Recenze: Poslední lovec čarodějnic

Recenze: Poslední lovec čarodějnic | Fandíme filmu
Vin Diesel má být 800 let starý válečník, ale ve skutečnosti je to pořád ten samý Vin Diesel. A nezachrání ho ani kouzla a čáry.

Před osmi sty lety Zemi zcela svobodně křižovaly zlé čarodějnice, které s chutí ubližovaly lidem a pod nadvládou své královny (Julie Engelbrecht) se snažily celé naše pokolení zahubit. Proti tomu bojoval řád Meče a sekery, takzvaní lovci čarodějnic. Když královnu konečně porazili, proklela mocná kouzelnice svého vraha (Vin Diesel) k věčnému životu, aby se v nebi nikdy nemohl znovu shledat se svými milovanými. V současnosti to vypadá, že by se mohla královna vrátit mezi živé a opět ohrozit celé lidstvo. Naštěstí poslední zbývající lovec Kaulder nikdy nepověsil své řemeslo na hřebík a je připravený staronové hrozbě vzdorovat.

Asi už jste slyšeli o tom, že film byl vysněným Dieselovým projektem, jehož scénář okrajově inspirovaly jeho zážitky s hrou Dungeons and Dragons (něco jako Dračí doupě). A v některých momentech je to na Posledním lovci čarodějnic (The Last Witch Hunter) snad i vidět, obzvlášť, co se týče výstavby světa. Za každým speciálním předmětem se skrývají určitá pravidla, každá osoba, organizace či zvyklost mají svoji historii. Podobně jako v Dračím doupěti se ale o zajímavém pozadí spíš mluví, než aby nám jej někdo ukázal.

Postavy ze sebe neustále chrlí expozici, nenechají nás pořádně objevovat a poznat magický svět v praxi. A naopak, tam kde by nějaká vysvětlení byla potřeba, tam se jich nikdy nedočkáme. Problém je to obzvlášť při používáním magie, která jednoduše dělá přesně to, co od ní potřebuje scénář. Možné je zároveň všechno i nic a nikdy se nedozvíme, proč jednu situaci řešila magie a druhou ne. Prostě v jednom případě film potřeboval vizuální scénu a ve druhém to neměl mít hrdina či padouch příliš snadné. Že to postrádá interní konzistenci, to nikdo neřeší.

Bohužel, podobně popisný je i sám hlavní hrdina. Kaulder mluví o tom, jak je osamělý a nešťastný, o tom jaké má zkušenosti. Nikdy to ale není z prastarého válečníka cítit. Vin Diesel je prostě Vin Diesel, ten huhlající ležérní týpek, co záporáky porazí silou svého upřeného pohledu. V postavě nejsou znát ani léta praxe, ani zlomená osobnost, prostě nic. Tu a tam sice Kaulder slušně zahláškuje, což je fajn, ale v kontextu celého filmu to dělá víc škody než užitku, když to dál podrývá snahu o vytvoření iluze světa s bohatou historií.

S obsazením vedlejších rolí je to lepší. Michael Caine by mentorskou figuru zahrál i ve spánku, Elijah Wood je pro změnu už od pohledu rozený "mladý učedník". Joseph GilgunMisfits a Ólafur Darri Ólafsson si pak užívají role vyšinutého a ledově klidného čaroděje. Zdaleka nejpříjemnějším elementem celého filmu je nicméně Rose Leslie, známá především díky roli Ygritte ze Hry o trůny. Tady si zahrála mladou čarodějku, která nemá v lovce ani špetku důvěry a přesto s ním musí spolupracovat. Leslie perfektně ztvárnila tak trochu naivní a vyděšenou dívku, která má v sobě zároveň dostatek vnitřní odvahy, a taky patřičnou vyřídilku. Obzvlášť díky ní dokáže postava rozzářit jakoukoliv scénu, ve které se objeví.

Pochválit by se daly také místy docela slušná hororová atmosféra a vizuální stránka. Několik kouzelnických momentů se povedlo a sem tam se objeví hezká lokace. Bohužel, dobře se nepovedlo zpracovat ani zdaleka všechno. Je vidět, že na to prostě tvůrci neměli dost peněz, a tak občas zazáří a jindy jsme nuceni polykat nudnou šeď. Obzvlášť trestuhodné je to v samotném finále, které se odehrává v tmavé jeskyni! Jako by se hrdinové konečně vydali do vysněného dračího doupěte.

Akční scéna, která se v té tmě odehrává, je navíc stejně mizerná, jako většina ostatních. Když napínavé sekvence spoléhají na vizualitu a strašení, docela to jde. Ale jakmile se o slovo přihlásí souboje, je to čiré zoufalství. Choreografie je nezajímavá, bojovník s 800 lety zkušeností se zmůže na neškodné máchání mečem. Všechno je navíc roztřesené a zběsile sestříhané, což filmaři obvykle dělají ve chvílích, kdy nemají co ukázat. Rozklepanou ruční kamerou je natočený už úvod v minulosti, který jasně ukáže, že tohle nebude velkolepá fantasy, ale akční béčko s fantasy příchutí.

Skutečně povedené jsou na Posledním lovci čarodějnic jen některé vizuální scény a casting vedlejších rolí. Jsou tu sice náznaky toho, že filmaři vytvořili docela zajímavý svět čarodějnic, ale ten nikdy nedovedou zcela prodat. Příležitostné hororové momenty či vtipy chvilkově zabaví, ale zároveň dále dokládají, jak je celý film nevyvážený a nemá ujasněné, čím by chtěl vlastně být. Samotný děj stojí za 800 let starou bačkoru a ani není zajímavě podaný. Akce je rutinní a nepřehledná a Vin Diesel je zcela nevhodně obsazený. Celý film rychle utíká a je vlastně docela neškodný, celou dobu však balancuje na hraně zbytečnosti a nevyužité šance. Obojí ve výsledku tak akorát naštve.

4/10