Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne

Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu
Lucasfilm
Zobrazit další 4 obrázky
Nejočekávanější film konce letošní sezóny dorazil do českých kin. Jak závěr ságy rodu Skywalkerů dopadl?

Pustí-li se člověk do dumání o tom, proč se některé věci dějí tak nebo onak, z jakého důvodu se určité věci podařily zrovna v daném případě, i když se podmínky nezměnily, ba naopak se možná zhoršily, brzy tvrdě narazí. Nelze si odpustit poznámku, že Abrams se těch nevysvětlených a mnohdy prapodivných nahodilostí nebojí. Nechci spoilerovat, avšak v závěrečné pasáži se podobným otázkám dá jen obtížně vyhnout. Lze si na ně nějakým způsobem v hlavě odpovědět, ovšem tu a tam to znamená zpochybnit pravidla, která si tvůrci sami dobrovolně určili. Těžko soudit, zda to byl záměr takto implicitně klouzat po povrchu, jelikož další vysvětlování by již tak předlouhou stopáž ještě přiživilo, ale třeba vyústění závěrečného souboje by si alespoň drobnou faktickou poznámku zasloužilo.

V rovině poselství příběh funkční dozajista je. V kritických chvílích nelze jinak, než se svému strachu postavit, i když to znamená čelit sobě samému. Rey si tohle zakusí hned několikrát a Abrams její vnitřní napětí a rozpolcenost zvládnul zachytit bravurně. Současně se povedlo vypointovat linku ohledně původu, kdy si některé z postav musí uvědomit, že krev v žilách nepředurčuje ničí budoucnost. Takže kdyby se Abrams vybodnul na budování zbytečné mytologie kolem zrodu Konečného řádu a více se věnoval postavám, udělal by pravděpodobně lépe.

Pakliže se zaměříme na technickou stránku Vzestupu Skywalkera, nelze napsat nic negativního. Bylo to drahé a je to vidět. Triky jsou na špičkové úrovni, některé akční či dynamické scény, jako výcvik Rey nebo její příbojem okořeněný souboj s Renem, jsou dechberoucí a na velké plátně vypadají bezvadně. Na 3D projekci není nutno chodit, poněvadž hloubka tam ani v tomto případě příliš cítit není. Několikrát něco padá do kamery, tudíž jakoby na vás, leč obecně je 3Déčko zbytečné.

Vzestup Skywalkera režiséra J.J. Abramse v klidu zapadl zpět do dříve vyjetých kolejích a klouže po povrchu směrem k očekávatelnému završení ságy. Tvůrci využili obvyklá schémata, zaškatulkovali postavy a pokusili se vyjít vstříc všem fanouškům, kteří chtěli klasické dobrodružství z předaleké galaxie. Nostalgie z toho stříká všemi směry, i když nejednou to není ku prospěchu věci. Netřeba si nic nalhávat, událost sezóny se z hlediska kvality nekoná.

7/10

Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera neurazí ani nenadchne | Fandíme filmu