Fantastická čtyřka: Co říkají zahraniční recenze

Fantastická čtyřka: Co říkají zahraniční recenze | Fandíme filmu
Bohužel nic moc dobrého...

Pravidelní čtenáři FF.cz si jistě pamatují, že jsme novou Fantastickou čtyřku v redakci vždycky vyhlíželi se zvědavostí, neřkuli s optimismem. Zajímavý filmař, dobré obsazení, to přece nemohlo dopadnout úplně mizerně, ne? Bohužel, zřejmě mohlo. Velká část zámořských kritiků film zcela odepisuje a na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes momentálně Čtyřka drží nelichotivou známku 3.3/10 (z 99 dosud vložených recenzí). Jenom 9% kritiků dalo filmu hodnocení nad padesát procent, tedy pomyslný palec nahoru.

Co filmu vyčítají ti nejpřísnější? Řada kritiků nepovažuje za rozumné, že se film o gumovém muži, kamenném muži, ohnivém muži a neviditelné ženě bere smrtelně vážně. Většina filmu je charakterní drama, akční scény jsou zhruba dvě, což je na letní blockbuster číslo přinejmenším nečekané. Podle negativních recenzí navíc charakterní drama není příliš dobré, skoro pořád na nás postavy chrlí expozici a vědecký žargon. Herci nemají s čím pracovat, především Kate Mara (Invisible Woman) a Jamie Bell (Thing) se na plátně moc neohřejí, stejně tak Toby Kebbell, jako záporák „doktor Doom“. Jeho motivace prý navíc nedává valný smysl.

Vizuální stránka a akce jsou podle negativních hodnocení ještě horší. Většina děje se odehrává na několika málo vizuálně nezajímavých lokacích. Část filmu strávíme v šedých interiérech, část na pusté planetě v paralelní dimenzi. Digitální triky nejsou na úrovni současného standardu. Závěrečná akce nemá prakticky nic společného se zbytkem filmu, je uspěchaná a máme v ní čekat jen poletující digitální bordel bez ladu a skladu. Podle mnohých je navíc zhruba stominutový film jen jakýmsi natahovaným prologem, seznámením s postavami, jejichž skutečná dobrodružství mají přijít někdy v budoucnu.

Tu a tam se objevují i pozitivní recenze a také značné procento těch negativních chválí alespoň konkrétní aspekty filmu. Určitá ukecanost a soustředění na postavy je podle některých recenzentů poměrně osvěžující. Úvod filmu prý působí skoro jak spielbergovské filmy ala E.T. či Blízká setkání třetího druhu, kdy společně s mladými hrdiny objevujeme, poznáváme a žasneme. Charaktery prý vůbec nejsou špatně navržené a první třetina filmu s nimi dobře seznámí, dobře vykreslí jejich motivaci.

Chváleny jsou herecké výkony, především pak Miles Teller v roli Reeda Richardse a Reg E. Cathey, jako doktor Franklin Storm, otec Johnnyho (Human Torch) a Sue (Invisible Woman). Film se nesnaží být jakkoliv postmoderní, takže se netopí v odkazech, meta narativu nebo zkrátka čemkoliv, co by odvádělo pozornost od vlastního příběhu, který vychází z konkrétních témat - jmenovitě především z rozdílů mezi nastupující, stále ještě idealistickou mladou generací a tou současnou, která se drží u moci a nápady mladých se snaží využít ke svým mocenským či ekonomickým účelům.

O něco slabší je film i podle pozitivních hodnocení v paralelní dimenzi, kam se hrdinové nevědomky vypraví získat své schopnosti, ale po návratu se prý z Čtyřky stává téměř cronenbergovský horor ve stylu Mouchy, kdy se zděšení hrdinové vyrovnávají se svou fyzickou proměnou. Snad ale i ty nejpozitivnější recenze souhlasí s tím, že závěrečná třetina filmu (akční finále) je mizerná a jako by vypadla z jiného filmu. Pečlivé budování charakterů se skokově mění v bezmyšlenkovitou akci, v dosud vážném filmu najednou začínají padat ty nejpitomější hlášky a na závěr nemá chybět lákání na další díly.

Málokterá recenze se vyhnula přemítání o tom, proč k takové změně dochází a proč jsou ve filmu přinejmenším stopy dobrých nápadů, avšak pospolu nevytvořily nic pozoruhodného. Někteří hodnotitelé připisují nezvládnutý výsledek režisérovi Joshovi Trankovi, který svůj druhý celovečerní film zkrátka nezvládl. Jiní recenzenti v rozklíženém filmu vidí jasné zásahy studia Fox. O kompletním přetáčení závěrečné části filmu se v minulosti otevřeně mluvilo, navíc finální třetina opravdu má být jak od nějakého úplně jiného filmaře. Z předkládaného materiálu je prý cítit, že někdo ve vedení chtěl mít konec víc hollywoodský, víc přizpůsobený mezinárodnímu mainstreamovému publiku, které nechce číst titulky, leč přišlo na exploze. Na druhou stranu ve výsledném filmu překvapivě chybí několik poměrně akčních momentů z trailerů, jako například Thingův seskok z letadla, což je další známka překopávání struktury vyprávění.

Dnes v nočních hodinách pak režisér Josh Trank na svém Twitteru napsal, že před rokem měl v rukou vynikající verzi filmu, která by jistě obdržela skvělé recenze. Bohužel ji nikdy neuvidíme. Tweet byl asi za deset minut smazán a dost dobře v sobě shrnuje základy turbulencí, kterými si Fantastická čtyřka musela projít. Trank vystupuje v tweetu zbytečně sebevědomě a možná až alibisticky a přilévá tak olej do plamenných zvěstí o tom, že s ním není jednoduché vyjít. Na druhou stranu tweet také zdánlivě potvrzuje, že studio skutečně režisérovi film přepracovalo po svém. Možná proto, že nevěřilo komerčnímu potenciálu minimalistické podoby filmu, možná režisérovi začátečníkovi. Každopádně se můžete spolehnout, že pikantní téma budou hollywoodské zpravodaje ještě důkladně rozebírat, takže se snad v budoucnu dozvíme víc. Určitě by bylo zajímavé si alespoň přečíst, jaký byl původní záměr filmařů. Aktuální podobu snímku budeme moci na vlastní oči posoudit v kinech už příští týden.

Screenshot Trankova tweetu

Fantastická čtyřka je soudobý pohled na nejstarší superhrdinský tým od Marvelu. Pojednává o čtveřici mladých outsiderů, kteří jsou teleportováni do nebezpečného paralelního vesmíru, následkem čehož dojde k šokující přeměně jejich fyzické podoby. Jejich životy se nezvratně změní, avšak týmu nezbývá nic jiného, než se naučit využívat děsivé nové schopnosti a spolupracovat, pokud mají zachránit svět před bývalým kamarádem, který se změnil v nepřítele. V hlavních rolích hrají Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan, Jamie Bell, Toby Kebbell a Reg E. Kathy. Scénář: Simon Kinberg. Režie: Josh Trank. Datum české i slovenské premiéry jsou naplánovány na 6.8. 2015.

Zdroje: Rotten Tomatoes, CBM