Recenze: Světová válka Z

Recenze: Světová válka Z | Fandíme filmu
Vyplatilo se čekání na zombie řežbu s Bradem Pittem v hlavní roli?

Spíš ano, ale i tak zůstal obrovský potenciál lehce nevyužit. Režisér Marc Forster neměl snadnou úlohu, když se ujal jistě nejambicióznějšího zombie projektu posledních let. Však hodně lidem dodnes vrtá hlavou, proč byl projekt svěřen právě do jeho rukou. Z jeho strany šlo o jasnou volbu. Lákavá myšlenka kousavé globální apokalypsy vypadala v kombinaci s obsazením Brada Pitta jako sázka na jistotu. Jenže velmi brzy začal dobře financovaný stroj drhnout. Došlo na přepisování scénáře a naplno se rozhořely neshody mezi režisérem a hlavní hvězdou (plus producentem v jedné osobě), jejichž vize se do značné míry rozcházely. Nakonec byla premiéra odložena a po ohlasech z testovacích projekcí došlo na přetočení celého závěru, což byl pravděpodobně krok správným směrem, neboť minimalistické zakončení má tu potřebnou atmosféru osudové volby. Ale ambice byly po kvalitativní stránce asi přece jenom vyšší.

Zřejmě nemůže být sporu o tom, že opravdová filmová zombie bomba už tu nějakou dobu nebyla. Ze série Resident Evil se postupem času vyklubaly vypatlané a extrémně zpomalené 3D orgie, v nichž exhibuje do latexu navlečená Milla Jovovich. Protipólem se stal dialogy prolezlý seriál The Walking Dead, kde se naopak dbalo na to, jak to u seriálů často bývá, aby děj nikam nechvátal. Bohužel, postupem času se zombie prvek takřka vytratil. Světová válka Z tak měla vlít malinko vyčpělému subžánru krev do žil. Nástrojem měla být nejen opulentní akce, kdy se hordy nemrtvých efektně valí ulicemi světových velkoměst, ale současně i ztvárnění totální krize lidské civilizace, v níž se samotná humanita ocitá v nebezpečí.

Prvnímu rozměru lze těžko něco vyčíst, jelikož Forster bravurně využil dostupných prostředků a z agilních a sebedestruktivních zombíků vytřískal maximu. Velice mu napomáhá fakt, že transformace v krvelačnou potvoru probíhá doslova bleskově, když zabere jen pár sekund. Dovedete si pak určitě představit, jak rychle se nákaza šíří. A jelikož zetka absolutně neřeší vlastní zdraví, sledujete úchvatné a epické vlnové sekvence, ozvučené typickým klapotem čelistí a plné destrukce, křiku a beznaděje. Vrcholem smrtícího řádění jsou záběry opevněného Jeruzaléma, které obletěly svět již v trailerech. Ručím vám za to, že kdyby nic jiného, tato část vám na velkém plátně vyrazí dech. Bohužel, jednotlivá běsnění je potřeba šikovně zakomponovat do kompaktního příběhu, aby se předešlo řečem o samoúčelném CGI koncertu. A zde je do jisté míry kámen úrazu, ačkoliv jde spíše jen o kamínek.

Problém nepředstavuje ona omezená perspektiva hlavního hrdiny, vyšetřovatele pod záštitou OSN, jež, jako reprezentativní světoobčan, létá po celém světě, následuje nastražené drobečky a má bezpochyby víc štěstí než rozumu. Téměř videoherní schéma překonávaní jednotlivých levelů je následovné – Pitt někam přiletí, někdo ho někam pošle a on se zase na poslední chvíli přesune jinam, přičemž tu a tam mu něco utkví v paměti. Nehledě na to, že občas by scenárista mohl projevit více důvtipu, invence a nevyužívat tak často otravných příběhových berliček, snímku nechybí energie, spád a pekelné tempo. Jinými slovy to není úplně nejchytřejší, leč nudit se nebude, protože se pořád něco děje. Mnohem více zamrzí odfláknutá práce s motivem lidství, kdy se vůbec nepodařilo navodit pocity úzkosti a zoufalství (ty vnitřní, nikoliv ty zobrazené masou (ne)mrtvých). Emocionální dimenze postrádá hloubku, což je mimo jiné důsledkem zvolené formy, kdy vyjma Brada jsou vám všichni ostatní vlastně putna. To má za následek, že ve své podstatě chybí (zdůrazňuji uvozovky) "rozdíl mezi živými a zombíky". Pittova postava tudíž postrádá opravdovost, zvláště v kontextu takové katastrofy.

Ještě bych rád zmínil jednu věc technického rázu. Vždycky jsem měl za to, že módní třetí rozměr by měl být přínosem, alespoň místy. V tomto případě se mu oblouknem vyhněte. Tmavější pasáže jsou díky 3D nepřehledné a v průběhu masivních akční scén či dialogů je drahá vizuální libůstka prakticky nepostřehnutelná. Ano, jednou nebo dvakrát se můžete pokochat záběrem, kdy na obloze skutečně helikoptéra vystoupí a obraz má hloubku, ovšem všem fanouškům doporučuji, aby 3D projekci vynechali. Jsou to vyhozené peníze. Do hodnocení jsem to pro tentokrát nezahrnul.

Světová válka Z nepředstavuje krok zpět, ale spíše jen hodně drahý a zábavný úkrok do strany. Forster je silný a obratný z hlediska akce, leč scénář díky řadě berliček a bohaté paletě nevýrazných postav připomíná spíše domeček z karet, který se může kdykoliv zbortit. Překvapivě se tak nestane, nicméně možná by bylo vhodnější, kdyby se předloha Maxe Brookse obtiskla ve filmu trošku více. Bombastické přelety nad hlavami tisíců zombíků, panika ve Philadelphii, dobývání jeruzalémské zdi či komornější finiš ala první Resident Evil však představují pádné argumenty pro "katastrofickou" návštěvu kina. Zklamáni byste být neměli.

7/10