Recenze: Ženy sobě

Recenze: Ženy sobě | Fandíme filmu
Producent Judd Apatow se vybodnul na pány a natočil holčičí komedii. A pořádnou!

V redakci jsme si řekli, že tuhle komedii by chtělo hodnotit z ženského pohledu a tak jsme na ni operativně vyslali šéfredaktorovu přítelkyni. Jaké v ní film zanechal dojmy?

Byly doby, kdy jsme sotva narazili na průměrnou romantickou komedii, natož na nějakou dobrou. Letos to ale vypadá, že po několika hubených letech se žánr přece jenom začíná trochu vzpamatovávat. Po celkem slušné oddychovce Láska a jiné závislosti na scénu vstupují Ženy sobě (Bridesmaids). Tentokrát však nejde o typickou romantickou komedii s prvoplánovým příběhem, při kterém propláčete celý balíček papírových kapesníčků a párkrát se zaculíte při vytušeném pokusu o vtípek. Snímek v sobě totiž snoubí neskutečnou dávku obhroublého humoru, nečekaných situačních vychytávek a samozřejmě i trochu té romantiky.

V Pařbě v Bangkoku jsme nedávno měli možnost vidět, jak se s přípravami na svatbu, její bezprostřední blízkostí a hlavně nástrahami spojenými s loučením se svobodou vypořádá banda chlapů. Komedie Ženy sobě je důkazem, že ani ženský se s ničím nepářou a při rozlučkovém štandu s nimi není nuda.

Když se to se*e, tak se to se*e

Hlavní hrdinka, Anne (hraje ji v stále vyhledávanější komička Kristen Wiig, kterou jste nedávno mohli vidět třeba v Paulovi), je od přírody smolař. Zkrachovala jí pekárna, současná práce je peklo, její matka má dodnes pocit, že ji musí neustále kontrolovat a na chlapy taky nemá zrovna štěstí. Od svých občasných milenců odchází ráno zpravidla nedůstojně – přes plot. Takže nakonec není divu, že když se Anne dozví, že se její nejlepší kamarádka Lil (Maya Rudolph) bude vdávat a chce jí za svědka, neskáče z toho do stropu. Další starosti jí rozhodně na sebevědomí nedodají a přípravy spojené se svatbou, které na ni padnou, se začínají rychle vymykat kontrole. Nejenže hrdinku nebaví, ale ještě se jí do nich vrtají další čtyři Liliny družičky, mezi nimiž vyniká dokonalá a bohatá Helen (Rose Byrne, alias agetka MacTagerttová z X-Men: První třídy), ze které se vyklube neskutečně zábavná záporačka. Anne se tak v zápalu veškerého snažení a družičkovského soupeření nevyhne klasickým komediálním nehodám (od drobných problémů s čokoládou až po fekální exploze), vztah s nevěstou se zašmodrchá a všechno spěje ke kolosálnímu průšvihu. Nebyla by to ale pořádná komedie o svatbě, kdyby se v ní neobjevil někde na obzoru nějaký ten pan pravý. V tomto případě je to naprosto geniální a neotřelý policista Nathan Rhodes v podání Chrise O´Dowda (Roy z IT Crowd), na kterého Anne při svých nekonečných průšvihách
neustále naráží.

Kdo říká, že komedie pro holky nemůže mít koule, ten je pořádně na omylu. Ženy sobě totiž nejednají s divákem v rukavičkách a rozhodně to není jen další romantická komedie tom, jak se zoufalka snaží najít chlapa. Potěší třeba promyšlené situační fórky, sada podivných postaviček (Annini spolubydlící s naprosto bizarními móresy) či trefné odkazování na jiné snímky (v kolika filmech jste viděli narážku na Hanksova Trosečníka?) Ještě vtipnější, a pro tento film typičtější jsou trapné situace s notnou dávkou kanálismu. To je ta část, kdy se otrlejší divák láme smíchy, zatímco ten citlivější se snaží pochopit "proboha proč". Začíná to u bělení řitních otvorů, pokračuje přes hromadnou defekaci a kulminuje v čuňácké postavě Megan (Melissa McCarthy známá jako Sookie z Gilmorových děvčat).

Když dojdou vtipy, je zle

Mimo komické situace ale film skoro nudí. Problém není ani tak v dialozích, jako spíš v nedostatečně promyšlených a jaksi jednotvárných postavách. Zdaleka nejhorší jsou v tom zbylé družičky (Ellie Kemper a Wendi McLendon-Covey), které diváka uspávají, kdykoliv se objeví na plátně. Jednotlivé situace navíc nemají nějaký výrazný vývoj a návaznost (šlo by je celkem libovolně zpřeházet, ubrat nebo přidat) a závěrečné prozření hlavní hrdiny je poněkud předvídatelné a stereotypní.

Film zkrátka a dobře celkem slušně funguje v jednotlivých scénách, ale jako celek dvakrát neoslní a nejedná se o nikterak výjimečnou záležitost. Což se při pohledu na tvůrčí tým dalo tak trochu očekávat. Režisé Paul Feig má na kontě především řadu komediálních seriálů a scénář má na svědomí představitelka hlavní role Kristen Wiig, která má s filmem zkušeností ještě méně - Doposud psala pouze krátká čísla pro pořad Saturday Night Live. Producent Judd Appatow dal zkrátka šanci dalším talentovaným komikům a tentokrát to nevyšlo úplně na sto procent, ještě by to chtělo pár šroubků utáhnout.

Vidět, či nevidět?

Na závěr je ale potřeba zdůraznit, že přes drobné nedostatky se člověk nemusí bát, že zaplatí lístek do kina zbytečně. Jak je vidět, rozlučka se svobodou se může nepěkně zvrhnout nejen v případě pánů (Pařba), ale i v případě něžného pohlaví, které u toho dokáže pobavit s grácií sobě vlastní. Na své si přijdou i obdivovatelky módy, což ale v žádném případě neznamená, že by se jednalo o nějakou veskrze ženskou záležitost, protože, jak už bylo řečeno, situací, které jdou až za hranici obyčejné romantické komedie je tu bezpočet. Takže neváhejte a vemte své drahé polovičky do kina. Pokud překousnete vatu mezi jednotlivými vtípky, nudit se nebudete a tu a tam se vyloženě od plic zasmějete.

6/10