Návštěvnost kin: Hollywood naprosto není schopný zaujmout publikum

Návštěvnost kin: Hollywood naprosto není schopný zaujmout publikum | Fandíme filmu
Lionsgate
Kdyby nebylo japonského Demon Slayera, tak by bylo tento víkend v kinech pusto. O hollywoodské novinky zájem není.

Jsme zvyklí, že Hollywood dominuje filmovému průmyslu. Americká tvorba běžně láká americké publikum, proniká úspěšně na další trhy a následně se tak propisuje do toho, kam odvětví globálně míří. Od covidové pandemie však má Hollywood velké problémy publikum zaujmout a tento víkend patří mezi ty, kdy trend vrcholí.

Když budeme hodně přísní, tak se tento víkend v elitní desítce návštěvnosti umístilo jen pět aktuálních hollywoodských filmů. Zbytek byly importy nebo obnovené premiéry. První hollywoodskou novinku víkendu byste našli až na čtvrté příčce. Takové výsledky jen dál prohlubují obavy, že se velká studia budou chovat ještě víc opatrně a obzvlášť v nabídce dražších filmů budou povětšinou chybět jakákoliv odvaha a inovátorství.

Slabá nabídka ohrožuje také provozovatele kin, to ale naštěstí nebyl případ tohoto víkendu, protože import válel. Absolutní jedničkou víkendu je japonské anime Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - Infinity Castle. Film je už delší dobu hitem doma, kde je po devíti týdnech promítání utrženo parádních 222 milionů dolarů. Víc v Japonsku zatím utržily pouze snímky Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Movie: Mugen Train (365 milionů dolarů) a Cesta do fantazie (238 milionů). Je patrné, že už brzy bude nový Demon Slayer na domácím trhu historickou dvojkou.

Animák už se o prázdninách promítal na několika mezinárodních trzích, ale teď vstoupil na řadu dalších, včetně toho amerického. A tam udělal v pokladnách pořádný vítr. Za víkend se podařilo utržit neskutečných 70 milionů dolarů, což je zdaleka největší premiéra zahraničního filmu v USA, k jaké kdy došlo. A to opravdu o hodně. Dosud tuhle tabulku vedl stařičký Pokémon: První film s 31 miliony. Celkem Pokémoni před lety v USA utržili 85 milionů, takže bude stačit pár dní k tomu, aby se nový Demon Slayer stal vůbec nejúspěšnějším animé snímkem na severoamerickém trhu.

Novinka se dále může pyšnit tím, že jde o nejúspěšnější premiéru animáku pro dospělé, druhou nejlepší premiéru libovolného animáku od loňské Moany 2, šestou nejlepší premiéru měsíce září a největší premiéru distribuční společnosti Sony od jejího dva roky starého Spider-Mana: Napříč paralelními světy. Diváci si podle všeho Demon Slayera oblíbili na streamovacích službách a teď jsou na něj ochotní vyrazit i do kina. Ostatní země dosud prodaly vstupenky za dalších zhruba 176 milionů amerických dolarů a úhrnná tržba snímku tak dosahuje na sumu 468 milionů. Globálně nejúspěšnějším anime je k dnešnímu dni Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Movie: Mugen Train s částkou 486 milionů. Nový Demon Slayer svého předchůdce sesadí z trůnu už za pár dní.

Na druhé příčce víkendového žebříčku najdeme V zajetí démonů 4: Poslední rituály (The Conjuring: Last Rites) s částkou 26 milionů. Horor ztratil od premiéry skoro 69% publika, ale to se asi vzhledem k astronomické výši úvodního víkendu dalo očekávat. Pořád jde o nejlepší výsledek za druhý víkend promítání, jaký celá série za dosavadní historii vykázala. A to o hezkých pár milionů. Zbytek světa tento víkend vykázal rovnou 60 milionů (pokles zájmu o 45%) dohromady to dělá už 333 mega. Stačily tak dva víkendy a z Posledních rituálů je druhý nejúspěšnější film celé frančízy. Za pár dní se podaří překonat spin-off Sestra, jenž za celou dobu promítání před lety utržil 366 milionů.

A tím to zdaleka nekončí. Analytici jsou přesvědčení, že se podaří překonat půlmiliardovou laťku, což se zatím povedlo jen naprostému minimu hororových snímků. Konkrétně prvnímu To (704 milionů) a Šestému smyslu (672 milionů). Někdo by možná do výčtu zařadil ještě Světovou válku Z (540 milionů) a Já, legendu (585 milionů), ale i tak jde o extrémně úzkou skupinu.

Z Británie přilétá Panství Downton: Velké finále (Downton Abbey: The Grand Finale), což by měl být absolutní závěr historické ságy, jež v roce 2010 započala na televizních obrazovkách a od roku 2019 na seriál postupně navázaly ještě tři celovečerní filmy pro kina. V USA novinka za první víkend utržila 18 milionů. To je o něco lepší výsledek, než v případě filmové „dvojky“ nicméně zájem o „jedničku“ z roku 2019 se pořád ani zdaleka nepodařilo dostihnout. Navíc se postupně více než zdvojnásobily náklady filmů, takže zakončení série dává smysl i z komerčního hlediska. Mimo USA zatím Velké finále utržilo 12 milionů. Dohromady tedy 30 mega. A chtělo by to celkem utržit tak 150, aby se podařilo zaplatit už v kinech padesátimilionový rozpočet i náklady na propagaci. To se zatím povedlo v rámci trilogie pouze „jedničce“, takže se buď dopředu počítá s příjmy z domácího videa, anebo snímek alespoň pro část světových distributorů skončí ve ztrátě.

První novinku klasického Hollywoodu najdeme až na čtvrté příčce, kde se umístil dystopický Dlouhý pochod (The Long Walk). Nepříjemný thriller o vražedné „soutěži“ pro mladé chlapce je označován za jednu z nejlepších adaptací Stephena Kinga, přesto se žádné velké davy do kin přilákat nepovedlo. Američtí diváci utratili za lístky jen něco přes 11 milionů. Na výsledky z dalších trhů teprve čekáme. Velký hit z toho nebude, nicméně pozitivní je alespoň to, že se film povedlo natočit za rozumných 20 milionů.

Další katalogový film, který v posledních týdnech využil nedostatku čerstvé nabídky, je obnovená premiéra animáku Toy Story. Film slaví třicáté výročí, vrátil se do kin a utržil pěkných 3,5 milionu. A podobně nabídku kin doplňuje také záznam muzikálu Hamilton, který Disney po několika letech na domácím videu minulý víkend konečně uvedl do kin. Tento víkend se prodaly lístky za více než 2 miliony a celkem už archivní pořad utržil v kinech velice pěkných 15 milionů. Na to, že firma s uvedením v kinech původně vůbec nepočítala, jde o neskonale sympatický finanční bonus.

Navzdory novému Conjuringu pořád v kinech vydělává i nečekaný letní hororový hit – Hodina zmizení (Weapons). Film se promítá šestým týdnem a tento víkend si na konto připsal necelé 3 miliony. Celkem už se podařilo prodat lístky za 259 milionů a na nějakých 270 milionů to znepokojivý snímek prakticky jistě dotáhne. Rozpočet činil pouhých 38 milionů, takže všichni zúčastnění musejí být extrémně spokojeni. Stejně dlouho se promítá také Mezi námi děvčaty 2 (Freakier Friday). Tento víkend je to za 2 miliony, dohromady už si Disney narval pod polštář 146 mega. Není vyloučeno, že se nakonec podaří dosáhnout na stošedesátimilionovou tržbu více než dvacet let staré jedničky.

Těsně před koncem top tenu najdeme Spinal Tap II: The End Continues, pokračování kultovní parodie Hraje skupina Spinal Tap z roku 1984. Během let první snímek výrazně ovlivnil popkulturu, nicméně nikdy nešlo o masovou záležitost. Zájem o dvojku to potvrzuje, když při premiéře prodala vstupenky pouze za 1,6 milionu dolarů. Žebříček pak uzavírá další obnovená premiéra, tentokrát stařičký muzikál Za zvuků hudby (The Sound of Music), jenž slaví šedesátileté výročí. Utržil 1,4 milionu a příští víkend už ho asi v desítce nepotkáme. Zato nás čeká moderní hororový thriller Je to ON (HIM), který zaujal povedenými trailery. Tak snad dotáhne i nějaké větší množství lidí do kin.

Titulní foto: Dlouhý pochod

Zdroje: The Numbers, Luiz Fernando

Toy Story: Příběh hraček

19.11.1995 | USA
Komedie, Animovaný, Rodinný
Info o filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2025 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest