Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál

Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zobrazit dalších 10 obrázků
Neškodné vánoční legrácce ze světa Marvelu hrozně škodí, že kolem ní dělá Disney velké halo.

Vedle minisérií začal Marvel pro službu Disney+ vyrábět také tzv. speciály, čili krátké filmy, které mají délku zhruba jedné seriálové epizody. Prvním takovým byl Vlkodlak: Noční lovec, který krátkého formátu využil jak šanci pro natáčení černobílého retro hororu, což by asi na ploše celého filmu nebo seriálu nejspíš neprošlo. Strážci Galaxie: Sváteční speciál (The Guardians of the Galaxy Holiday Special) jsou pro změnu z příběhového hlediska natolik strohou anekdotou, že by film nebo seriál ani nezvládli naplnit.

Rychlá čtyřicetiminutovka se odehrává nějaký čas po Thorovi: Lásce jako hrom. Mantis (Pom Klementieff) cítí, že je Peter Quill (Chris Pratt) smutný. Domnívá se, že by mu mohla spravit náladu vystrojením klasických pozemských Vánoc, a tak se společně s Draxem (Dave Bautista) vydá na Zemi opatřit pro Petera dokonalý dárek: Živého Kevina Bacona, Quillova dětského idola.

Marvel Studios
The Guardians of the Galaxy Holiday Special

To je všechno. Vyprávění nevymýšlí žádné zvraty a vypravěčská překvapení. Děj v tomhle konkrétním případě slouží výhradně jako kostra, na kterou může režisér James Gunn navěsit to, co považuje na vánočních příbězích za důležité. Dostáváme porci nostalgie a sentimentu, klasické poselství o vánoční rodinné pospolitosti, světýlka a dekorace, dárky a spoustu svátečních songů.

Teoreticky nic proti tomu, ale má to několik zásadních háčků. Gunn jako obvykle zvolil výrazně písničkový soundtrack. Zatímco obvykle se mi trefí do vkusu, většina vánočních songů nebyla nic moc a zabíraly opravdu hodně času. Během speciálu proběhnou vlastně dvě plnohodnotná koncertní čísla, kdy sice nejrůznější mimozemšťané v publiku tu a tam udělají nějaký vtípek, ale jinak prostě sledujeme záznam vystoupení kapely. A když vám hudba nesedne, nezbývá než pokrčit rameny a čekat, až se konečně vyprávění někam pohne.

Marvel Studios

To pohnutí také není bez mráčku. Podstatnou část epizody trávíme výpravou Draxe a Mantis za Kevinem Baconem. Spárování dětinské telepatky a bezelstného hromotluka pořád funguje a filmeček komediálně těží z toho, že dvojka nechápe pozemské zvyklosti (potažmo naprosté základy společenského fungování živých bytostí). Zároveň však společně s dvojicí trávíme Vánoce v Kalifornii, takže jsme obklopení podobou svátků v té nejodpornější nejprázdnější podobě. Všude je spousta nevkusných ozdob, vánoční mejdany, turisti…prostě taková ta komerční ukřičenost, kdy Vánoce znamenají především nadbytek drahých zbytečností.

Pravda, když v závěru dojde na několik intimnějších momentů, je možné, že v kontrastu fungují o to silněji, ale to nic nemění na tom, že je potřeba předtím všechnu tu křiklavou „vánoční“ uřvanost fyzicky přečkat. Poslední výrazná kritická připomínka vychází také čistě z osobního vkusu. V úvodu a závěru speciálu jsme se dočkali dvou animovaných sekvencí, které jsou poměrně důležité pro emotivní vyznění celého příběhu. A zvolený styl animace mi bohužel příliš nesednul.

Marvel Studios

Pozitiva naštěstí v součtu převažují. Drax a Mantis jsou opravdu skvělá dvojka a je milé s nimi strávit delší čas. Fórek s Kevinem Baconem, na kterém speciál stojí, je nosný a dokáže vyprávění podržet. Celkově je epizoda posetá hromadou nápaditých legrácek, jako když si v závěru Strážci dávají obzvláště vypečené dárky. Gunn připomíná, jak moc svým hrdinům rozumí, jak dovede vybalancovat humor s emocemi a musí se mu nechat, že za srdíčko dovede vzít opravdu znamenitě. V několika vrcholných momentech je speciál upřímný doják.

Vedle jednoznačných kladů nakonec ale platí, že to celé opravdu působí, jako takový bonus, nepodstatná blbinka. Děj je vedlejší, zjevně by neunesl celý film a viditelně platí to, co přiznává Gunn otevřeně v rozhovorech: Tedy že tvůrci měli k dispozici kulisy pro Strážce Galaxie 3 a rozhodli se je ještě zužitkovat. Nebýt toho, že je ve speciálu několik rozmáchlých hudebních čísel a toho, že velkou spoustu mimozemských postav nevyrobíte bez nákladných digitálních triků, nejspíš by se celá čtyřicetiminutovka dala natočit za pár dní při pauzách na oběd. Kdyby se pak jemně zkrátila délka speciálu a celé se to naservírovalo divákům bez velkých varování, jako upřímně myšlený dáreček, pak by to byla ohromná pecka.

Marvel Studios

Bohužel, už kvůli vynaloženým nákladům je takový přístup vyloučený, a tak vlastně celému projektu nejvíc podráží nohy, že je zbytečně přehypovaný. Disney novinku oznámil už v roce 2020, vznikají o ní separátní rozhovory i další propagační materiály a od října bylo zveřejněno hned několik upoutávek. Vytváří se tak atmosféra, že Marvel chystá událost, kterou by si žádný fanda neměl nechat ujít, která okamžitě po premiéře zaplaví sítě a sociální weby, stejně jako by to byl regulérní film nebo seriál. A na takový tlak tahle nenápadná legrácka prostě není stavěná.

6/10

Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu Recenze - Strážci Galaxie: Sváteční speciál | Fandíme filmu