Recenze: Pravidla mlčení

Recenze: Pravidla mlčení | Fandíme filmu
Dokázal Robert Redford navázat na svoje klasické politické thrillery nebo už je za zenitem?

Máme Roberta Redforda tam, kde jsme ho po několika desítkách let zase chtěli vidět. Konečně je opět pevně usazený v roli terče velké konspirace, která ho zavede až na okraj jeho fyzických a psychických sil. Problém je, že Robertu Redfordovi bude letos sedmasedmdesát, už mu to neběhá ani zdaleka tak dobře jako před lety a poslední dobou si nejsme jisti, jestli náš ještě může příběhově a režijně něčím překvapit. Jeho nejnovější thriller Pravidla mlčení nás utvrzuje v tom, že už od něj ani náhodou nemáme čekat takové kvality, jako kdysi v Otázkách a odpovědích nebo Obyčejných lidech. Přesto ale budí jeho novinka zájem.

Právník Jim Grant (sám Redford) se kvůli podezření z dávné vraždy vydá na útěk a pokouší se najít všechny členy své bývalé protivládní organizace. Na stopu se mu pověsí zvídavý novinář Ben Shepard (Shia LaBeouf), který se snaží odhalit, co se ve skutečnosti tenkrát stalo a jakou měl Grant v událostech ve skutečnosti roli. To je sice zápletka na poměrně dobrý thriller ve stylu starosvětských investigativních dramat, jako jsou Všichni prezidentovi muži, Redford ale v Pravidlech mlčení nechává politiku spíš spát a dává přednost hlavní thrillerové lince s Grantem. Tam sice letmo otevírá staré rány války z Vietnamu, ale jinak se pevně drží příběhu.  Z toho ale vzkvétá hned první velký problém filmu. Pravidla mlčení totiž po příběhové stránce nemají absolutně co nabídnout a bez rýpavého politického podtextu působí malinko suše. Děj se pohybuje po naprosto předvídatelné koleji, kdy Redford běhá od jednoho bývalého kolegy-teroristy k druhému, aby mu každý další řekl totéž, co ten předchozí.

Redford má naštěstí k dispozici široký výběr vynikajících herců (Nick Nolte, Chris Cooper, Susan Sarandon, Stanley Tucci, Anna Kendrick a mnozí další), kteří si evidentně rádi střihnou i sebemenší roličku, jen aby se mihli v Redfordově novém počinu. Monotónní Redford sice za ostatními herecky zaostává, ale i po všech těch letech je to ohromný sympaťák a nebude proto příliš těžké Grantovi v jeho boji za svobodu fandit. Díky hercům je sice daleko snesitelnější přežít dlouhou dvouhodinovou stopáž, přesto ale po zhlédnutí převládají dojmy, že se nepodařilo vytěžit velmi zajímavý námět o vině a jejích důsledcích. Ale zdaleka největší problém Pravidel mlčení bych viděl v tom, že jejich ústřední téma („před třiceti lety jsme měli jiné hodnoty, měli bychom za to pykat teď?“) působí v kontextu příběhu extrémně vyčpěle a Redford de facto vypráví o problému, který ve spojitosti s post-vietnamskou atmosférou v USA už dnes neexistuje. Ještě o něco méně zajímavěji pak film působí na evropského diváka.

Posledních pár odstavců možná znělo tak, jako by nejnovější Redford byl naprosto nudný a zapomenutelný thriller s dědkovským protagonistou. Kromě exkluzivního hereckého obsazení se ale povedlo vtisknout filmu ještě také velice solidní old-schoolovou atmosféru, která ve svých nejlepších momentech připomíná právě zlatá léta sedmdesátá a film by z fleku ve výhledu premiér zapadl do roku 1975, hned vedle Tří dnů Kondora. Každá scéna má své pečlivé umístění, s tempem se absolutně nepospíchá a Pravidla mlčení získávají rozměr plnokrevného starosvětského thrilleru, který k uhranutí diváka nepotřebuje fincherovské vizuální kejkle ani adrenalinové honičky. Je škoda, že k pečlivě budované atmosféře nepřidal Robert Redford i malinko aktuálnější příběh.

Pravidla mlčení jsou ze staré školy. Technicky, ale bohužel i myšlenkově. Redfordovi už to sice ve finále neběhá tak, jako před čtyřiceti lety, přesto je ale jeho nejnovější film po herecké a atmosférické stránce brilantní. Horší už je to s poněkud rozplizlým příběhem, který předvídatelně začne a předvídatelně skončí. Kdyby si Sundance Kid malinko pohlídal dějovou stránku filmu, mohla Pravidla mlčení dopadnout o několik levelů lépe. Takhle končí jen jako neobjevný investigativní thriller.

6/10