Tvl to je dilema fakt nvm ci na to ist... vypadalo to dobre ale po tych hodnoteniach fakt pochybujem ci ma vyznam tam ist :(
Aleš | Fandíme filmu
Aleš | 2013-06-12 23:38:34 | 0 0
Ok, taky končím, jen ještě jednou zopakuji, že doufám, že recenze je sama výmluvná dost, a že svým odstavcem o scientologii diskuzi o filmu nijak nezjednodušuji.
Jaaaara | Fandíme filmu
Jaaaara | 2013-06-12 23:19:13 | 0 0
Aleš: Já se obávám, že se asi neshodneme, protože osobně na "kdyby" moc nehraju. Will Smith možná je scientolog, možná není (ani tohle vlastně nelze momentálně doložit). A odrazilo by se to ve filmu? Možná ano, možná ne. Možná je Will satanista??? (odrazilo se to ve filmu?) Takže dva základní předpoklady, na kterém to usuzování stojí, jsou nejisté. Jak k tomu mám teda přistupovat dál? Hromadit další vykonstruované příklady možného vlivu ? Jistě, diskutovat lze o čemkoliv, tudíž zde nechávám prostor jiným. Tvoje hypotézy jsou s "if" metodologií, jež je postavena jen na domněnkách, takřka neprůstřelné, tudíž nemá smysl to rozebírat znovu. Z mého pohledu se jedná pouze o nálepku, pro níž prostě není dostatek důkazního materiálu. Proto se mi nelíbí, když se takto zjednodušeně o filmu mluví - ať je jakýkoliv. Ale jak jsem řekl, názor je to legitimní, interpretace je tvoje, takže no problemy. Jen opakuji, že já ty argumenty pokládám za prázdné, nevěrohodné a například podobenství se sopkou úsměvné. Jinak rozhovorů, které by ti mohly připonínat auditing, nalezneš v historii kinematografie pravděpodobně fůru, takže... Ok, končim ;-)
Aleš | Fandíme filmu
Aleš | 2013-06-12 22:07:33 | 0 0
Jaaaara: Máš pravdu, že "hard evidence" chybí, ale to jsem se právě snažil ukázat na příkladu Bojiště Země, kde technicky vzato jakýkoliv důkazní materiál obsažený v samotném filmu také není, a přesto je všeobecně (a myslím, že oprávněně) chápán jako film se scientologickou tematikou. Scientologové tyto teze vždy oficiálně popírají, ale zrovna v případě Bojiště Země je doloženo, že Hubbard do knihy prvek zlých psychiatrů skutečně záměrně zakomponoval. Ale to je výjimka. Co kdyby to Hubbard nikdy neřekl a nebo jeho výrok nikdo nezaznamenal? V tu ránu by také chyběla tvrdá data, a nikdo by se neodvážil říct, že Bojiště Země je scientologický film?
Zbavení se strachu je normální prvek ve filmech, ale podezření, že je Will Smith scientolog ti umožní rozvíjet hypotézu "what if". Pokud je scientolog, tak se to v jeho filmu možná nějak odrazí. Souhlasíš s tímhle? To je prostě předpoklad, který není jistý, ale rozvíjíme tady teorie, které z toho vycházejí, a to je zcela normální přístup. Žádná tvrdá data tady nejsou. Můžeme se ale domnívat, že pokud je Will Smith scientolog, tak se to v jeho filmu možná nějak odrazí, a to například prapodivnými dialogy, které Will s Jadenem vedou, a které mohou připomínat auditing, nebo tím, že film končí na sopce, a všechny ty další nepodstatné drobnosti. Žádná tvrdá data tady nejsou, ale to jsem také nikdy netvrdil - jde jen o zamyšlení. Je to skutečně jen náhoda, že ve filmu jde o potlačování emocí, a že příběh končí na sopce? A já myslím, že není, a že by to mohlo souviset se Smithovou náklonností ke scientologii. ___ Nicméně je pravda, že jsou to skutečně jen drobnosti - jeden odborník na scientologii a zároveň odpůrce této teorie, prohlásil, že ve filmu "There is no mention of evil psychiatrists, mind control, engrams, etc". Ta "velká témata" scientologie tu skutečně nejsou, ta na kterých by asi šlo nejlépe doložit, že je to film skutečně ovlivněný scientologií. Leda, že by to Will Smith přiznal, což se samozřejmě nikdy nestane:) ____ V mém případě každopádně nejde o "snahu, jak film totálně shodit", už i proto je box o vazbách na scientologii v boxu mimo samotnou recenzi. Myslím, že jsem přednesl nějaké argumenty zdůvodňující, proč je to nudný a špatně natočený film, a ta scientologie, ta už je jen takový bonus, ať si každý divák sám rozhodne, jestli mu ta témata přijdou ještě v normě, nebo už jsou zahnaná do extrémní polohy.
Martin | Fandíme filmu
Martin | 2013-06-12 21:58:09 | 0 0
Srovnávat tohle s tou ptákovinou od Asylumu je jak srovnávat Backstreet Boys s One Direction Asylum ty filmy točí blbě úmyslně jim nejde o nějakou logiku a tak, ale o tom přiživit se na úspěchu toho prvního vždy.
Jaaaara | Fandíme filmu
Jaaaara | 2013-06-12 20:05:48 | 0 0
Aleš: Já tu interpretaci v boxu chápu, nicméně jsi mi jen zopakoval to, co je tam napsané, což není nutné :-) Jinak řečeno, ta interpretace vaří z vody (argument pro jsem nenašel a bulvární titulky typu "Will Smith je možná scientolog jako Tom Cruise" mi nestačí - to nemyslím zle, prostě to tak je), přičemž to ptaní se kupříkladu po symbolice oné sopky prostě nemá žádné opodstatnění, pokud ten odkaz na něco jasně neodkazuje (což zjevně ne - pouze v kontextu dalších nepodložených konstrukcí). To bych se taky mohl začít ptát, proč jsou ve filmech křižovatky náramně se podobající křesťanskému kříži - že by další náboženské lobby? Já rád hledám ve filmech tu "skrytou" rovinu, leč tohle mi přijde vcelku absurdní, neboť fakta nejsou (nemyslím tím titulek typu: "pokročilý manuál pro mladé členy scientologické církve/sekty"). Asi mám, patrně ze školy, kde jsem však překvapivě preferoval kvalitativní metodologii, vsugerovaný ten typ výkladu, který vychází alespoň z určitého množství "tvrdých" dat. Interpretovat After Earth pravděpodobně půjde i zcela jinak a dle jiných, zejména eklektických, doktrín. Ptát se jistě má smysl (a jsem osobně rád, když se lidé ptají a přemýšlejí) a je to ku prospěchu věci, ale já v těch odpovědích, s tím, že v základní rovině to učení znám, vidím pouze snahu uměle na snímek naroubovat prvky scientologického učení. Jinak zbavení se strachu je také asi docela častý filmový úkaz a zpravidla se to řeší způsobem (hoď někoho do vody), nebo rozmluvou s následnou sebereflexí...Tudíž proč hned auditing? Já jsem si přirozeně ty zahraniční názory pročetl také a vidím jenom snahu o přihrátí si (anti)scientologické polívčičky, neboť to je skutečně snadná možnost, jak film totálně shodit - a především vypadá fundovaněji než strohé konstatování, že se jedná o špatný, prostoduchý a vcelku hloupý dobrodružný snímek. Neříkám, že jsi to proto zmínil, toto se vztahuje k těm zahraničním diskuzím a "analýzám"... Nicméně tu scientologickou nálepku už tomu nikdo nikdy nestrhne, ač je pravda, že se na tuhle smithovku asi brzy zapomene... No, minimálně na Malinách nějaká narážka padne ;-) Leč pokud to v tom (třeba) vidíš, oukej, šlo mi o tu argumentaci..
Aleš | Fandíme filmu
Aleš | 2013-06-12 19:12:57 | 0 0
Jaaaara: Jak je uvedeno v boxu, vycházel jsem z diskuze na Redditu, a je pravda, že samotného by mě to dost možná vůbec nenapadlo. Ale když použiju jako příklad film Bojiště Země, tak koho by napadlo, že to má nějakou spojitost se scientologií, kdyby nevěděl, že k tomu napsal knižní předlohu L. Ron Hubbard? Třeba taky nikoho. Ale když už člověk tuto věc ví, tak se na ni zaměří, a všimne si, že se ten film možná nějakým způsobem vyjadřuje o psychiatrech a možná k nim vyvolává podvědomý odpor. (Psychlos are ruled by a group known as the Catrists. (slovo, které zní záměrně podobně jako Psychiatrists) The Catrists use mind control to impose their will on the Psychlos, as well as anyone else in their way, under the guise of being mental health experts.) S After Earth je to podobné. Na první pohled by to možná nikoho nenapadlo, ale když k filmu přistoupíš s vědomostí, že Will Smith například založil školu, na které se vyučuje mimo jiné podle Hubbardovy metody Study Tech (http://en.wikipedia.org/wiki/N… a že je Will Smith možná scientolog, jako jeho kámoš Tom Cruise, tak se můžeš začít ptát, jestli se to na filmu nějak neprojevilo. Třeba i na té sopce. Je samozřejmě pravda, že všechny sopky vypadají podobně, ale uvědomme si, že obsah filmu nikdy není dílem náhody, ale výsledkem řady vědomých rozhodnutí. Takže rozhodně MÁ smysl se ptát, proč tam ta sopka vůbec je (nemusela by), a jestli to může něco symbolizovat. Třeba odkaz na OT III… Kromě toho, celým filmem se nese myšlenka zbavení se strachu (tedy negativních emocí) – což Cypher Raige (Will Smith) dokázal, zatímco jeho syn Kitai je naopak strachu plný. Cypher mu celou jeho cestu radí (dorozumívají se na dálku komunikátorem) a na konci Kitai svůj strach překoná. Všechny ty příkazy a rady, které mu Cypher během filmu udílí, lze srovnat s auditingem, během kterého se scientologové mimo jiné snaží vymýtit negativní emoce (vycházející z traumatických prožitků potlačených v naší genetické paměti atd atd). Myslím, že je to jasné dost. Kitai projde auditingem a zbaví se svých negativních emocí (a taky se z něj stane suchar). ___ Ale pozor, celý box o spojení se scientologií je zařazen spíše pro zajímavost, na hodnocení filmu neměl vliv, a netvrdím, že je to nutně pravda, netvrdím ani, že je Will Smith jednoznačně scientolog. Nicméně když už se tyhle věci na internetových diskuzích, jako je Reddit, docela intenzivně probírají, tak jsem se rozhodl tuhle myšlenku do recenze také zařadit – k diskuzi o filmu to svým způsobem patří.
Lumicko | Fandíme filmu
Lumicko | 2013-06-12 18:15:52 | 0 0
sakra tak teraz fakt neviem ci na to mam ist :(
Jaaaara | Fandíme filmu
Jaaaara | 2013-06-12 17:48:43 | 0 0
Aleš: Jaké (explicitní či implicitní) odkazy na učení scientologů jsi tam tedy zaregistroval (?), když uvádíš, že tam zřejmě jsou. Ten převzatý text pod recenzí je tak obecný, že vůbec o ničem nesvědčí, přičemž ta podobnost sopky se snad ani nedá brát vážně. V desítkách filmů je takové podobenství, nemluvě o motivu "přežití", což sice může být v podstatě pravda (ostatně to je snad lidská přirozenost, ne? - neříká se tomu v biologii náhodou pud sebezáchovy? - navíc to není takto jednoduché, neboť cílem scientologického učení je v individuální rovině osvobození se z koloběhu zrození a smrti - vstup do vyšší duchovní dimenze [to je ta zmíněná nesmrtelnost, jež ovšem není vlastní jen tomuto systému, přičemž ta interpretace je trošku složitější])... Trošku se mi zdá, že z všudypřítomné kritiky (medializace) scientologie se pomalu stává obsese a absolutně se vytratila fakticita...
Avari | Fandíme filmu
Avari | 2013-06-12 17:12:25 | 0 0
Aleš : Tak třeba Star Wars : Pomsta Sithů - finále v sopce. :) Scientologie a New Age v Hollywoodu frčí, o tom žádná. Oblivion je to samé.
DfD | Fandíme filmu
DfD | 2013-06-12 15:46:29 | 0 0
Souhlasím s Pluralem, kdo hledá, vždycky najde.
Plural | Fandíme filmu
Plural | 2013-06-12 14:11:59 | 0 0
To propojování se scientology je dost úsměvné :). Tímto stylem by za chvíli byla pod vlivem scientologie polovina kinematografie. :)A na závěr sopka, která jako by z oka vypadla 8-O....každé druhé sopce?:DŽe by? Tak to už ovšem něco znamená!
Sheppard | Fandíme filmu
Sheppard | 2013-06-12 11:47:48 | 0 0
Franta Fuka, CSFD a teď vy - negativní recenze mě odradily od návštěvy kina. Možná to někdy zkouknu doma, ale bojím se zklamání, protože mám rád sci-fi a první Shyamalanovy filmy. Ta konspirace se scientologií je zajímavá. Že by se kdysi skvělý režisér dal na tuhle dráhu?
Tom | Fandíme filmu
Tom | 2013-06-12 11:44:16 | 0 0
Aleš: tim tuplem, měl raději decko dat jako sidekicka a jet jeho klasiku, pro kterou ho maji lidi radi.