Proč je pro Marvel důležitý humor a moment překvapení

Proč je pro Marvel důležitý humor a moment překvapení | Fandíme filmu
Marvel Studios
Joe Russo hovoří o tom, jak se od seriálů probojoval k první marvelovce a od ní až k Avengers.

Začátkem dubna jsme tu rozebírali zajímavou tezi režiséra Joa Russoa, jednoho z režisérů Avengers: Infinity War a Avengers: Endgame. Joe na festivalu Sands International Film vysvětloval, že Marvel ve skutečnosti nemá ani zdaleka tak detailní plán, jak by si někteří fanoušci mohli myslet. Joe nicméně zmínil víc zajímavostí, tak si je pojďme probrat.

Jak je vlastně možné, že bratři Anthony a Joe, režiséři několika zapadlých filmů a komediálních seriálů dostali možnost natočit akční velkofilm za stovky milionů dolarů? Kevin Feige byl fanouškem seriálu Zpátky do školy (Community), kde bratři mohli předvést, že jsou schopní žánrové rozmanitosti a mají talent pro akci. Ale co hrálo největší roli, byl jejich komediální talent.

Šéf Marvelu Kevin Feige chce, aby jeho filmy byly zábavné a nejjistější způsob, jak diváky zabavit, je dopřát jim humor. Právě vtip je podle Russoa klíčem k marvelovskému úspěchu a při pilování snímků se dbá na to, aby jej bylo dostatek. Osobně se domnívám, že krom toho, že se diváci marvelovek zabaví, má humor i další výhody. V začátcích se tak studio výrazně odlišilo. Ostatní komiksové filmy byly vážné, nebo to byly akční dobrodružství s příležitostnými vtipy. První Iron Man byl do velké míry konstruovaný primárně jako komedie (s příležitostnou akcí) a to tu do té doby zkrátka nebylo. A pak je tu druhá klíčová věc. Spousta superhrdinů vznikala před desítkami let. Často jako zábava pro děti. Snadno se může stát, že superhrdina působí v současném kontextu směšně nebo naivně. Zvlášť, když se bere smrtelně vážně. Jakmile se přidá humor a shazování sebe sama, tohle riziko se výrazně zmenšuje.

Russoovi nabídli ve snímku Captain America: Návrat prvního Avengera nezvyklý pohled na Captaina Ameriku jako na někoho, kdo nečekaně musí porušit pravidla a jít proti nadřízeným. Nelákalo je natočit příběh o Mirku Dušínovi a chtěli nějak zvrátit divácká očekávání. A u toho přístupu už zůstali, protože se domnívají, že je to zajímavé z vypravěčského hlediska i pro samotné diváky.

Když přišlo na řadu natáčení Captaina Ameriky: Občanské války, chtěli znovu jít proti očekávání. Chtěli postavit dva největší hrdiny proti sobě. Přišlo jim to zajímavé v rámci aktuálního filmu i jako dobrý odrazový můstek pro další snímky. Jejich nápad se však setkal s odporem. Především byl problém s poměrně komorním finále, které Russoovi v Civil War chtěli mít.

Proti bratrům stála tzv. Story Group (zhruba „Příběhová komise), která byla zřízená společností Marvel Entertainment, sídlila v New Yorku a razila opatrný přístup a minimalizování rizika. Russoovi však odmítali ze svého postoje couvnout a málem byli propuštění. Jejich štěstí spočívalo v tom, že šéfa Marvel Studios, Kevina Feigeho, už také vměšování newyorské části firmy nebavilo. Proto tehdy Kevin zašel do vedení korporace Disney (která je vlastníkem Marvelu) a vyjednal si, že už nebude zodpovědný komiksové firmě Marvel Entertainment, ale filmové divizi společnosti Disney.

Feigeho žádost byla schválena, Russoovi film natočili po svém a Civil War slavila velký úspěch u recenzentů i v pokladnách kin. Kevin Feige získal větší sebedůvěru a do budoucna si začal na všech frontách daleko víc prosazovat svou. Marvel projekty začaly být daleko víc inkluzivní a dál pokračoval riskantní styl vyprávění. Nebo minimálně riskantní na poměry extrémně drahých velkofilmů – Joe připomíná, že poslední Avengers stáli zhruba půl miliardy dolarů a to je částka, při které prostě není možné investora (Disneyho) zklamat. Odpovědnost je obrovská a investice se musí vrátit.

Jít proti diváckým očekáváním je ale podle Russoa pro fanoušky prostě atraktivní, stejně jako pro tvůrce. Proto na konci Infinity War zmizela polovina hrdinů a proto na konci Endgame zemřel Iron Man. Kdyby se obětoval Captain America, bylo by to předvídatelné. Od někoho s jeho povahou se osobní oběť očekává. Riskoval pro druhé svůj život od prvního momentu. Zato Tony Stark ve svém prvním příběhu utekl hrobníkovi z lopaty a začínal jako sobec. Když svůj život pro vyšší dobro položí on, je to podle Joa prostě zajímavější.

Momentálně Russoovi dávají prostor dalším tvůrcům v rámci své produkční společnosti AGBO a budeme zvědaví, jak se jim povede jejich další vlastní film, v Česku natáčený akční thriller The Gray Man.

Foto: Marvel Studios

Zdroj: Deadline

Přidat na Seznam.cz

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2022 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest