Recenze: Bláznivá dovolená

Recenze: Bláznivá dovolená | Fandíme filmu
Remake ne-remake původní Bláznivé dovolené se klasikou nestane, ale žádný zásadní průšvih to taky není.

Bláznivá dovolená z roku 1983 zlidověla a v televizi šlo svého času výlet rodiny Griswoldových chytit stejně často, jako Policejní akademii, Caddyshack nebo Číslo 5 žije. Člověk ve filmu snadno našel paralely s vlastními dovolenkovými lapáliemi, Chevy Chase dokázal s kamennou tváří podat i ty nejpitomější průpovídky a celé to bylo tak akorát přisprostlé, aby se děti nestyděly na film dívat s rodiči, ale zároveň jim zůstal pocit, že sledují něco podvratného.

Následovala série lepších či horších pokračování, kterou teď doplňuje film s prostým názvem Bláznivá dovolená. Technicky se jedná o pokračování, protože jedním z hlavních hrdinů je Rusty Griswold, filmový syn Chevyho Chase z původního snímku. Ve skutečnosti se ale restartuje a remakuje, protože nová Bláznivá dovolená jednoduše opakuje starou premisu, akorát s novými hrdiny a aktualizovanými vtipy.

Rusty s láskou vzpomíná na roadtrip s rodiči a ségrou, a tak si něco podobného naplánuje i pro svoji vlastní rodinu, aby se jeho kluci konečně sblížili a manželka si přestala stěžovat, že každé léto dělají pořád to samé. Půjčí tedy naprosto nechutné auto (to už je v sérii tradice) a všichni společně se přes celé Spojené státy vydají do Walley Worldu, zábavního parku v Kalifornii, který má Rusty od dětství zafixovaný jako idylické místo, kde se společná jízda na horské dráze mění v čirou rodinnou lásku.

Hned od úvodních momentů je všechno špatně a na rodinu čeká řada menších či větších katastrof. Takových těch klasických zádrhelů ze života je však tentokrát pomálu. Nová Bláznivá dovolená nechce črtat paralely s lapáliemi běžných rodin, ale spíš se pokouší za každou cenu šokovat, znechutit a zkrátka připravit výrazné, zapamatovatelné momenty, které v ideálním případě budou vyvolávat salvy smíchu.

A někdy to funguje. Mladší bratr šikanuje toho staršího (protože je totální pako) a zbytek rodiny jej v jeho bohulibé činnosti více či méně podporuje. Hlava rodiny si hraje na dálnici na Rychle a zběsile a nahánění dobytka na čtyřkolkách je docela...maso. Na druhou stranu je ve filmu na můj vkus až příliš zvracení, mazání hoven na obličej a podobných libůstek. Nechybí také řada hereckých cameí a vedlejších roliček, ale ne vždycky se zadařilo. Třeba Chris Hemsworth jako karikatura zámožného jižanského republikána s obřím penisem je fajn, zato Charlie Day přinesl ze svého typického projevu jen to nejhorší. Je až přehnaně energický a hodně uječený.

Nicméně je fajn, že se film nebojí do vtipů zakousnout, a že se snaží být překvapivý a vyprovokovat v divákovi nějakou reakci. Takže i když se to občas šeredně nepovede, jindy dostává bránice docela zabrat, což je u komedie stěžejní. Jednotliví představitelé rodinky Griwoldových (Ed Helms, Christina Applegate, Skyler Gisondo a Steele Stebbins) jsou dobře vybraní a cesta s nimi příjemně utíká. Dojde na očekávané rozbroje i sbližování, Helmsův Rusty Griswold je řádný srdcař a závěrečné vyřízení vlastních potíží skrze (překvapivě) pěstní bitku, je docela kataraktické.

Z filmu rozhodně nebude taková klasika, jako z toho původního a za pár měsíců si na něj nikdo nevzpomene, ale špatná záležitost to vůbec není. Jen škoda, že se nepodařilo vyladit všechny vtipy stejně dobře, a že jich obecně nebylo víc.

6/10