Recenze: Série Divergence: Aliance

Recenze: Série Divergence: Aliance | Fandíme filmu
Lionsgate
Série Divergence se motá v kruzích a ve své třetí části už nedokáže příliš nabídnout. Velké rozuzlení je prozatím v nedohlednu.

Aliance (Allegiant) , jak se jmenuje třetí část knižní série Divergence, byla v kinech opět rozdělena na dvě poloviny, jak to v posledních letech u závěrečných částí původem románových sérií bývá. Část problémů vzniká už tady, protože zase jednou dostáváme polovinu příběhu roztaženou na příliš dlouhou stopáž. Ani zfilmování celé knihy naráz by však Alianci nezachránilo, protože obsah jednoduše není dobrý.

Po tom, co hrdinové v závěru minulého filmu otevřeli zprávu od zakladatelů jejich dystopické společnosti, se mnoho nezměnilo. Nové vedeni dál drží brány postapokalyptického Chicaga zavřené a ve společnosti se rozhoří nový konflikt. Tris (Shailene Woodley) se svoji partou uprchne, aby za hradbami hledala vysněnou spásu. A v poušti na ni skutečně čeká vyspělá společnost vedená uvědomělým Davidem (Jeff Daniels). Ten Tris odhaluje mnoho skutečností o fungování Chicaga i o její vlastní minulosti, zároveň ale podle jejího přítele Čtyřky (Theo James) neříká celou pravdu. Tris dělá všechno proto, aby s Davidovou pomocí zachránila celé Chicago, ostatní se snaží začlenit do nové společnosti a Čtyřka se pokouší přijít na to, co před skupinou přátel lidé z pouště tají.

Jestliže mi Rezistence přišla poměrně fajn v tom ohledu, že většina otravných pravidel smyšleného světa už byla ustanovená a snímek se tak do značné míry mohl soustředit na přímočarou akci, trojka tuhle výhodu ztratila. Otevření světa Divergence do větší šíře totiž s sebou nese opět hromadu vysvětlování. Lidé za hradbami používají spoustu dosud neviděných technologií. Filmu budiž ke cti, že dobře vypadají, ale logiku byste v nich občas hledali marně. Příkladem budiž už jenom třeba prostá skutečnost, že společnost zároveň používá vznášedla i výtahy, i když jsme před momentem viděli, že není nic jednoduššího než levitovat.

Diskutabilní fungování technické podoby světa je však maličkostí oproti tomu, jak vykonstruovaný je chod nově objevené společnosti. Pravidla, jež mají sloužit k ochraně zbytků lidské rasy jsou přitažená za vlasy a za vším se skrývá nějaký (utajený) vyšší plán. Nic se neděje přirozeně, čistě sledem událostí a opět se máme smířit s myšlenkou, že hlavní hrdinka je ta jediná pravá, vyvolená. Což je asi ten nejohranější motiv fantastických příběhů pro mládež. Přitom hrdina, který se úkolu chopí navzdory všem předpokladům, je o tolik sympatičtější, než ten predeterminovaný.

Přitom když nám film předvádí vizuální podobu dosud neobjevených koutů postapokalyptického světa, je to docela příjemná podívaná. A to samé platí o akčních scénách. Ty opět na poměry bezkrevného filmu pro mládež docela šlapou a snaží se z pokročilých technologických vynálezů vytěžit alespoň trochu zajímavou bojovou choreografii.

Většinu času se ale žvaní, sledujeme výbuchy jalových emocí a přehlídku individuí s mesiášským komplexem. Již tradičně potěší nejvíc vedlejší postavy, jmenovitě pak především Miles Teller v roli Petera. Toho scénář navzdory předchozím událostem opět tlačí do pozice prohnilého oportunisty, takže si jej užijeme málo a neměli bychom mu fandit. Na druhou stranu, když už se na plátně občas objeví, může si říkat prakticky cokoliv a většinou to díky Tellerovu správně frackovitému přednesu stojí za to.

Série Divergence už absolutně nemá co nabídnout. První polovina závěrečné části se vleče a je narvaná sadou nových pravidel a odhalení, která nejsou o nic méně nesmyslná než ta, která jsme museli přetrpět už v prvním díle. Postavy jsou opět napsané tak, abyste je nemohli mít rádi a sympatické jsou čistě díky charismatu solidních herců, kteří se můžou přetrhnout, aby třetí díl ságy alespoň o kousek vytáhli z bahna mesiášského blábolení, ve kterém se film topí. Spolu s herci snímek táhnou nahoru ještě slušný vizuál a akce, avšak na víc než průměr to opravdu nestačí.

5/10

Série Divergence: Aliance

28.12.2018 | USA