Recenze: LEGO® příběh

Recenze: LEGO® příběh | Fandíme filmu
Všechno je tu boží! A fakt je to skoro čistá pravda…

Stavebnice LEGO představuje nevídaný fenomén v oblasti hračkářského průmyslu. Nikdo se tedy nemůže divit, že Hollywood se konečně odhodlal k natočení rodinného filmu s tématikou populární stavebnice. A i když bychom čekali v prvé řadě příval více či méně sofistikovaných vtipů, legračních narážek, pop-kulturních odkazů  a comicsových hříček, tak líbivá pohádka dua režisérů Phil Lord a Chris Miller má v rukávu mnohem působivější a důležitější trumf, kterým je propracovaný příběh se skutečně inteligentní a hlubokou pointou. Není to pouze bezduchá slátanina či sled epizodických situací, ale velice chytré poselství o naději, přátelství, odvaze, lidské kreativitě, síle charakteru a osobitosti.

Nerad bych se v samotném příběhu příliš patlal, nicméně všechno se točí kolem ve všech ohledech průměrného a obyčejného stavebního dělníka jménem Emmet. Ten se v mžiku - a tak trošku náhodou - ocitne v pozici spasitele a zachránce smyšleného LEGO světa. Lord Byznys, zkažený korporátní magnát, se totiž chystá realizovat zlotřilý plán, který představuje nebezpečí nejen pro naše hrdiny. Emmet by se měl dle proroctví postavit do čela hnutí odporu a zhatit hlavnímu záporákovi jeho ďábelské úmysly. Těžký úkol pro človíčka, jehož život by se dal nejlépe charakterizovat termíny stereotypní a všední. Nyní musí náš hrdina překročit vlastní stín a za pomoci nesourodé squadry spolubojovníků zachránit svět. Vzhůru do toho! Jde se stavět!

Jak jsem naznačil výše, opravdovou devízou neobyčejně barevného snímku LEGO® příběh (The Lego Movie) je scénář, neboť vyprávění opravdu někam směřuje a twist v závěrečné třetině se řadí k tomu absolutně nejlepšímu, co jsem za poslední roky v žánru rodinných či animovaných filmů viděl. Zábavná cesta našich hlavních hrdinů – vyvoleného Emmeta, odhodlané Hustěnky, drsňáckého Batmana a prošedivělého mystika Vitriuse – je doslova prošpikována vtipy, vtípky, gagy, narážkami, odkazy, zábavnými dialogy a legračními postavičkami všeho druhu. Je úplně jedno, zda one-liner vypálí astronaut Benny, nadutý pirát Kovovous, Superman, Green Lantern, borci ze Star Wars, Pána prstenů či historické osobnosti typu Abraham Lincolna. V drtivé většině případů hlášky skutečně píšou, jsou vkusné, inteligentní a zábavné. Jasně, děcka to logicky nemohou všechno chápat, ale i pro ty je tu dostatek podnětů a stimulů, díky nimž si Emmetovo kouzelné dobrodružství bezpochyby zamilují.

Vyjma extrémní tvořivosti a představivosti dvojice Lord a Miller představuje pozitivum i zběsilé tempo, když snímek nemá prakticky slabé místo. A to je třeba přiznat, že se příběh nejednou stočí k vážným tématům, leč ani v těchto okamžicích neztrácí nic ze svého kouzla či "drajvu". Na druhou stranu se divák může tu a tam cítit malinko zahlcený nápady. Určitě bude nutná další projekce, aby člověk mohl všechny ty důmyslné výplody fantazie docenit a zaregistrovat. Ostatně i v traileru se dá napodruhé či napotřetí najít spoustu na první pohled skrytých podnětů či odkazů. Sice je to trošku divné, ale občas se toho na plátně děje až moc. Ale jestli je to zápor, to už nechám na vás. Já se už teď těším na další projekci, čímž se dostávám k poslední poznámce, jež se pojí k hojně propíranému českému znění.

Dabing je v případě pohádek či filmů pro děti naprosto běžnou záležitostí a jen těžko proti němu můžeme něco namítat. Není myslitelné, aby šestiletý nebo sedmiletý (o mladších ani nemluvě) český špunt ovládal angličtinu na takové úrovni, že by dění na plátně vážně rozuměl. A vpravdě animáky mívají zpravidla solidní dabing, kde se sice občas nepovedou překlady písní, eventuálně pár vtípků, ovšem celkově s tím problém nebývá. Pokud jde o LEGO® příběh, tak situace je trošku složitější, jelikož těch pop-kulturních narážek, slovních hříček a vtipů je vskutku přehršel a čas od času obsah či forma prostě utrpí. A nejde jen o samotný překlad. Osobně mi hodně neseděl český hlas hlavního hrdiny. Jan Maxián, jindy dabér Roberta Pattinsona nebo Elijaha Wooda, je sice sám o sobě v pohodě, ovšem porovnám-li jeho hlasový výkon s nadšeným projevem Chrise Pratta (vycházím z traileru), tak si prostě připadám ochuzen. S Elizabeth Banks, Morganem Freemanem a speciálně s Liamem Neesonem to mám obdobně. Možná je to jen můj pocit, ale tak to prostě je. Naopak pochvalu určitě zaslouží překlady písní a prakticky všech nápisů ve filmu.

Verdikt:

LEGO® příběh je opravdová a šťavnatá pecka, u které se pobaví nejen děti, ale vlastně úplně každý, kdo fandí dobré zábavě. Příběh sympatického Emmeta má tempo, šmrnc, hloubku a přehršel vtipných situací. Vtípky a gagy na sebe nenechají dlouho čekat, přičemž divák si nemá šanci vydechnout! A to je moc a moc dobře. Jasně, v originálním znění to bude pravděpodobně ještě o chlup lepší, ale i tak mohu LEGO® příběh vřele doporučit, přičemž je úplně jedno, zda máte, či nemáte děti. Stoprocentně upalujte do kina!

P.S.1: Číselné hodnocení vystihuje českou verzi, leč jsem si stoprocentně jist, že v originále minimálně bodík připíšu.

P.S.2: Po extrémně kladných ohlasech už se prý chystá dvojka. Go for it!

P.S.3: 3D rozpoznatelné, ale nikoliv nutné. Osobně bych kvůli většímu kontrastu barev volil 2D verzi.