Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3

Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu
ČT
Zobrazit dalších 18 obrázků
Letošní pohádková novinka převyšuje většinu dobové konkurence, ale při širším srovnání to stále není žádná sláva.

Česká pohádka k Vánocům neodmyslitelně patří. Žádná ze tří hlavních terestriálních stanic by si nedovolila nějakou nezařadit. Obvykle se při tom střídají tři zdroje pohádkové zábavy: Léty prověřená klasika. Pak jsou tu nové pohádky z kina, které se poprvé dostávají do televizního vysílání. A Česká televize si každoročně objednává novou pohádku natočenou speciálně pro svoje vysílání. Tou letošní byla O vánoční hvězdě.

Ta pojednává o učiteli Václavovi (Vojtěch Kotek), který je beznadějně zamilovaný do princezny (Leonie Brill). Neodvažuje se ji oslovit, dokud mu do života nevstoupí z nebes spadlá hvězda Denička (Tereza Ramba). Tu shodila z oblohy žárlivá Proxima (Aňa Geislerová), která touží po tom, aby nebeský Sirius (Ondřej Sokol) měl oči jen pro ni. Denička na Zemi vyhasíná, avšak upřímná láska jí dokáže opět dodat síly. Václavův cit je tak třeba podpořit, avšak Proxima nehodlá přestat kout pikle, dokud nedosáhne svého.

ČT
O vánoční hvězdě

Příběh natočil zkušený Karel Janák, který má za sebou Ať žijí rytíři, Princeznu a písaře, Korunního prince nebo Dvanáct měsíčků. Žádnou z nich neudělal díru do světa a nezměnilo se to ani letos, i když se sluší uznat, že O vánoční hvězdě je pohádka slušná. Obsazení (které doplňují ještě třeba Kryštof a Matěj Hádkovi, Martin Huba nebo Zlata Adamovská) je fajn a stará se o to, aby se dalo zamilovaným fandit a padouchy proklínat. Najdou se humorné momenty, vývoj příběhu celkem dává smysl a lokace nejsou strohé, jak se občas v televizních pohádkách stává.

Zároveň je ale třeba se ptát, v poměru k čemu vlastně hodnotíme. Kvalita nových štědrovečerních pohádek je značně proměnlivá, rozpočet často nižší a děj nezřídka jen sled situací, namísto dobře vystavěného dobrodružství, kde do sebe události zapadají a jedna přirozeně vychází z druhé. V rámci škatulky televizních pohádek tedy O vánoční hvězdě vyčnívá. A vyčnívá i nad řadu novodobých pohádek pro kina, které jako by často spoléhaly čistě na výpravu a pitvořivé legrácky pro nejmenší. Zároveň se ani O vánoční hvězdě místy nevyhne něčemu, co působí jako nesmyslná snaha připodobnit se hollywodským trikovým velkofilmům, když v několika momentech sledujeme brutálně podfinancované pokusy o digitální trikové záběry (nebeská říše).

ČT
O vánoční hvězdě

Přitom nic z toho není vůbec potřeba, což jasně dokládá nelichotivé porovnání letošní novinky s klasikou Byl jednou jeden král, kterou Česká televize vysílala bezprostředně před O vánoční hvězdě. V přímém souboji je okamžitě patrné, že dobře napsané figury, silné dialogy a účelné vyprávění prostě nestárnou, a že nemá smysl se honit za nějakými triky a výpravou na trhu, který to nemá šanci utáhnout. Takže ano, mezi slepými může být pohádka O vánoční hvězdě jednookým králem (nebo alespoň jedním z králíčků), ale při srovnání s nejlepšími pohádkovými filmy neobstojí a stejně tak působí daleko slabším dojmem v okamžiku, kdy si uvědomíme, že ten štědrovečerní čas prostě šel strávit lepším způsobem, třebas pouštěním lodiček.

6/10

Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu Recenze: Pohádka O vánoční hvězdě je celkem dobrá, ale "dobrý" znamená za 3 | Fandíme filmu