídla. Recenze byly slabé a herci zpětně v rozhovorech naznačují, že režisér Bryan Singer v té době už neměl ani zdaleka takový drive, jako v dobách, kdy sérii rozjížděl. Následně byl po osobních skandálech odsunutý stranou a další budoucnost byla nejistá.

Herci nicméně svolili, že se ještě jednou pokusí značce napravit reputaci, pokud film natočí Simon Kinberg. Ten je dlouhodobým producentem série, se kterou je od roku 2006. Několik snímků pomáhal připravit také jako scenárista, jenže ačkoliv se dovede dobře pohybovat v zapeklitém Hollywoodu a pro celou ságu je zjevně nadšený, žádný jeho dosavadní scénář vyloženě neoslnil a u těch nejlepších měl vždy nějaké parťáky. Ještě větší vrásky budila skutečnost, že Simon do té doby nerežíroval jeden jediný film, natož komplikovaný blockbuster. Do pozice jej kvalifikovalo pouze to, že byl se sérií dlouho, během svojí kariéry nahlížel přes rameno řadě zkušených režisérů (občas za některého musel zaskočit) a herci s ním chtěli spolupracovat.

A aby složitých okolností nebylo málo, během příprav filmu se ukázalo, že nad X-Meny přebírá kontrolu Disney a tím pádem se sága uzavírá. Dark Phoenix tak najednou musí sloužit jako vyvrcholení celé série (ano, ještě jsou tu New Mutants, ale ti ani po letech práce pořád nebyli dokončení), který navíc musel podstoupit odklady a rozsáhlé přetáčky. Příznivci konspiračních teorií mohou spekulovat o tom, že na přetočení části filmu trval právě Disney, protože se řada elementů filmu shodovala s tím, co nabídla marvelovská Captain Marvel. Jak se nakonec X-Men: Dark Phoenix s touhle nelehkou startovní pozicí vypořádali?

5/10

X-Men: Dark Phoenix

14.02.2019 | USA