Recenze: Smrt na Nilu

Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu
20th Century Studios
Zobrazit dalších 13 obrázků
Nejnovější adaptace slavného detektivního románu Agathy Christie se povedla, není však bez chyb.

Již pět let uplynulo od doby, kdy nám Kenneth Branagh nabídl svoji filmovou verzi slavného detektivního románu Vražda v Orient expresu od Agathy Christie. Film se stal úspěšným, severoirský režisér a herec tak nelenil a pustil se do adaptace dalšího díla anglické spisovatelky, kterým je Smrt na Nilu. Tu jsme původně měli vidět již v roce 2019, kvůli různým průtahům k nám však film dorazil až nyní. Pojďme se tedy společně podívat na to, zda se další ze slavných detektivek dokázala vyrovnat svojí kolegyni z roku 2017.

Příběh sleduje světoznámého brilantního detektiva Hercula Poirota (Branagh) na dovolené v Egyptě. Zde potkává novomanželský pár v podobě Simona a Linnett Doyleových (Armie Hammer a Gal Gadot), kteří zde s plejádou zvaných hostů slaví svoje líbánky. Novomanželský pár však postihne tragédie a pozvání na palubu luxusního říčního parníku se v ten moment mění v hon na vraha. Poirot opět musí použít svoje vytříbené instinkty k tomu, aby mezi rozličnými hosty, jejichž výběr není ani za mák náhodný, odhalil onoho strůjce úkladné vraždy.

20th Century Studios
Gal Gadot ve filmu Smrt na Nilu

Klasických velkoprodukčních detektivek máme v současném hollywoodském repertoáru nemnoho. Smrt na Nilu je navíc nejen věrná svojí předloze a ctí její principy, ale bez jakýchkoliv výraznějších změn působí moderně a je plná předností. Samotná premisa vybízí k opulentní výpravě, která vypadá hezky dobově a zároveň není nějak zpátečnická. Kostýmy hercům dodávají potřebnou eleganci a šmrnc, záběry na sluncem zalitý Egypt a jeho největší památky dokážou navodit tu správnou atmosféru. Netuším, nakolik byly použity počítačové efekty, nicméně jednotlivé krajinné scenérie povětšinou vypadají opravdu dobře a jsou highlightem vizuální stránky filmu. Branagh má zkrátka filmové řemeslo v paži, ví kdy je potřeba rozsvítit plátno pohledem na starověké egyptské památky a kdy naopak minimalisticky upozornit na detaily v příběhu podstatné o několik scén později.

Jednou z nejdůležitějších a nejzajímavějších věcí na příbězích Agathy Christie je však skupinka postav, která se v nich objevuje. Rozmanité charaktery, mezi kterými najít viníka dokáže opravdu jen brilantní detektiv. Herecký výběr tentokrát není tak hvězdný, jako byl ve Vraždě v Orient expresu, i přesto čítá velmi zajímavá a zkušená jména jako jsou Gal Gadot, Armie Hammer, Anette Bening, Russell Brand, Sophie Okonedo, Letitia Wright nebo Rose Leslie. Žádná z těchto a dalších nejmenovaných postav však za mě osobně nijak nevyčnívá, a skupinka celkově nedosahuje charismatu a rozmanitosti jako v Branaghově předchozí detektivce.

20th Century Studios
Armie Hammer ve snímku Smrt na Nilu (2021)

Zda za to může herecký projev jednotlivých členů obsazení, či jsou postavy méně výrazně napsané, nedokážu rozlousknout. Marně však hledám výraznou personu (samozřejmě kromě Poirota), která mi utkvěla v paměti, nebo její příběhový oblouk byl jakkoliv zajímavý či překvapivý. Pokud však někoho vypíchnout, pak herečku Emmu Mackey. Filmovým divákům možná neznámá, ti seriáloví ji však můžou znát ze seriálu Sex Education. Její postava žárlivé a odkopnuté milenky je velmi charismatická, scény si krade pro sebe a její svůdné pohledy dovedou pronásledovat ve snech.

Celkově však Smrt na Nilu nenabídne výraznější moment, který by film jakkoliv dokázal dostat do podvědomí diváka. Onen kriminální skutek se stane až téměř ve druhé polovině filmu, a do té doby není scénář schopný vybudovat dostatečné napětí, které například velmi dobře fungovalo v prostředí stísněného luxusního Orient expresu. I přes plejádu postav a rozmanitých vztahů zde nebezpečí nečíhá za rohem, sled událostí je až téměř strojový a rutinní. Finální rozuzlení nakonec má svoji atmosféru, která se však nevyrovná Orient expresu, a celkově nevybuduje snímek dostatečné napětí, a tím pádem ho nelze  v závěru ideálně zúročit. Nicméně vzhledem k tomu, že jediná konkurence hodná zmínky je v detektivním žánru v posledních letech Johnsonovo Na Nože, nebude mít film rozhodně nouzi o diváky. Svoji cílovou skupinu jistojistě osloví.

20th Century Studios

Smrt na Nilu rozhodně není špatným filmem. Hodně dobře vypadá a režisér je spolehlivý vypravěč. K dokonalosti však chybí jakýkoliv výraznější moment či situace, něco díky čemu bych si na film vzpomněl i za půl roku. Scénář nedokáže budovat dostatečné napětí a ve finále ho efektivně zúročit, ač pro to má díky předloze veškeré předpoklady. Jednotlivé postavy jsou fajn, místy možná zbytečně povrchní. Z hereckého ansámblu určitě nikdo nezklamal, jako jediná mi však v paměti zůstala charismatická a svůdná Emma Mackey. Pokud máte klasické detektivky opravdu rádi, Smrt na Nilu vás potěší. Jinak si možná spíš zopakujte Vraždu v Orient expresu.

7/10

Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu Recenze: Smrt na Nilu | Fandíme filmu