Recenze: Skyline

Recenze: Skyline | Fandíme filmu
Bratři Strauseové se pokusili natočit druhý Den nezávislosti. Jak se jim zadařilo?

Bratři Strauseové se do historie audiovizuální tvorby kladně zapsali především natáčením ceněných videoklipů (např. Californication od Red Hot Chilli Peppers) a také přípravou triků pro všemožné velkoprodukce (Den poté, třetí Terminátor). Když bylo před několika lety oznámeno, že se tohle duo zhostí pokračování sci-fi Vetřelec vs. Predátor, mnoho lidí věřilo, že přinesou kvalitnější podívanou, než jakou nás obdařil Paul W.S. Anderson. Ovšem opak byl pravdou a fanoušci dvou asi nejpopulárnějších šmejdů z vesmíru tvůrce zatracovali. Teď se Straus bros. pokouší o reparát. Opět v žánru sci-fi, opět s partou neznámých herců a opět s vlastní trikovou výbavou. Povedlo se jim se Skyline konečně zabodovat?

Laciná napodobenina

Na rovinu je třeba říct – nepovedlo. Ba co hůř, dopadlo to v mnoha ohledech ještě hůř než posledně. Skyline sleduje partu obyčejných smrtelníků, kteří musí čelit mimozemské invazi ne nepodobné té ze Dne nezávislosti. Emzáci nás zkrátka opět přišli navštívít a zase nepřišli v míru. Mají navíc v rukávu tajnou zbraň – jakési modré světlo, které do deseti vteřin zničí každého, kdo se do něj podívá. Letecká pomoc je dlouho v nedohlednu a tak hrstce hrdinů nezbývá nic jiného, než zmateně pobíhat po luxusních bytových komplexech a vyhýbat se nebezpečí.

Už od prvních záběrů je jasné, že Strauseové by chtěli porovnávat s mnohem schopnějšími tvůrci. Bay, Emmerich či Blomkamp jsou však úplně jíná liga. Překážky pod nohy si bratři navíc hází sami - snaha Skyline vypadat velkofilmově totiž skončila někde u traileru, kde se nachází prakticky všechny alespoň trochu výpravné záběry. Po zbytek času sledujeme buď odfláknuté triky (i když máte vlastní studio, museli byste být tuneláři, abyste z titěrného rozpočtu vymáčkli něco víc) nebo extrémně komorní a podivně nasnímanou změť záběrů ve dvou poměrně luxusních bytových komplexech, na střeše a v garáži. Skyline zkrátka připomíná levné videoprodukce točené za pár korun, které ale narozdíl od filmu bratří Strausů neprojevují takové ambice.

Úplně všechno špatně?

Někam k videoprodukci se řadí i „kvalita“ scénáře. V žánru katastrofického filmu sice nějak vysokou úroveň čekat nemůžeme, Skyline se ale navíc bere smrtelně vážně a neodváží se dělat si ze své pitomosti ani na chvíli srandu. A skutečnost je taková, že postavy s hrůzou v očích odříkávají dialogy třetí cenové, do toho se navíc stihnou chovat jako naprostí idioti, nad jejichž chováním zakroutí hlavou každý racionálně smýšlející člověk. Divák tak po chvilce ztrácí jakoukoliv chuť být s filmem alespoň trochu kompatibilní, protože koncentrace podobně vážně brané hlouposti, s jakou přichází Skyline, je s kvalitním zážitkem absolutně neslučitelná. Třešničkou na dortu je poté pointa, která se možná snaží odkazovat na District 9, ovšem svou demencí vyloženě volá do nebes.

Nutno přitom dodat, že sázka na neznámé (a samozřejmě co nejlevnější) herce také nebyla tou z nejšťastnějších. Ústřední tváře absolutně postrádají charizma nebo alespoň jiskru v oku. Všechny postavy jsou navíc krajně nesympatické a divák nedokáže soucítit dokonce ani s těhotnou hlavní hrdinkou, natož aby jí fandil. Nejhorší při tom je, že ze Skyline je cítít očividná snaha obou bratří. Navzdory tomu ovšem zůstává faktem, že se na poli celovečerního filmu jedná o velmi netalentované duo, které i ve své novince přineslo takřka identické neduhy, jako tomu bylo v případě Vetřelců proti Predátor.

Důvod, proč není Skyline úplnou žumpou, tkví především v jeho stopáži, která činí nějakých 90 minut. Za tu dobu diváka svou špatností nezačne nijak výrazně otravovat a nevezme mu více času, než by bylo k nepřežití. Bratři Strauseové navíc i přes svou marnou snahu neoplývají schopností člověka filmem vyloženě znechutit, tudíž je sledování Skyline poměrně bezbolestnou záležitostí. To však z novinky bratří Strauseů rozhodně nedělá ani průměrný film. I přes zjevnou snahu režsérského dua je Skyline prohrou téměř na všech frontách – od herců, přes scénář až po režii. Snímek navíc, jakožto zástupce katastrofického – a tedy výpravného – žánru, nenabídne víc než pár jakž takž velkolepých záběrů. A všechny jsme je viděli už v traileru. Sledování celého filmu tak nabídne pouze podprůměrnou nastavovanou kaši, která vás tak akorát připraví o čas.

2/10