Recenze: She-Hulk začala dost slabě

Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zobrazit dalších 9 obrázků
Zelená Hulkova sestřenice začíná snůškou hrdinských klišé. Ale naděje žije.

Článek může obsahovat spoilery pro první epizodu seriálu She-Hulk.

Další v řadě minisérií od Marvelu je She-Hulk: Neuvěřitelná právnička. Sestřenice Bruce Bannera Jennifer Walters byla jednou z posledních známějších ženských postav z marvelovských komiksů, které se dosud nedočkaly hraného zpracování. Do hlavní role byla obsazena talentovaná Tatiana Maslany, což znamenalo apriori body k dobru. Následně ale přišly trailery se slabými triky, tak bylo na místě se mít na pozoru. A první ohlasy ze zahraničí také byly dost rozpačité. Jak to nakonec celé dopadlo?

První epizoda se moc nepovedla, ale zároveň dává naději, že by to do budoucna mohlo být lepší. Většina prvního dílu se věnuje zrodu She-Hulk a tahle část opravdu hodně skřípe. Zdá se, že tvůrce zrod hrdinky vůbec nezajímal, chtěli ho mít co nejdřív z krku a prostě ho chtěli spláchnout a jít dál. Už samotná „kontaminace“ bratrancovou krví působí jako lajdácké vysvětlení nově nabytých schopností. Neměli tvůrci víc fantazie? Nebo je opravu zrození She-Hulk zkrátka jenom tak moc nezajímá?

Marvel Studios
She-Hulk: Neuvěřitelná právnička

Následná pasáž v Mexiku, kde Bruce učí Jenn, jak zvládnout svoje nově nabité síly, má také silné nedostatky. Před premiérou se hodně řešily vizuální efekty. Když vezmeme v potaz pouze Hulka a She-Hulk, tak vlastně nevypadají tak zle. Sice sledujeme jeden z nejdražších seriálů všech dob, ale oproti celovečerním marvelovkám je rozpočet stále pouze dílčí. I v takových podmínkách oba zelenáči působí velice slušně. Problém je, že digitálních je i spousta věcí kolem. Džungle na útesu, Brucovy laboratorní hračky… Tady se dle mého soudu měli tvůrci krotit a napsat všechny scény tak, aby si kompletně vystačili s reálných prostředím a animátoři vyráběli pouze dvě zelené figury uprostřed toho všeho.

Co je horší, celá tahle část epizody zrovna nezpívá ani po stránce vypravěčské. Trénink Jennifer na pláži je celkem bez nápadu a hodil by se spíš někam do seriálového The Flashe, ne do podstatně ambicióznějšího světa Marvelu. Banner celou dobu zní hrozně monotónně, bez osobnosti. Skoro jako by Marka Ruffala tentokrát role vůbec nebavila a rozhodl se nepředřít. Do svědomí mu samozřejmě nevidím, ale jiskra v jeho výkonu chybí. A ani obsahová stránka věci není optimální. Odkazy na Bruceův dosavadní traumatický život jsou fajn, ale s tím motivem se dalo víc pracovat. Buď z toho vyždímat větší drama, anebo naopak přitlačit na komediální stránce a ještě víc zdůraznit, jak jde Jenn všechno snadno.

Marvel Studios
She-Hulk: Neuvěřitelná právnička

V tomhle směru je bohužel hodně nemotorně zpracovaná také linka ženského empowermentu, kterou seriál otevírá. S Jenn nelze než souhlasit, že to mají i ve 21. století ženy v mnoha ohledech ve společnosti těžké a zatímco muži mají umetenou cestičku, ženy o ty samé věci musejí neustále usilovat a ještě k tomu poslouchají ignorantské řeči o tom, že jsou „jen přecitlivělé“ a podobně. Je jedině fajn, když se soudobé příběhy do podobných společenských nešvarů strefují. Ale chtělo by to větší gracii, lehkost. Někdy by stačil jemný náznak, jindy by stálo za to na vtipech ještě zapracovat. She-Hulk je namísto toho doslovná a polopatická. To autoři nevěřili, že by diváci všechno pochopili skrz podtext a jemné narážky? Nebo přišlo nařízení shora, že seriál musejí pochopit i nejmenší?

Ale pojďme k pozitivům. Tatiana Maslani opět projevila své přirozené charisma i herecké vlohy a okamžitě si vás získá na svou stranu. V lidské podobě, i pod tunou zelených jedniček a nul. Mít sympatickou ústřední postavu je základ a v tomhle směru i po letech Marvel pracuje na výbornou. Zdá se, že Bruce ve zbytku seriálu vůbec vystupovat nebude, anebo jen okrajově. Ačkoliv jindy mám Hulka rád, tady jeho nepřítomnost zřejmě sérii jen prospěje.

Marvel Studios
She-Hulk: Neuvěřitelná právnička

A mimo Mexiko je She-Hulk: Neuvěřitelná právnička minimálně o třídu lepší. Zasazení děje do reálného prostředí pomáhá, dialogy a vtipy jsou najednou výrazně líp napsané, nezaobíráme se kostrbatou expozicí. A daleko víc najednou sedí celkový tón. Nadsázka víc vystupuje do popředí i tempo a střih najednou dodávají show daleko větší odpich. V závěrečném souboji She-Hulk s Titanií (skvělá Jameela Jamil) je patrné, že se seriál nebude bát záměrné připitomnělosti a v té slabší triky najednou vůbec nevadí. Ke stylu à la animovaná groteska vlastně celkem sedí.

Pokud scény z přítomnosti jsou to, co chtěli autoři vlastně celou dobu točit (a co chválili zámořští novináři v pozitivních recenzích – viděli už čtyři epizody), máme se rozhodně na co těšit. She-Hulk má sympatickou hrdinku a vypadá to, že by mohla být zábavným sitcomem ze superhrdinského prostředí. Jen většina scén s Hulkem byla vyčpělá, otřepaná, bez života. Nabízí se nepříjemná otázka, proč se tvůrci rozhodli právě takhle začít. Jestli jim to přišlo jako dobrý nápad, jestli na podobný start tlačilo vedení Marvelu nebo co se vlastně stalo. Tak či tak se stále musíme bát, že chybný úsudek autorů nebo vměšování studia She-Hulk ještě podrazí nohy. Zároveň ale série zjevně má potenciál, aby se od zatím nejslabšího startu jakékoliv Disney+ marvelovky vyšplhala k velice příjemné zábavě.

5/10

Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu Recenze: She-Hulk začala dost slabě | Fandíme filmu