Fenomén letní filmové sezony

Fenomén letní filmové sezony | Fandíme filmu
Co znamená pro filmový průmysl začátek května? Jak se liší letní nabídka kin oproti zbytku roku? V který den prázdnin lze na vstupenkách zaručeně vydělat? 

Pozn. Hned zkraje je třeba upozornit, že následující článek se bude vztahovat především k zámořskému trhu, na němž se díky poměrně přesnému vymezení dá celý jev letní sezony zdařile dokumentovat. V českých luzích a hájích totiž dochází k mnohdy výraznému posunu premiér oproti Americe, což by především z hlediska rozdělení sezony do několika dalších částí mohlo působit značně zkreslujícím dojmem.

 

Charakteristika a časové vymezení

Filmový rok se dá v podstatě rozdělit na dvě hlavní období, obecně je přitom můžeme nazvat zima a léto. První zmíněné začíná zhruba začátkem prosince (tedy s nástupem prvních vánočních filmů) a její konec se dá vymezit někam ke konci února. Během tohoto tříměsíčního období si odbudou premiéru kromě snímků s vánoční a jinou odlehčenou tématikou také filmy ucházející se o všemožné ceny, jejichž mnohdy spanilá pouť po kinech je završena udílením Oscarů. Druhým poměrně dlouhým a pro filmový průmysl stěžejním obdobím je potom sezona letní. Její začátek můžeme spojit s prvním květnovým víkendem, do finiše se pak dostává v srpnu, kdy se nabídka blockbusterů pomalu vyčerpá. Ještě letmá poznámka k začátku sezony: např. letos za její start mnozí považují už premiéru Rychle a zběsile 5 (šla do kin týden před Thorem), což se dá od studia brát jako snaha o uvedení prvního většího filmu těsně před prvním květnovým víkendem, který je vysokými tržbami pověstný (viz níže).

Čímž se dostáváme ke skladbě filmů, která se dá charakterizovat jako „to nejnákladnější a přitom většinou nejméně náročné, co mají studia ve svých zásobnících“. Léto je zkrátka spojeno s pražícím sluníčkem a prázdninovou pohodou, kdy kina slouží jako místo, kam se jde divák zchladit, vypnout mozek, koupit hromadu popcornu a velkou láhev coly… a pak už jen bezstarostně sledovat mnohdy bezmyšlenkovitou zábavu útočící na první signální především přemírou akce a trikovými výjevy, na nichž tvůrci pracovali přes několik měsíců.

 

Kdy film určitě vydělá? A kdo má rád stejná data premiéry?

Distribuční politika během léta může někdy připomínat šachovou partii, ovšem oproti zbytku roku v létě extistují prověřené tahy, které studiím mohou zajistit vítězství. Potřebují být však mnohdy promyšleny a provedeny dlouho dopředu. Obecně platí, že léto obsahuje předem minimálně dva termíny, které zajistí nebývalý přísun dolarů. Můžeme je najít na začátku sezony a poté zhruba v její polovině. První květnový víkend je v posledních letech zárukou tučných zisků z poměrně prostého důvodu – diváci jsou po trailerových kampaních ze začátku roku (a po velké řadě náročnějších oscarovek či různých výplňovek) natěšení na první méně náročný a řádně výpravný film, tudíž se do kina nahrnou téměř automaticky. V posledních čtyřech letech se o otevření sezony vždy postarala adaptace komiksu od Marvelu (letos ani příští rok tomu není/nebude jinak) a pokaždé z toho byly mnohdy až nekřesťanské výdělky (a to i v případě, že před premiérou unikla na internet pirátská kopie filmu ve velmi dobré kvalitě – jako se to stalo Wolverinovi).

Dalším důležitým datem je pak první červencový víkend, tedy období, jež je v Americe úzce spjato s oslavami Dne nezávislosti a tedy i prodlouženým volnem. Právě touto dobou vykazují zámořské multiplexy konstantně jednu z nejvyšších návštěvností za celý rok, není tedy divu, že snímky vstupující do kin touto dobou jsou apriori pasovány na kasovní trháky. Je samozřejmé, že studia si tyto sloty snaží rezervovat klidně několik let předem. Extrémním příkladem může být Marvel, který si po úspěchu prvního Iron Mana zabral data premiér až na 3 roky dopředu (Avengers měli jít podle jejich původního plánu do kin už letos v červenci, nakonec se ale celá záplava superhrdinů především kvůli průtahům kolem jednotlivých sólovek trochu posunula). Obvykle se však studia o tyto zaručené termíny hlásí zhruba s dvouletým předstihem – zářným příkladem můžou být třeba letošní Transformers nebo restart Spider-Mana, který nás čeká příští rok.

Už v předchozích odstavcích jsme lehce nakousli to, že např. Marvel (jakožto filmové studio) se snaží naroubovat své hrdiny především do prvního květnového víkendu – viz oba díly Iron Mana, letošní Thor a příští rok i Avengers. Nejedná se však o jediný případ, kdy si nějaké studio/tvůrce vybírá stejný termín. Řeč už byla o Transformers (všechny díly trilogie se snažily co nejvíce blížit Dni nezávislosti, jen dvojka startovala o týden dříve), zajímavostí pak může být i Christopher Nolan, jehož Temný rytíř, Počátek i The Dark Knight Rises mají v kolonce data premiéry uvedenu druhou polovinu července. Svůj téměř neměnný termín má i studio Pixar, jež své animáky (vyjma Vzhůru do oblak) z posledních let posílá do kin koncem června.

 

Proti komu jít? Komu se naopak vyhnout?

Jednotlivá studia samozřejmě musí přizpůsobit svou distribuční politiku několika faktorům. My bychom si přitom mohli vyjmenovat zhruba dva základní:

1) přihlížet k (sub)žánrům jednotlivých filmů

2) neškodit sám sobě

Přístupnost filmů (rating) v USA:

G - film přístupný úplně všem

PG - ve filmu se mohou objevit prvky nevhodné pro děti mladší deseti let

PG-13 - ve filmu se mohou oběvit prvky nevhodné pro děti mladší třinácti let, jako je nesexuální nahota, nadávky nebo násilí

R - osobu mladší 17ti let musí na film doprovázet dospělý doprovod. Ve filmu se může nadávat sprostě, násilí je krvavé a sex otevřenější

NC-17 - film nesmí vidět nikdo mladší 18ti let, obsahuje buď sex s explicitně odhalenými pohlavními orgáni, extrémní násilí nebo další "nepřístojnosti"

Ad1) Laicky řečeno, postavit proti sobě dva snímky stejného druhu je velký risk pro obě studia, ať už se jedná o animáky, akční týmovky či jiné žánrovky. Vždy v těchto případech (i přes mnohdy opulentní reklamní kampaň) hrozí, že si nakonec budou snímky navzájem krást diváky, a proto se třeba oba hlavní animáky (Kung-fu Panda 2 a Auta 2) letos objevují s měsíčním odstupem. Zářným příkladem pak může být vskutku vynikající tah Warnerů z předminulého roku, kdy se rozhodli nasadit R-kovou komedii o bandě opilců (řeč je samozřejmě o Pařbě ve Vegas) proti Vzhůru do oblak (tedy snímku s úplně jinou cílovou skupinou diváků), které vstupovalo do druhého víkendu. Výsledek u prvního zmíněného byl vzhledem k okolnostem až nevídaný – 45 milionů za první víkend. Opačným příkladem může být např. druhý Hellboy, jenž před třemi lety těžce doplatil na to, že pouhý týden po něm měl premiéru Temný rytíř, který mu při své rekordní návštěvnosti ukradl veliké procento diváků. Letmý pohled na příští léto (Spider-Man a Batman) dává prozatím tušit ze strany studií jistou opatrnost, když obě komerčně dost možná nejsilnější značky dělí tři týdny, tedy řekněme relativně dost dlouhá doba na to, aby si oba filmy navzájem nekradly diváky.

Ad2) Zatímco první bod se vztahoval k žánrům filmů obecně, následující odstavec se bude týkat již samotných studií – exemplární příklad můžeme hledat v letošní sezoně, přičemž hlavní řeč bude opět především o komiksech. Letos měl úvodní slovo Marvel (viz. výše), když se Thora rozhodl poslat do kin v květnu a Kapitána Ameriku až koncem července jednoduše proto, aby byly oba jejich filmy co nejdále od sebe. Další velké studio, Warneři se rozhodlo „vsunout“ svého Green Lanterna mezi obě marvelovky, konkrétně na červen, přihlížejíc k tomu, že o měsíc později jistojistě zbourá pokladny kin poslední díl Harryho Pottera, tedy další monstrprojekt tohoto studia. Ve hře jsou letos i Foxové, jejichž X-Men: První třída do kin vstoupí dva týdny před Lanternem, studio tak zřejmě věří poměrně zajeté značce (ovšem minimálně skrz nepovedené plakáty ji absolutně nezvládá prodávat - viz galerie pod článkem), která by podle jeho úsudku mohla během dvou týdnů nastřádat velmi vysoké výdělky a poté možná i trochu uškodit – což opět souvisí s bodem prvním – zelenému Reynoldsovi.

Obecně také platí, že zatímco období od května do konce července předkládá ty mainstreamem opravdu nejočekávanější snímky, měsíc srpen platí spíše za období dojezdu, kdy studia pouští do kin filmy s menším komerčním potenciálem – z posledních let zde můžeme najít např. District 9, G. I. Joe, Tropickou bouři, Hanebný pancharty, Expendables, letos pak prequel Planety opic. Tedy snímky s určitou diváckou základnou, jejichž nasazení v některém našlapanějším měsíci by však bylo mnohem nejistější z hlediska tržeb. Kdo ví, kde by byl třeba A-Team, zvolit vhodnější datum premiéry. Např. žánrově velmi podobní (a již zmínění) Expendables dost možná právě díky srpnovému releasu utržili o rovných 100 milionů víc.

 

Krátké nahlédnutí na letošní sezonu z pohledu tržeb

Vezmeme-li v potaz letošní léto, dá se již podle jistých indikátorů určit, kdo by měl být úspěšný a nad kým naopak visí velký finanční otazník. O úspěchu Thora a "Rychlé pětky" již víme, v dalších dnech se dají očekávat velké výdělky u čtvrtých Pirátů z Karibiku, Pařby v Bangkoku, třetích Transformers, či finální části Harryho Pottera. Tradičně silné pak budou jako každý rok i animáky (sequely Kung-Fu Pandy a Aut). Zajímavé budou rozhodně komiksové souboje X-Men: První třída vs. Green Lantern a Kapitán Amerika vs. Kovbojové a vetřelci (jejich premiéry dělí v tomto případě pouhý týden). Velký otazník pak visí především nad Abramsovým retrem, Super 8 či nad Kazatelem s Paulem Bettanym. Ať už však výsledky budou jakékoliv, můžeme už teď s klidem říci, že po pár hlušších měsících nás snad čeká období, ve kterém budou pokladny kin praskat ve švech.

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2021 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest