O 20th Century Fox mají zájem také Sony a další

O 20th Century Fox mají zájem také Sony a další | Fandíme filmu
Filmový průmysl prochází zásadním vývojem. Jaké změny se blíží, co za ně může a jaké mohou mít následky? Máme podrobnosti.

Není to tak dávno, co jsme vás informovali o tom, že studio Disney projevilo zájem o odkup konkurenčního studia 20th Century Fox. Pro filmové fandy bylo zajímavé si zaspekulovat o tom, zda by se po případném odprodeji spojily filmové světy Marvelu a X-Menů. To je ale samozřejmě jen jeden (poměrně nepodstatný) aspekt celé situace, která je určitým barometrem toho, jak to momentálně vypadá na filmovém trhu (nebo lépe řečeno na trhu s video obsahem).

Dříve se mluvilo o tom, že Disney měl zájem o Netflix, následně jsme se doslechli o Foxu. O ten podle posledních informací projevily zájem také společnosti Sony, Comcast (provozovatel kabelové sítě, vlastník NBC, Universalu, Dreamworks, Amblinu nebo Illumination) a Verizon, což je telekomunikační gigant. Ne všechny společnosti mají zájem o Fox jako celek.

Jak už jsme vás informovali dříve, rodina Murdochů chce svoje aktiva rozprodat především proto, že nevěří ve svou konkurenceschopnost v dlouhodobém horizontu. Kromě knihovny filmů a produkčního studia Fox jsou pro potenciální kupce zajímavé především podíl ve VOD službě Hulu a důkladně vybudovaná síť mezinárodní distribuce.

O čem tedy vlastně celá situace vypovídá? Variety ve své analýze podrobně popisuje tzv. „FAANG efekt“, tedy nárůst gigantů Facebook, Amazon, Apple, Netflix a Google, které zásadním způsobem mění celý trh s videoobsahem. Netflix vede iniciativu přesouvání diváků z kin a od tradičního televizního vysílání k videobsahu na objednávku. Giganti jako Amazon mohou vysázet za nový obsah stamiliony (jen práva na seriál ze světa Pána prstenů stála 250 milionů, aniž by se natočila jediná vteřina materiálu) a snadno se zahojí, protože mají širokou základnu platících uživatelů (Netflix) nebo společně s novým pořadem proženou diváky rovnou do svého obchodu s tematickým merchandisingem (Amazon). Tradiční studia mezitím zápolí s tím, jak diváky dostat do kina, nebo jak uživit prodejem reklamy klasické TV stanice, které prožívají konstantní odliv diváků i tvůrců.

Jako cestu obří korporace vidí především konsolidaci – tedy sdružování jednotlivých společností do větších celků. Otázkou je, zda k nim dojde. Už komunikační společnost AT&T zažívá „antimonopolní potíže“ (zjednodušeně řečeno) při své snaze se sloučit se společností Time Warner (ten vlastní Warner Bros., HBO, DC Comics, část Hulu ad.), takže podobná situace může čekat i na další zájemce o slučování. Tak či tak, budoucnost je hodně nejistá a čekají nás zásadní změny. Buď se filmová studia budou slučovat a rozmanitost nabídky z jejich strany bude ohrožena. Nebo studia budou (podle jejich předpokladů) trpět v boji s FAANG, budou měnit strategii či utahovat opasky a následně tak znovu hrozí omezení rozmanitosti nabídky. Tak či tak jsou před filmovým průmyslem divoká léta. Budeme ten vývoj i nadále mapovat.

Zdroje: Variety, Variety II, Variety III

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2020 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest