corleone71 | Fandíme filmu
corleone71 | 2014-09-18 22:32:36 | 0 0
Takže práve som sa vrátil z kina z Maze Runnera, recenziu a ani tieto komentáre som ešte nečítal, urobím to hneď potom čo dopíšem tento komentár.
Aby boli moje pocity z filmu čo naj intenzívnejšie.
Keď som sa o filme dopučul prvýkrát chcel som ho vidieť asi iba preto že tam hrajú dvaja z mojich najoblúbenejších britských hercov : Thomas Brodie- Sangster a Will Poulter.
Keď som zistil že film je podľa knihy, automaticky som si kúpil knihu ( robím to tak vždy že najprv si pokiaľ sa to dá prečítam knihu a tak zájdem na film )
a prečítal ju za posledné 4 dni dozadu akurát včera som ju dočítal. Takže keďže ja ako čitateľ mám všetko v čerstvej pamäti chcel by som tu napísať v čom sa kniha líši od filmu a aký je môj celkový dojem z filmu ako takého. Takže upozornujem všetkých ktorý tento film ešte nevideli že nasledujúci text bude SPOILER-ujúci tak aby nečítali ďalej.

A aké sú vlastne moje celkové dojmy z filmu .... ? No, popravde všelijaké. Teda ani presne neviem, film ako taký sa mi síce páčil, ale pre nezainteresovaného diváka by sa mi pravdepodobne páčil oveľa viac. Tým chcem povedať že čakal som nejaké isté zmeny, ale na mna ich tam bolo ale to asi iba preto že len včera som dočítal knihu nejak priveľa, bola to naozaj dosť voľná adaptácia knihy ktorá sa naozaj nedržala podľa šablóny. Príbeh sám o sebe zostal pomerne rovnaký ale veľa vecí bolo skrátených, niektoré zase zmenené a iné chýbali úplne. Film hoci mal skoro 2 hodiny mi zbehol moc rýchlo ako by mal iba hodinu a nie preto že by všetci stále behali.... teda nezbehol v tom dobrom slova zmysle.
A teraz k tým zmenám :
bože bolo ich toľko že neviem kde začať, tak napr. film delí postavy na typicky len kladné a len záporné pritom taký Alby a Winston sú opísané ako síce kladné postavy v knihe ale tiež hlavne Alby majú svoje slabé chvílky kedy vybuchnú. Newt a Chuck ich charakter je približne rovnaký ako v knihe aj keď je pravda že a toto vo filme nie je po vätšinu času je práve Newt vodca-kápo a má oveľa viac priestoru ako vo filme, ďalej ale to som akosi čakal je to že Gallyho vo filme trocha poľudstili, v skutočnosti to bol oveľa vätší sviniar aj keď svojím spôsobom bol vlastne tragická postava kedže Tvorcovia ovládali jeeho myseľ a on nemohol nič robiť aj keď vlastne nechcel Thomasa v skutočnosti zabiť, a ozaj nebol vôbec taký silný ako ho ukazovali vo filme, práve naopak od začiatku do bol zbabelec ktorý nikdy neprevládol Plac ale poslúchal Newta a Albyho aj keď nerád. A od začiatku knihy bol po premene preto v nej videl Thomasa v polovici knihy sa dokonca opätoval rmutom aby zachránil ostatných ..... až kým sa neobjavil na konci ako vo filme. Podobne do urobil aj Alby spáchal samovraždu..... no samovraždu , skôr sa tiež opätoval aby získal čas pre ostatných v labyrinte, keď na nich rmutovia zaútočili na Placi tak každú noc si zobrali a zabili len jedného a potom sa stiahli nie viacerých, čo sa týka rmutieho séra tak toho bolo dosť pre všetkých každý týždeň spolu s potravinami v klietke, nie len dve injekcie ktoré pri sebe malo to dievča. Ale vo filme samozrejme Thomasa napadlo ich použiť a zabiť rmuta proste spraviť z neho klasickéhho hrdinu s ktorého sa postupne stal kápo a vodca, pri tom aj v závere útok a vodca bol Newt a on bol skôr v ústraní a plnil rozkazy ale tu sa to dá pochopiť, hlavný hrdina filmu takže.... čo bolo pozmenené je napr. to s tým kódom v knihe to boli slová, a s tou jamou rmutou jamou. V knihe o nej vedeli od začiatku len si mysleli že to je nejaký útes s ktorého sa zabijú ak tam spadnú, čo mi chýbalo bolo jak zmizlo slnko a obloha bola stále šedá.
A úplne vynechali terepatiu teda terapatické spojenie medzi Thomasom a Teresou ich rozhovory to mi dosť chýbalo.
Koniec naštastie zostal viac menej rovnaký až na nepatrné zmeny a nato že v knihe narozdiel od filmu Thomas síce Gallyho za vraždu zmlátil do bezvedomia, ale Gally žil a nezabili ho. Som zvedavý jak to vyriešia ak sa náhodou objaví v ďalších dieloch. :)
Každopádne kniha je lepšia, odhaľuje sa každou stránkou ďalšie a ďalšie tajomstvo a pokladá veľa otázok a skoro na žiadnu nezodpovedá.... teda aspoň zatiaľ. Miestami je až hororová inokedy vtipná občas smutná ale hlavne veľmi napínavá a vôbec to nie je žiadny Twilight. A čo sa týka samotného filmu celkovo na mňa pôsobil pozitívnym dojmom teraz by som mu tak 7/10 ale po istom čase keď si detaily knihy nebudem tak dobre pamätať tak asi aj 8/10. Podobne na tom budú asi aj tí ktorí nepoznajú predlohu, tí si asi film viac užijú ale aj tak by som radšej doporučil prečítať si knihu. Takže už sa teším na druhý diel ako knižný tak aj filmový. :)
A to je odo mňa asi tak všetko, prajem vám dobrú noc.
Anarvin | Fandíme filmu
Anarvin | 2014-09-18 18:31:52 | 0 0
Tak i komiksové filmy se točí proto, že uspěly jiné komiksové filmy a studia hledají kusy, po kterých ještě nikdo nesáhl. Také publikum se významným dílem překrývá. Nehledám podobnost samotného díla, ale čistě okolností jeho vzniku a přijetí.
Jack Bauer | Fandíme filmu
Jack Bauer | 2014-09-18 14:53:35 | 0 0
No nevím. Přijde mi to jako srovnávat třeba Sin City a Strážce galaxie. Obojí je natočeno podle komiksu, ale jinak jde o úplně jiný žánr, styl, příběh, prostě všechno. Ale tak to je jen můj názor, nic proti :)
Anarvin | Fandíme filmu
Anarvin | 2014-09-18 14:28:50 | 0 0
Fantastická YA literatura. Knihkupectví ji mají v jedněch regálech, čtenáři přecházejí od jednoho románu k dalšímu, věnují se jim ty samé fanouškovské stránky, studia točí jeden film kvůli úspěchu druhého. Škála příběhů, co do téhle množiny spadají, je velice široká a rozmanitá, pořád se ale jedná o jednu vlnu, ve které se překrývají obchodní zájmy a značná část publika.
Jack Bauer | Fandíme filmu
Jack Bauer | 2014-09-18 10:45:59 | 0 0
Mně třeba Twillight a Labyrint ani nepříjdou, že by byly ze stejného žánru. Twillight je fantasy romance, Labyrint je sci-fi. Jediná podobnost je, že hlavními postavami obou filmů jsou teenageři. Srovnání s Hunger Games už sedí podstatně více.
Anarvin | Fandíme filmu
Anarvin | 2014-09-17 22:33:42 | 0 0
Ještě jednou - není důvod odhalovat čtenářům roviny příběhu, o kterých nebudou mít po většinu filmu nejmenší tušení. Srovnání s Twilightem bylo také vysvětleno. Ty filmy jsou součástí nějaké vlny, vyzdvyhuju, že ne všechno z té vlny stojí za prd, ale najdou se i dobré kousky. Ke skepticismu je důvod, ta vlna vznikla ze ziskuchtivých důvodů, je překvapivé, když se v záplavě balastu tu a tam objeví slušný kus. Nicméně jakékoliv odsudky si film vysloužil sám, když se od samého úvodu věci dějí proto, že si to vyžádal scénář, a ne proto, že by vyplývaly z logiky situace.
Rebarborka | Fandíme filmu
Rebarborka | 2014-09-17 22:12:57 | 0 0
Anarvin a Anonym: trochu se vám do toho vmísím :) se srovnáváním s Twilightem bych byla fakt opatrná, obě jsou to sice YA, ale Twilight je fantasy, kdežto na Labyrintu nic fantasy není - zatím jde všechno vysvětlit logicky a technologicky.

Pokud berete dění v Labyrintu jako nepostapokalyptickou společnost, tak ok, ale pokud bereš ohled na to, co bylo řečeno na konci filmu, tak to je jasná postapo.
johny | Fandíme filmu
johny | 2014-09-17 22:08:23 | 0 0
s tou post-apokalyptickou společností má možná Anonym částečně pravdu. aspoň podle toho, co jsem četl o druhym díle knížky....
Anonym | Fandíme filmu
Anonym | 2014-09-17 22:04:17 | 0 0
Právě bludiště by si podle mě zasloužilo trochu větší rozepsání, než jen tahle krátká zmínka, protože je více méně ústřední zdroj v téhle sáze. Potom dochází k nepřesnostem, jako byla třeba tahle. A co se rozuzlení týče, myslím, že tam bylo dostatečně dost informací, abych uspokojilo diváka, stejně jako ho navnadilo na další pokračování, neprozradí se příliš mnoho, naopak je fajn, že se objevily další a další otázky, na jejiž rozluštění se můžeme těšit.
Srovnávání s Twilightem nebo podobnými filmy, které jsou většinou kvalitou úplně někde jinde, mě prostě vytáčí. Nemají spolu společného nic, kromě podobného žánru, ale to je jako srovnávat jedno drama s jakýmkoliv jiným dramatem, co mě napadne, i když nemají společné pranic. Už samotná zmínka téhle ságy podle mě film trochu shazuje. Naopak s Hunger Games je už podoba o něco větší.
S tím shazováním - prostě na mě celkově z recenze čiší nějaký předem převzatý skepticismus, který jsi k filmu cítil ještě před tím, než jsi ho viděl, a v recenzi to pak vypadá, že jsi sám překvapený, že to nakonec není taková blbost, jak sis myslel. Což se dá vypozorovat i v jiným tvých recenzích. Nejde snad v recenzi o to, přistupovat k filmu bez předsudků (jasně, někde se tomu nemůžeš vyhnout :D, ale třeba tady je to trochu škoda).
Rebarborka | Fandíme filmu
Rebarborka | 2014-09-17 21:51:51 | 0 0
V prvé řadě díky za recenzi, v druhé řadě pozor na spoilery, které může můj komentář obsahovat. Recenze obsahuje pár nepřesností (postapokalyptická budoucnost, žádný z bludišťáků nepřežil noc v bludišti), musím souhlasit s tím, dávkované podávání informací Thomasovi je k naštvaní, to mě rozčilovalo už při čtení předlohy. Překvapilo mě, že se film v dosti věcech od knížky liší a některé věci úplně vynechává, přitom jsou to informace důležité např. pro lepší pochopení chování postav, proč kluci opravdu nemůžou zdrhnout z labyrintu nebo "výskyt" Teresy. Jinak film se mi líbil a opravdu doufám, že pokračování (jak knižní, tak filmové) nebude mít sestupnou kvalitu jako Hunger Games, Divergence nebo Twilight (se kterým má Labyrint společné asi jen to, že se O'Brienova postava v Teen Wolfovi a Bella kamarádí s vlkodlaky).
Anarvin | Fandíme filmu
Anarvin | 2014-09-17 21:37:01 | 0 0
poznámka o post-apokalyptické společnosti je trochu mimo mísu - Ne, není, odehrává se tam každá druhá teenage sci-fi, tenhle film se v tom liší, je to osvěžující.

problém v bludišti je taky někde jinde, než v tom, že tam nikdy nepobyl moc dlouho - Děj chci nastínit, ne zdlouhavě vysvětlovat, že bludiště jde relativně bezpečně zkoumat jen v krátkých denních úsecích. Pro intence recenze to není potřeba a už vůbec není potřeba odhalovat další vrstvy.

Nemám nic proti kontinuálním příběhům, ale každá část by měla nabídnout nějaké uspokojivé rozuzlení, když už se na další díl čeká roky. Tady je To Be Continued extrémní, navíc jak píšu, film nabízí hromadu debilních vysvětlení, aby posléze zařadil zpátečku, řekl, že je všechno vlastně možná jinak a slíbil že někdy v budoucnu nám ještě ukáže, jak je to všechno strašně chytré.

Z jakého "principu" se film snažím "shazovat"? Ten film je prostě nelogická hříčka, kterou táhne nahoru chytlavý ústřední nápad a silná režie. Proto může být způsob dávkování informací otravný svou nesmyslností, ale zároveň funkční na nějaké primární, viscerální úrovni.

Srovnání s Twilightem je srandovní v čem? Jedná se o dvě populární fantastické YA značky z poslední doby, kdy má jedna výrazně lepší efekty než druhá. Jednoduše říkám, že někdo z YA fantastiky jenom ždíme prachy, zatímco druhý si dá práci, což potěší.

A neboj se podepsat, za názorovou neshodu nestřílím ;-)
Anonym | Fandíme filmu
Anonym | 2014-09-17 21:11:29 | 0 0
Když tak tu recenzi čtu, mám pocit, že jsme oba viděli jiný film. Za prvé poznámka o post-apokalyptické společnosti je trochu mimo mísu, problém v bludišti je taky někde jinde, než v tom, že tam nikdy nepobyl moc dlouho. Samotný závěr pro mě byl úplně nejlepší - knižní předlohu přečtenou nemám, naopak ani po pečlivém zvážení neplánuju knihy číst, dokud neuvidím filmy, protože mě nejvíc bavilo to, že nevíme stejně jako hrdinové, o co vlastně jde a přijdu na to společně s nimi. V tom byl pro mě tenhle snímek jedinečný, je jeden z mála, kde trailer neprozradil všechno zásadní. Navíc jestli se nemýlím, spousta filmů teď i v minulosti stojí právě na tom, že se celá zápletka postupně rozvine až v několika dalších dílech, proč je tedy u tohoto filmu na škodu, že skončí otevřeným dějem a divák si tak musí počkat na další díl (popř. přečíst knihu). Zdá se mi, že napříč relativně pozitivnímu hodnocení se snažíš film už z principu shazovat, protože každý druhý negativ potom uvedeš vlastně jako plus, viz: Postupné dávkování informací je laciné, ale funguje. Pořád se tak dozvídáme něco nového, pořád vyvstávají nové otázky a na některé z nich jsou docela zajímavé odpovědi... A hlavně srovnání s Twilightem je opravdu srandovní.