Recenze: Dredd 3D

Recenze: Dredd 3D | Fandíme filmu
Lionsgate
Jak se povedl návrat legendární comicsové postavy?

Když se řekne soudce Dredd, všichni si jistě vzpomenete na snímek režiséra Dannyho Cannona z roku 1995, v němž moc správní, soudní a výkonnou ztělesňoval Sylvester Stallone. Nejednalo se zrovna o nějaký zázrak. Triky byly poplatné době a scénář se příliš nepovedl. Zajímavá postava tudíž na poměrně dlouhou dobu zmizela v propadlišti dějin, leč tento rok uniformovaný policista z dystopické budoucnosti hlásí návrat na plátna kin. Tedy v pouze ve vybraných státech, v České republice dorazí zřejmě pouze na multimediálních nosičích. Pojďme se však podívat, jak se Pete Travis popasoval s restartem nekompromisního akčního hrdiny.

Na rovinu přiznávám, že samotná postava je mi nadmíru sympatická. Dredd má být nejen brutální, surový a drsný, ale současně i neústupný, zarputilý a v rámci možností spravedlivý. A přesně takové je i akční sci-fi Dredd 3D, které si na nic nehraje. Tvůrci se rozhodli pro syrový, zápletkou jednoduchý a nadmíru krvavý nářez, což také beze zbytku dodrželi. Příběh se odehrává v post-apokalyptické budoucnosti, kdy je Amerika sežehnutou a vyprahlou planinou. Lidé přežívají v nuzných podmínkách obrovských velkoměst, v nichž bují násilí, obchod s drogami, korupce, chudoba a hlad. Příkladem budiž Mega-City One, jež se nachází na východním pobřeží někdejších Spojených států. Aby ve společnosti fungovaly alespoň základní civilizační principy a lidé se kvůli drogám, sexu a jídlu nepobili, vznikl speciální oddíl soudců, což jsou policisté, kteří prosazují právo a zákony v praxi.

Soudci mají široké spektrum pravomocí – vyhodnocují, soudí, vykonávají rozsudek, a to včetně poprav. Jedním z nich je i všem dobře známý Dredd, kterého si tentokrát střihnul Karl Urban. Volba to byla naprosto znamenitá, neb rodák z Nového Zélandu skutečně umí hrát i bradou. Tentokrát totiž nečekejte, že se bude hlavní hrdina producírovat osmdesát procent stopáže bez helmy. Travis se drží předlohy, tudíž obličeje charismatického drsňáka se nedočkáte. To je bezpochyby dobře, jelikož anonymita soudce posiluje jeho mocenskou auru. V rámci filmu dostane Dredd za úkol otestovat schopnosti nováčka ve sboru, kterým je policistka Andersonová (Olivia Thirlby). Ta má i jeden neobyčejný dar, neboť se dokáže dostat do mysli kteréhokoli člověka. Společně vyrazí k případu několikanásobné vraždy v bytovém komplexu, jenž ovládá krutá drogová baronka Ma-Ma, jíž výtečně ztvárnila démonická Lena Headey. Žádný gangster nemá rád, když do jeho kšeftů strkají noc sebejistí strážci zákona. Rozhodne se tedy pro jejich likvidaci.

V tomto momentě začíná efektní boj o holé přežití, kdy dvojice soudců čelí obrovské přesile v betonovém vězení. Analogie s indonéskou peckou The Raid je zcela namístě. Masakr střídá masakr, přičemž jednotlivé souboje jsou zachyceny velmi barvitým a krvavým způsobem. Nechybí líbivé zpomalovačky, hrdinské manýry a sarkastické hlášky. Chemie uvnitř dvojice sice není ani zdaleka nosným faktorem, ovšem funguje obstojně a zhruba v polovině se podaří navodit pocity osudovosti a nevyhnutelnosti. Nicméně faktem je, že scénář je naprosto lineární a nikterak nápaditý. Vyprávění směřuje jednoznačně od A k Z. Překvapení se nedočkáte, ale na druhou stranu to zcela jistě nebylo záměrem tvůrčího týmu. Podstatná je naopak intenzita a bezprostřednost s jakou Travis masakrování zlotřilých kumpánů prodává. Podařilo se mu Dredda vybalancovat do té míry, že nepůsobí předimenzovaně, trapně, lacině (až na výjimky) a zbytečně.

Vzhledem k neúspěchu předchozí filmové adaptace příběhu o neústupném strážci zákona je s podivem, že se studio rozhodlo dát zelenou právě této eRkové verzi Dredda. Už tak komerčně pošramocená pověst problémového hrdiny totiž velmi pravděpodobně utrpí další bolestivou ránu (vlastně už utrpěla), jelikož pošle interesantní postavu na pěknou řádku let opět k ledu. A jak jsem naznačil výše, důvodem nebude kvalita, ale finanční krach. Navíc je dosti pravděpodobné, že divácká obec bude do značné míry polarizována, pokud jde o hodnocení. Menší část diváctva sice ocení Travisův přímočarý přístup, leč mám obavy, že většina v tom uvidí samoúčelné, nudné a neoriginální orgie. Já nikoliv, dle mého soudu jde o povedenou brutalitku, jež má svoje opodstatnění.

Verdikt:

Dredd je cool, nekompromisní, brutální, občas nadmíru krvavý a přirozeně scenáristicky prostinký. Podstatné však je, že se jedná o extrémně zábavnou sci-fi mutaci akčního hitu The Raid, která si i díky střídmé stopáži udržuje po celou dobu solidní tempo, nabízí zvládnutou akci a překvapivě líbivý vizuál.

7/10

Dredd

21.09.2012 | USA, Velká Británie, Indie, Jihoafrická republika