Recenze: Velká šestka

Recenze: Velká šestka | Fandíme filmu
Walt Disney Studios
Superhrdinský animák s roztomilým robotem Baymaxem se povedl ve všech směrech.

Superhrdinských filmů vzniká velké množství a nejeden má co dělat, aby vůbec držel pohromadě. I ty vydařenější kusy ale často zápasí s celou řadou potíží. Muž z oceli byl strašně chladný, řada marvelovek má mizerného záporáka či nezajímavou akci, Green Lantern si nedovedl udržet konzistentní styl, Temný rytíř vygradoval v polovině a tak dále. Velká šestka superhrdinským komiksům skládá velký hold a vlastně neukáže prakticky nic originálního, ale je seskládaná s tak hmatatelnou láskou a péčí, že se jí daří prakticky všechno, na co sáhne.

Velký vliv na to má jednoznačně skutečnost, že se jedná o animák, ve kterém je daleko jednodušší pracovat s nadsázkou, vizuálním humorem i s množstvím sentimentu, které by v hraném filmu mohlo působit směšně. Vedle komiksů je z Velké šestky cítit i disneyovská a pixarovská tradice (nejeden fanoušek si při sledování Šestky automaticky vzpomene na obdobně laděné Úžasňákovi) a na své si rozhodně přijdou jak malí tak velcí diváci.

Ty úplně nejmenší by mohlo rozházet, že je Velká šestka plná osobních ztrát, avšak vyprávění k nim přistupuje citlivě a zároveň s diváky jedná na rovinu. Hrdina Hiro, čtrnáctiletý génius a robotický konstruktér, přišel o velkou část rodiny a nikdo se nám nesnaží nabulíkovat, že to nebolí, a že to hned přejde. Naopak, překonávání osobní ztráty je otevřeně jedním z hlavních témat filmu. Hiro je zahořklý a uzavřený do sebe. Naštěstí však má k ruce robota Baymaxe, který je naprogramovaný k tomu, aby léčil lidskou bolest. Baymax správně rozpozná, že chlapec potřebuje především vřelé objetí a společnost přátel. Zároveň se ale zdá, že Hirova duše nenajde klidu, dokud se dětská parta nevypořádá s maskovaným padouchem, který ukradl Hirův vynález a rozsévá zkázu po fantaskním městě San Fransokyu.

Hiro je skutečný génius, navíc je plný vzteku a dospělí jej neposlouchají, a tak neváhá příliš dlouho, než se společně s kamarády rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou. Stanou se tedy superhrdiny. Schopnosti jednotlivých členů týmu jsou vizuálně rozmanité, uplatní se v akčních i humorných scénách a důležité je i to, že se jim do velké míry daří respektovat dětské osobnosti svých držitelů. Týmový milovník komiksů Fred je kupříkladu poděs, který chce plivat oheň a vypadat jako dinosaurus, zatímco jeho kamarádka Honey Lemon v sobě nezapře mladou parádnici a na nepřátele vrhá ze své kabelky barevné lepivé koule.

Záporák je potom narozdíl od veselých hrdinů maskovaná postava v dlouhém černém kabátě. Už jenom tak by padouch působil dostatečně děsivě, opravdu strašlivého oponenta z něj však dělá masa maličkých černých robůtků, jimiž se přízračný muž nechá unášet. Už z dálky tak působí jako zhmotnělá noční můra a díky přelévající se hmotě je výrazným a nebezpečným protivníkem v akčních scénách. Když hrdinové před fantomem horečnatě ustupují v interiérech nebo se s ním honí autem ulicemi města, pokaždé scéna působí tak trochu jako předem prohraný závod s přírodním živlem, který vše pohltí. A jakmile už není kam utíkat a dojde na vzájemnou potyčku, nabízí variabilní záporákovo „tělo“ množství způsobů, jakými může útočit nebo se bránit.

Film určený primárně dětem musí samozřejmě nechat ty hodné zvítězit, důležité ale je, že hrdinové nedostanou nic zadarmo. Musí hezky zabrat, naučit se spolupracovat či odpouštět. Závěrečná bitva je vypjatá jak po fyzické tak po emocionální stránce a rozhodně jde ve všech směrech o zasloužené vyvrcholení příběhu. Jeho tajným trumfem je potom již zmiňovaný robot Baymax. Nafukovací „sněhulák“ je takový blbec k pomilování. Ke všemu přistupuje s naivně neprůstřelnou logikou umělé inteligence, svou neohrabaností prakticky nonstop baví a medvídkovité tělo a bezelstná tvář z něj dělají neskonale roztomilou bytost. I kdyby nic jiného, právě Baymaxe si jistě budou diváci ještě dlouho pamatovat.

Velká šestka v zásadě nepřichází s ničím novým, autoři pouze sebevědomě čerpají z bohaté tradice animovaných a superhrdinských filmů. Dělají to ale s chutí, vkusem a obdivuhodnou přesností. Ve filmu není vůbec nic navíc, z každého promyšleného elementu dostáváme jen špičku ledovce, která splní svůj účel a opět dá přednost dalším nápadům. Snímek skvěle vypadá, neustále baví a dojímá, má sympatické hrdiny, roztomilého Baymaxe a je napěchovaný zábavnou akcí. Kdyby takhle pečlivě byly zpracované všechny hrané komiksové příběhy, můžeme si zkrátka pískat.

8/10