Recenze: Thor: Ragnarok

Recenze: Thor: Ragnarok | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zobrazit další 3 obrázky
Thor konečně plně naplnil svůj potenciál, odhodil zábrany a pustil se do velkého dobrodružství s výrazným důrazem na komedii.

Marvel završil svůj humorem výrazně svázaný rok 2017 velkolepě. Předchozí dva snímky Spider-Man: Homecoming a Strážci Galaxie Vol. 2 sklidily úspěch, přičemž hlavní devízou byla komediální stránka. U třetího dílu Thora s podtitulem Ragnarok to platí také, akorát s tím rozdílem, že celý spektákl má ještě větší jiskru. Marvel znovu nezklamal a suverénně hodil rukavicí po Warner Bros. a DC, které za dva týdny vypustí týmovku ála Avengers Justice League.

Režisér 130minutového snímku, Taika Waititi, sliboval dramatickou, emocionální a hlavně zábavnou podívanou, což bez debat splnil, a to zejména na poli humoru. Film hned v úvodní scéně v pekle nabízí rychlý sled vtipů skloubený s nápaditými akčními variacemi Mjolniru, a když k tomu začne hrát Imigrant Song od Led Zeppelin, který perfektně ladil už s trailerem, tak si člověk říká, že lépe snad začít nešlo.

O co ale vůbec v pořadí 17. filmu z Marvel Cinematic Universe jde? Do Asgardu se z uvěznění vrací mocná bohyně smrti Hela (Cate Blanchett), která rozpoutala Ragnarok – konec světa a celé asgardské civilizace. Thor (Chris Hemsworth) se mezitím octne na opačné straně vesmíru, na planetě Sakaar, odkud se mu jen tak lehce a rychle nepodaří vrátit zpět domů na rozhodující konfrontaci s Helou a odvrácení Ragnaroku.

V cestě mu stojí pošahaný vůdce planety Grandmaster (Jeff Goldblum), který pořádá gladiátorské zápasy, jimž vévodí Hulk (Mark Ruffalo). Jak už trailer napověděl, během zápasu dojde k znovushledání dvou Avengerů a od tohoto momentu začíná nejzábavnější část filmu. Hulk je totiž už nějakou dobu jen Hulk a nikoliv jeho alter ego Bruce Banner, a tak se s Thorem nevybíravě „pořeže“, přičemž následně se bude chovat jako neomalené rozmazlené dítě, které chce pořád něco jen ničit. V kombinaci s nabubřelou osobnostní stránkou Thora, avšak naléhavou situací, v níž se bůh hromu nachází, pak vznikají ty nejvtipnější momenty.

O zábavu se stará i postava Valkýry (Tessa Thompson), která mi osobně přišla v trailerech nevýrazná. Opak je ale pravdou a většinu scén si vesměs krade pro sebe. Skoro (a v určitém směru rozhodně!) bych ji charakterizoval jako mocnější Jessicu Jones z netflixových The Defenders. Těšit se můžete také na další méně významné gladiátory, jimž vévodí jedna vtipná hrouda kamení jménem Korg (ztvárnil ji samotný režisér Waititi) a dokonce dojde i na jedno velmi překvapivé cameo hollywoodské třídy první velikosti. Humoru je jednoduše přehršel a svou kadencí hladce trumfne i Strážce Galaxie.

To ale neznamená, že by upozadil dramatičnost a především emocionální stránku věci. Z mého pohledu Thor konečně naplnil svůj potenciál: dospěl po mentální stránce, a co do schopností konečně dostává svému přívlastku bůh hromu. Jeho vztah se zlotřilým bratrem Lokim (Tom Hiddleston) dostává znovu dost prostoru a rozhodně se vývojově hodně posunul. Někdy ale na mě Loki působil, že je ve filmu jen jako „páté kolo u vozu“, v poslední čtvrtině to ale nakonec vyvrátil.

Finále celkově už na síle humoru razantně ubralo, přesto se to ale nedá srovnávat s potemnělou, agresivní atmosférou od rivala DC. Postava Hely možná působí drsně, její neomezená síla a nelítostná, byť zcela pochopitelná osobnost, je opravdu působivá. Avšak opět se nemohu ubránit dojmu, že z postavy šlo vytěžit více. Cate Blanchett ji sice zahrála parádně, ale čekal jsem, že dostane více prostoru. Její motivy jsou jasně zřetelné, a to je možná trochu i škoda. Na druhou stranu od bohyně smrti asi čekat i něco jiného než jen zkázu nejde.

Jsem zvědavý, jak velký nakonec kontrast mezi Ragnarokem a Justice League bude. DC totiž také soudě podle trailerů slibuje humor, ale barvičky jsou barvičky a pro většinu publika si troufám říct, že tahle cesta bude v konečném zúčtování znovu úspěšnější.

Rozpočet 180 milionů dolarů se jistě vyplatil. I přes všechnu tu barevnost a hravost Thor: Ragnarok obstojí i mezi vážnějšími filmy ze stejného universa. Jedná se o bezprecedentní Thorův film, který postavu posouvá do nové dimenze a stejně tak i jeho bratra a vůbec celý Asgard. Taika Waititi dodržel to, co slíbil a to, co říkaly první zahraniční recenze: jednoduše famózní zábavná podívána s vizuální krásou a dobrými hereckými výkony. Z pohledu kvality všech marvelovek Ragnarok bezpečně řadím do té lepší poloviny.

8/10

Thor: Ragnarok

03.11.2017 | USA, Austrálie