Jestli sledujete sérii Rychle a zběsile (Fast and Furious) nebo alespoň obecně filmové novinky, tak vám určitě neuteklo, že poslední díl, desítku, jsme viděli před více než dvěma lety a jedenáctka pořád ještě nespustila natáčení nebo neohlásila pevné datum premiéry. A to desítka skončila cliffhangerem a fanoušci čekají na rozřešení.
Kdysi dávno Vin Diesel tvrdil, že jedenáctka (vyvrcholení série) půjde do kin v dubnu 2025. Režisér Louis Leterrier sliboval rok 2026. A letos v létě Diesel před fanoušky prohlásil, že studio chce pokračování uvést v dubnu 2027. Podle zákulisních informací magazínu Wall Street Journal studio o tenhle termín opravdu stojí a bylo by rádo, kdyby se začalo natáčet příští rok na jaře. Jenže to má háček.
Podle WSJ s nikým z herců není podepsaná smlouva a stále ani není schválený scénář. Zrealizovat poslední verzi scénáře by stálo zhruba 250 milionů dolarů a to je pro studio Universal neakceptovatelné. Stále chce srazit cenu o dalších 50 milionů. Desítka byla extrémně předražená, výroba stála 340 milionů. Zároveň šlo o díl s nejnižší tržbou od dvanáct let staré pětky (714 milionů). Podle WSJ se film sotva zaplatil.
V současnosti tržby velkofilmů obecně dál klesají. Blockbustery, jaké před pár lety bez problému utržily miliardu, dnes z publika vyždímají o pár set milionů méně. V Universalu prý věří tomu, že pokud se Rychle a zběsile 11 podaří natočit za 200 milionů, je slušná šance, že se náklady podaří zaplatit, i kdyby zájem publika dál klesal. Série přitom postupně ztrácí diváky v USA, kompletně přišla o ruský trh a Čína v posledních letech upřednostňuje lokální tvorbu před tou zahraniční.
Jenže je vůbec reálné rozpočet na 200 milionů srazit? Diesel by chtěl točit v Los Angeles, kde sága začínala a místní filmový průmysl potřebuje podpořit po letošních požárech. Natáčení v LA je však velmi drahé a Kalifornie nedává filmovým štábům tak velké finanční pobídky nebo daňové úlevy, jako jiné lokality. Publikum je také stále náročnější, ceny triků stoupají. V minulosti zaznívalo, že by štáb rád s pomocí digitálních triků oživil zesnulého Paula Walkera, představitele Briana O'Connera, což by také bylo drahé. A pak jsou tu platy.
Jen Vin Diesel podle Wall Street Journalu inkasuje jako hlavní hvězda a producent 25 milionů za každé nové Rychle a zběsile. Ostatní hvězdy si každá přijdou na 2 až 10 milionů. A rozhodně jich není málo. Stejně tak dostávají hodně zaplaceno režiséři, kteří jsou ochotní do náročného kolotoče (plného ega, hvězdných manýrů, složité akce…) naskočit.
Něco se u případné jedenáctky podaří ušetřit už jen díky tomu, že se nebude točit během covidu, a že se nebude za pochodu měnit režisér. Na stole je podle WSJ varianta, že by se kvůli šetření natáčelo na nižším počtu lokací, než v předchozích dílech, kde parta cestovala kolem světa. Produkce se zřejmě bude snažit, aby nikdo z herců nedostal přidáno, role některých se zmenšily, nebo rovnou byly vystřiženy.
Celý film by potom měl uzavřít příběhy aktuální party a hledají se způsoby, jak úspěšnou značku do budoucna ždímat daleko levnější cestou. Už teď by měl být v přípravě hraný televizní seriál a v budoucnosti by mohly vzniknout spin-offy s menším počtem postav, nebo obecně komornější Rychle a zběsile, kde bude stačit nižší rozpočet. Celkově se má hledat způsob, jak značku přiblížit mladší generaci diváků a nespoléhat se jen na nostalgii.
To je nicméně prozatím daleká budoucnost. V tuhle chvíli zatím pořád čekáme hlavně na to, kdy se konečně podaří před kamery dostrkat jedenáctku a v jaké podobě…
Titulní foto: Vin Diesel ve filmu Rychle a zběsile 5
Zdroj: Wall Street Journal