Recenze: Chraň nás od zlého

Recenze: Chraň nás od zlého | Fandíme filmu
Eric Bana vyšetřuje případ plný nadpřirozených jevů, který nevyhnutelně směřuje k exorcismu.

Ve filmografii Scotta Derricksona by bylo poměrně těžké nalézt nějaký vyložený průšvih. I filmy, které na CSFD hrají modrými čísly, jsou víceméně dobře stravitelné záležitosti. Předloni pak Derrickson natočil vyloženou pecku Sinister, která mi ještě dlouho po premiéře nedávala spát. Novinkou tohoto hororového režiséra a scenáristy je mysteriózní drama Chraň nás od zlého, které nejen česká distribuce bude nucena uvádět jakožto horor. Osobně jsem však toho názoru, že s hororem má tenhle film společnou pouze skromnou porci plíživých lekaček.

Hlavní postavou je téměř vyhořelý policejní detektiv z jednoho z nejvíc kriminálně činných okrsků v New Yorku, Ralph Sarchie (Eric Bana). Ten se během několika nocí dostává k velmi podivným případům, které pojí zdi počmárané podivnými cizojazyčnými nápisy a skupina veteránů z války v Iráku. Celé to samozřejmě musí ústit v nezbytný exorcismus, kterého se zhostí poněkud neortodoxní kněz se zálibou v drogách, prostitutkách a kožených bundách (Edgar Ramírez).

Téhle kombinaci mysteriózní detektivky a duchařského thrilleru se rozhodně nedá upřít atmosféra. Medvědí porcí k pochmurnému vzhledu přispívá i neutuchající déšť a krásně špinavé a jinak zabordelené interiéry. Derrickson by nejspíš neřekl nic nového, kdyby přiznal inspiraci thrillerem Sedm od Davida Finchera. Děsivé scény jsou dobře vypointované a hlavně ozvučené, takže na patřičně nepříjemný feeling je zaděláno.

Eric Bana v titulní roli do puntíku plní to, co od takhle napsané postavy chceme a nemálo sympaticky působí i Edgar Ramírez v roli nekonvenčního duchovního. U tohoto typu filmů divák neočekává komplikované psychologické studie a Derrickson si toho je dobře vědom. Jako by si ale nebyl vědom toho, že divák přišel za atmosférou. Stačí mu pár šikovně podaných náznaků a nepotřebuje sáhodlouhé vyšetřování, které mezi lekáním působí jako vata. Přibližně po hodině už se začnete ztrácet v lokacích i pachatelích a to je přitom celá zápletka velice lineární a nemá šanci něčím překvapit.  Dvě hodiny jsou už pak na násilně překombinovaný mišmaš hororu a detektivky vyloženě moc a plně nenaplňují ani jeden žánr, natož diváka. Ke konci už se pomalu vkrádá nuda a čekání na kýžené finále.

Chraň nás od zlého je, bohužel, neúměrně natahovaný žánrový eintopf hororu a a mystériózního dramatu, kde sice nic vyloženě nepřekvapí, ale po řemeslné stránce jde o veskrze solidní žánrový přírůstek. Pokud vyrazíte do kina, o kýženou porci strašení nepřijdete, ale je na vás, jestli se k němu chcete prokousávat přes nekonečnou vyšetřovatelskou vatu.

6/10