Recenze: Sázka na nejistotu

Recenze: Sázka na nejistotu | Fandíme filmu
Jeden z hlavních letošních oscarových kandidátů sází na silné herecké obsazení a nenudí ani přes obrovský nápor dialogů.

Adam McKay, do letoška známý především jako režisér přiblblých komedií (Zprávař 1 a 2, Benga v záloze), všem vytřel zrak svou novinkou Sázka na nejistotu (Big short). V ní sice dostatečně uplatnil také svůj smysl pro humor, přesto přinesl v první řadě povedené drama o prasknutí americké hypoteční bubliny, které negativně ovlivnilo ekonomiku celého světa.

Ve filmu sledujeme příběh několika podceňovaných outsiderů, kteří si zavčas spočítali, že trh s nemovitostmi nemůže růst do nekonečna, na propad si vsadili a pořádně si vydělali. Nicméně cesta k jejich happy endu nebyla tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Navíc taky vzniká otázka, dá-li se považovat ve finále podobný úspěch za šťastný konec? Jak říká ve filmu Ben Rickert, postava Brada Pitta, svým souputníkům: „Proč se k**va radujete? Uvědomte si, že jste vsadili proti národní ekonomice. Spousta lidí přijde o svý domovy…“

Dvojsečnost této situace je hnacím motorem snímku. Na jedné straně totiž máme sympatické hrdiny, kterým hrozně přejeme jejich úspěch, jenže na straně druhé víme, že jejich vítězství bude draze vykoupeno. Tím vzniká zajímavé morální dilema, které člověka trochu rozpoltí, což je osvěžující pocit vzhledem k faktu, že většina filmů má jasně dané mantinely dobra/zla a padouchů/hrdinů. Divák tak zůstává napjatý a plně ponořený do příběhu, přestože dopředu ví, jak film skončí.

Velkou předností snímku je skvělé herecké obsazení, přičemž Christian Bale vyválčil nominaci na Oscara. Výběr charakterů a jejich kvalitní obsazení však zaručuje, že každý najde svého sympaťáka. U mě to třeba na plné čáře, i před Balem, vyhrál Steve Carell a jeho Mark Baum.

Film pak ponejvíc překvapí až atypickým množstvím dialogů, monologů a především kadencí, s jakou je postavy sází. Bez jakéhokoliv přehánění se tu vlastně skoro pořád mluví a mnohdy odborně. O to víc si tvůrci zaslouží respekt za to, že vše dokázali podat jasně, srozumitelně a divák se v přívalu slov neztrácí. Vyprávění navíc sem tam osvěží také využití takzvaného spadnutí čtvrté stěny. Tedy situace, kdy filmové postavy promlouvají přímo k divákům. V této roli nejčastěji vystupuje Ryan Gosling, jehož postava Jared je zároveň vypravěčem příběhu. Některé takové situace McKay záměrně dovádí až do absurdna, třeba přednášku o shortování diváci dostanou od Margot Robbie naložené v bublinkové koupeli.

Sázka na nejistotu je velmi netradiční film, ale v tom nejlepším slova smyslu. Jednotlivé kousky zde do sebe hladce zapadají a tvoří vysoce funkční celek, který odsýpá v poměrně vysokém tempu. Toto ekonomické drama by určitě nemělo ujít vaší pozornosti, protože svých pět oscarových nominací nemá nadarmo.

9/10

Sázka na nejistotu

12.11.2015 | USA