Dánské drama Chlast z roku 2020 má vše, co má mít. Tragikomiku, sladkobolnou poetiku. Otevírá zajímavé otázky, baví, nemoralizuje, zároveň varuje a polemizuje nad pocitem jisté nevyhnutelnosti v lidském chování. Obsazení v čele s Madsem Mikkelsenem je brilantní a režisér a scenárista Thomas Vinterberg je nefalšovaný génius, co seká jeden výrazný kus za druhým. Chlast po zásluze dostal Oscara za nejlepší mezinárodní film a na další sošky byl nominován.
Už před lety jsme psali o tom, že se tragikomedii pokusí remakovat Američané, ale nakonec je předběhli Češi. Na první pohled jde o dvojsečnou zbraň. Látka jako taková je sama o sobě velmi zábavná. Příběh pojednává o skupince učitelů, kteří si při jedné pitce něco uvědomí: Když v sobě mají malou kapku alkoholu, jsou rázem tou nejlepší verzí sebe samých a cítí se neporazitelně. Rozhodnou se proto být konstantně lehce pod parou. „Ve jménu vědy“ samozřejmě. Rozhodnutí vede k řadě vtipných i dost hrozných situací. To je silný základ pro prakticky libovolného tvůrce. Zároveň ale pokus o následování ve Vinterbergových šlépějích působí jako neskutečná troufalost.
Bohužel se zatím zdá, že lokální zpracování si skutečně naběhlo na vidle. Sám o sobě by možná snímek v prvním traileru vypadal jen průměrně, v porovnání s původní verzí ale působí vyloženě slabě. Nápad vyměnit pohlaví ústředních postav je vlastně fajn, české prostředí se komentáři každodenního nezávazného pijanství vyloženě nabízí. Ale po řemeslné stránce dostáváme jen šeď.
Poetika dánského originálu z českého traileru cítit není. A na první pohled to vypadá, že je Pod parou další z nekonečné řady českých filmů, kde se tvůrci z nějakého důvodu rozhodli v celovečerním snímku herce vést k divadelnímu stylu projevu. A to ve filmu může fungovat snad jen v hodně nadsazené komedii. Jakmile se pokoušíte vyprávění zasadit do reality, tak z postav rázem čiší křeč, umělost, případně herecké neumětelství. (To ale na vině bude jen těžko, když jsme už od jednotlivých dam dobré výkony viděli).
Jako vždy platí, že třeba nakonec film nebude špatný a jen trpí slabě sestříhaným trailerem. Zároveň však režisér Rudolf Biermann ani scenárista Roman Olekšák nemají ve svých filmografiích nic, co by dávalo důvod očekávat, že právě v Pod parou přinesou výjimečný zážitek. V hlavních rolích vystupují Hana Vagnerová, Alžbeta Zea Ferencová, Judit Pecháček, Zuzana Bydžovská, Jiří Havelka, Petr Čtvrtníček, Alexandr Bárta, Martin Myšička, Leoš Noha, David Petrželka, František Prachař, Štěpánka Todorová a Josef Abrhám. Česká kin nabídnou novinku 7. srpna, slovenská 21. 8. Dole pod trailerem jsou fotky a anotace českého distributora.
Jedna vědecká teorie tvrdí, že se všichni rodíme s přirozeným nedostatkem alkoholu v krvi a náš organismus nejlépe funguje právě při dosažení a udržování jeho hladiny na úrovni 0,5 promile. Učitelka Martina a její tři kamarádky se s velkou vervou a nadšením pustí do bláznivého pokusu, kterým chtějí tuto teorii osobně prověřit. Jakmile se jim podaří hladinku alkoholu dostat na potřebnou úroveň, hned jim to dodá větší lehkost při vyučování i nadhled při řešení osobních situací. Jak se jejich experiment s pravidelnou konzumací alkoholu vyvine a co všechno způsobí, ukáže skvěle vystavěný příběh filmu Pod parou.
Podklady a foto: Cinemart