Komentáře 14

yinloveyang | Fandíme filmu
yinloveyang | 2015-02-01 19:24:18 | 0 0
Dneska dělají všichni lidi tyto filmy proto, že tajně doufají, že ty staří hodnotitelé z Akademie tomu přece jenom dají šanci, i když jsou staří a už si asi myslí, že jenom kvůli tomu, že jsou tady déle a mnohem více toho zažili a nastudovali a prožili, že ví i lépe.
Já pokud něco chci dělat, tak to dělám a hodlám a nebo aspoň chci ignorovat to, co si ostatní o tom myslí.
A co se týče Oscarů, ani to, že mám slabost pro herečku Jennifer Lawrence mi nezabránilo nezměnit názor na celou tu šarádu. Prostě Oscaři vždy takoví budou. Velice zaujatí :)) Jenže takto to u filmů bývá, každý bude vždy mít ten svůj názor.
Jaaaara | Fandíme filmu
Jaaaara | 2015-01-25 00:02:50 | 0 0
Slider: Když se zamyslím nad případem „Twelve Years Slave“, tak se mi zdá vysvětlení velmi jednoduché (a pěkně ilustruje ono účelové ohýbaní onoho modelu, tedy kdy je podpora možná a žádoucí a kdy naopak nikoli). „Řetězy“ odkazují na bolestivou kaňku v historii americké společnosti – na otroctví – což je ovšem relativně uzavřená záležitost, podíváme-li se na to obecnou optikou (nehodnotím teď detailněji jiné formy rasového útlaku, které i po zrušení otroctví museli Afroameričané zakoušet). Nevzbuzuje to již takové vášně, neboť Američané v tomto již zjevně přiznali vinu (a v globálu je vždy ceněno, když se někdo dokáže postavit svým démonům) a ten fenomén je ve své podstatě na území USA "mrtvou" záležitostí (ač hojně analyzovanou a glosovanou). Oproti tomu Selma poukazuje na určitý společenský fenomén, jenž je stále živý, tedy problematiku "moderní" rasové (a s ní spojené socioekonomické) nerovnosti - aktuálně dozvuky oné policejní brutality, osvobození viníků velkou porotou a tak dále (loni se opět americká společnost polarizovala, třeba právě i v linii rasové). Ano, ta situace je v lecčem modifikovaná, ale do určité míry je ta Kingova rétorika momentálně nebezpečná pro "stabilitu" současného systému (otroctví už nikoliv). To jsou právě ty rozdíly v motivech, které je třeba hlouběji zkoumat. Já neříkám, že každý hodnotitel k tomu přistupuje tímto způsobem - to vůbec ne a bezpochyby to tak není. Nicméně ty latentní formy rasismu jsou v americké společnosti neustále přítomny, tudíž část Američanů podvědomě jedná tak či onak. V případě Selmy mám třeba podezření, že velká část hodnotitelů ten film už kvůli tématu prostě vypustila, protože jinak si nedovedu vysvětlit, že David Oyelowo neobdržel nominaci. A ono ta případná ignorace právě vypovídá o nějakém latentním vzorci, který bublá pod povrchem.

Patriotismu je jistě jedním z historických pilířů americké identity, ovšem měl by mít (a pro řadu Američanů, alespoň co jsem viděl či slyšel i má) určitou "zdravou mez". Já se tu teď nechci pouštět do rozboru Snipera, to si možná nechám na recenzi či nějaký jiný článek, ale tam ten vyhrocený patriotismus slouží manipulativní a černobílé propagandě (navíc ani řemeslně to není bůhvíjaký skvost). A to mě pěkně štve a čekal bych, že to bude štvát i hodnotitele…

Ale jinak fajn postřehy, rád si o podobných věcech pokecám ;-)
Slider | Fandíme filmu
Slider | 2015-01-24 14:13:31 | 0 0
Jaaaara: ja som sa práve pri čítaní zamýšľal nad tým, že ak by teda v Akadémii pretrvávali nejaké (možno skryté) antipatie voči černošskej minorite alebo všeobecne voči témam, ktoré rozpitvávajú a pripomínajú ten nechválny stav americkej spoločnosti v prvej polovici minulého storočia alebo ešte ďalej potom samotné otrokárstvo tak mi nešlo do hlavy, prečo by minulý rok "podobný" film vyhral hlavnú kategóriu. Okrem toho ako si sám písal zloženie Akadémie sa mení len veľmi pomaly, čo znamená že buď by museli členovia meniť každý rok názor alebo by museli (ako si asi naznačil) ustupovať každý rok nejakým iným vonkajším tlakom (minulý rok: "pripomeňme si krivdy minulosti a nominujme otrokársky film na 9 oscarov vrátane takmer všetkých hlavných kategórií", tento rok: "nehrabme sa moc v minulost a úplne odignorujme Selmu"). Na druhej strane to, že (často až vyhrotený) patriotizmus je jedným zo základných prvkov zakorenených v americkej spoločnosti je známa vec. Preto nie je podľa mňa prekvapením, že sa filmy ako Americký sniper tešia priazni Akadémie aj bez potreby akýchkoľvek vonkajších vplyvov.

Každopádne vďaka za odpoveď. Ja si len tak občas musím rýpnuť a snažím sa nájsť a nahnevať ľudí, čo si prečítajú dva cudzie články a potom to spíšu ako jeden svoj. Ale postgraduálne štúdium histórie a sociológie USA je celkom fajn predpoklad na takýto článok :)
Jaaaara | Fandíme filmu
Jaaaara | 2015-01-24 00:21:18 | 0 0
Slider: 1) Nic takového v textu nenaznačuji, o žádných kvótách nemluvím (to je totální hloupost - v textu je to dost srozumitelně napsáno), pouze se podivuji nad tím, jak homogenní jsou letošní nominace - a zpochybňuji je skrze Selmu. 2) V textu jsem naznačil, že určité strukturální (složení Akademie), marketingové, politické a jiné tlaky mívají tradičně vliv. Rovněž jsem se pokusil ukázat, že ty tlaky se neřídí vždy stejnou logikou a aplikoval jsem to na letošní nominacena. Na konci jsem pak uvedl do kontextu, proč dle mého soudu ony tlaky [z mého pohledu hlavně ty politicko-společenské] zaúřadovaly v případě Selmy a Snipera. Ty samozřejmě nemusíš určitá zjištění pokládat za projev rasismu, případně nějaké systémové nerovnosti, která se odráží v každodenní americké společnosti i zábavním průmyslu - já na základě svojí zkušenosti mám názor asi odlišný - nestačí mi logika, tak prostě těch 20 z 20 bylo "nejlepších" (ano, skutečně teoreticky mohlo, ale takhle průzračné tyto vody asi nebudou...) 3) Proč bych měl být vystudovaný kritik? Myslíš, že hodnotitelé jsou vystudovaní kritici? :-)) Navíc objektivita neexistuje, což máš rovněž uvedeno v textu. Na druhou stranu konsenzus kolem kvality snímku Selma je tak široký (ano, přirozeně čtu všechno, co se mi dostane pod ruku - a ano, nepodivuji se sám, ale rozhodně nikomu nekradu myšlenky, pokud ti jde o tohle...), že asi nelze mluvit pouze o mém "pocitu". 4) Nestuduji filmovou vědu, ale chvilku už přece jen o filmech píšu - ale ne, odborníkem dle tvých měřítek tedy nejsem, titul z tohoto oboru nemám. Zajímali tě to, tak studuju postgraduál na UK v Praze (sociologie + historie) se zaměření na Spojené státy americké.
Slider | Fandíme filmu
Slider | 2015-01-23 18:15:21 | 0 0
anonym: ja zas nechapem jak moze niekto nechapat ze cuaron oscara za gravitaciu dostal, pre mna bol favoritom od zaciatku.

K clanku: pripada mi to tak, ze sa vlastne snazis naznacit, ze kedze su v USA asi 13 percent obyvatelov afroamericania tak musi byt taky isty pomer cernochov nominovanych v kazdej kategorii alebo co. Ked proste niekto vybera z X hercov (medzi ktorymi su aj nejaki cernosi) 5 najlepsich do nominacii a vybere samych belochov, neviem ci by som to hned pokladal za prejav rasizmu ako naznacuje clanok. Proste je 5 belochov herecky lepsich ako najlepsi cernoch, koniec zahady. A este by som chcel vediet ci je autor naozaj nejaky naozajstny vystudovany / studujuci filmovy kritik (ze vie objektivnejsie posudit kto naozaj mal alebo nemal byt za co nominovany) alebo len nejaky csfd fan ako mi ostatni, co si len preklada clanky a ktore sa mu pacia pouzije ako svoj nazor (to akoze bez hate-u, naozaj sa pytam zo zvedavosti).
Avari | Fandíme filmu
Avari | 2015-01-18 18:00:13 | 0 0
Vynikající článek a souhlasím snad ve všech bodech. Nolan loni přišel se svým nejdementnějším počinem, který je tlačen jen jeho fanoušky na databázích. The Imitation Game je dobře natočené, ale veskrze průměrné atd. Nad Akademií jsem zlomil hůl už dávno a American Sniper je jen další propagandistický blábol. Tyhle filmy zakázkou uplně křičí.
ant man | Fandíme filmu
ant man | 2015-01-18 16:06:26 | 0 0
Fancipal: Samozřejmě tam nežiju a nemohu vědět jaký to tam skutečně je, ale z článku, médii apod. věci mám někdy pocit, že ti černoši to slovo "rasismus" někdy opravdu zneužívají a přitom to nejsou žádní andílci. Proto bych chtěl jednoho dne do USA a na vlastní oči se přesvědčit, jestli jsou černoši opravdu jak romové v ČR(kamarádi co jsou v USA říkají, že většinou ano).

a na závěr trochu toho humoru
https://scontent-a-vie.xx.fbcd…
anonym | Fandíme filmu
anonym | 2015-01-18 12:26:19 | 0 0
Nemal som ani velmy na mysly technicke kategorie ale hlavne nominacia za najlepsi film a vytaz v kategorii najlepsia rezia.To si podla mna nezasluzi.Kazdy hovori ze si Nolan nominaciu za najlepsiu reziu za interstellar nezasluzi,co je mozno aj pravda o tom sa nechcem hadat ale ked mohol vyhrat reziser gravitacie tak podla mna mohol byt nominovani aj Nolan.Bohuzial tento rok je tu velka konkurencia,keby to bolo minuly rok tak by mal ovela vecsiu sancu na vyhru(nominaciu).To iste plati aj o hudbe.
marek | Fandíme filmu
marek | 2015-01-18 11:27:10 | 0 0
anonym
povedz mi v technických kategóriach aký film mal vyhrať ked nie gravitácia
anonym | Fandíme filmu
anonym | 2015-01-18 05:41:13 | 0 0
Co sa tika Nolena a Interstellar tak my nevadi ze nebol nominovany ale viac my vadi ako dopadla Gravitacia minuly rok na oskaroch.Nech mi nikto nehovory ze si to zasluzilo tolko nominacii a vyhier.Bol by som naozaj zvedavy ako by to dopadlo na oskaroch ak by visly oba filmy v tom istom roku.
JohnWayne | Fandíme filmu
JohnWayne | 2015-01-18 01:17:46 | 0 0
a ešte malá poznámka, zaujímavé, že režírovať môžu dvaja ľudia (oscar pre Coenovcov), pritom réžia je najdôležitejšia na celom filme, ale skladať hudbu nemôžu dvaja (viď nenominovanie dua Zimmer-Howard za The Dark Knight), rozhodne pozoruhodná logika akadémie :D
JohnWayne | Fandíme filmu
JohnWayne | 2015-01-18 01:05:00 | 0 0
Zaujímavý článok, ale nech mi nikto nehovorí, že keď si akadémia na niekoho zasadne, tak mu nedá oscara ani keby natočil akokoľvek vysoko kvalitnú snímku (viď Kubrick alebo Hitchcock). Naopak iní ľudia sú zase nominovaný za takmer všetko. John Williams je nominovaný za každý snímok, keby zloží hudbu k dokumentu, tak aj za to by bol určite nominovaný. Golsmith má jedného oscara len preto, že na rozdiel od Williamsa experimentoval z hudbou. A experimenty akadémia nemusí ani pri réžii ani pri hudbe a iných veciach. A ešte nech mi niekto vysvetlí, prečo v 2013 bol za efekty nominovaný The Lone Ranger, keď viem o minimálne troch filmoch, ktoré mali ten rok lepšie efekty a to mi potvrdí určite aj viac ľudí. Na 99% im pekne zaplatili za tú nomináciu, lebo v kine ten film prepadol a nominácia tomu pomohla, aj keď minimálne
Fancipal | Fandíme filmu
Fancipal | 2015-01-17 19:17:50 | 0 0
ant man: Podle mě to je proto, že Američané mají prostě jinou historickou zkušenost než my ve střední Evropě. Musíš pochopit, že ještě v 60. letech (což je období ve kterém většina dnešních členů akademie vyrůstala) se se tam děli věci, nad kterými zůstává rozum stát. Nevím, jestli je to pocit viny, ale očividně tam to téma stále rezonuje, vzhledem k tomu, že snad neuplyne rok, kdy by se o oscarové slovo nehlásil nějaký snímek s rasovou tématikou. Na druhou stranu je pravda, že dneska bývá slovo "rasismus" někdy zneužívano ve věcech, které s ním nemají pranic společného.
ant man | Fandíme filmu
ant man | 2015-01-17 19:00:48 | 0 0
proboha, proč do všeho musejí "cpát" ten rasismus? Někdy si mi to zdá, že ti černoši jsou v americe přímo utlačováni.

Přidat nový komentář

Pro psaní komentářů, se přihlašte.

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2021 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest